Taxă de drum după model german, în Iași!
Dimensiune font:
Municipalitatea ieşeană pregăteşte un nou regulament pentru maşinile agabaritice. În viitor, şoferii acestora vor trebui să achite o taxă specială motivat de faptul că deteriorează drumurile din oraş. Iar cu banii încasaţi, Primăria ar urma să reabiliteze tronsoanele afectate. „O să introducem o taxă specială pentru cei care traversează oraşul, după model german”, spune primarul Iaşului. Pentru cei care nu ştiu, de la 1 ianuarie 2023, Germania a majorat taxele pentru vehiculele industriale, aplicând trei parametri pentru a calcula suma care trebuie plătită pe kilometru parcurs: costurile poluării aerului, costurile poluării fonice și costurile infrastructurii
Atât cetăţenii, cât şi consilierii locali ieşeni au atras atenţia asupra unor hotărâri votate în trecut, dar care, în prezent, nu sunt puse în aplicare. Una dintre acestea se referă la restricţiile de circulaţie pentru TIR-uri şi camioane, proiect de hotârâre care, în esenţă, a fost avizat în vederea descongestionării traficului și reducerii poluării. Concret, în intervalele orare 7.00 - 9.00 și 15.30 - 18.00, pe principalele artere din municipiul Iași este interzisă circulația camioanelor. Este vorba de Calea Chișinăului, bulevardele Tudor Vladimirescu, Poitiers, Carol I, Socola, Independenței, șos. Nicolina, străzile Palat, Anastasie Panu, Elena Doamna, Cerna, Bucium, str. Păcurari și șos. Păcurari. În luna martie, chiar primarul Mihai Chirica povestea un episod care s-ar fi putut sfârşi tragic. „Era să fiu agresat de două camioane cu numere de Moldova care circulau prin faţa Palatului Culturii transportând combustibil. Nu aveau ce căuta pe acolo, însă şoferii rulau cu 80 de kilometri pe oră. Rog Poliţia Locală să aibă o implicare mai activă în soluţionarea acestui gen de probleme”, transmitea atunci primarul celor de la Poliţia Locală.
Potrivit proiectului de hotărâre, nerespectarea prevederilor respectivei hotărâri constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 1.000 lei - 2.500 lei. Paradoxul ar fi că în ciuda acestor prevederi, şoferii camioanelor nu au cunoştiinţă de restricţii întrucât nu există indicatoare rutiere care să reglementeze acest lucru. De asemenea, adesea se fac confuzii în ceea ce priveşte zonele la care face referire HCL-ul, existând inclusiv oameni ai legii care permit accesul pe arterele unde nu este voie, de exemplu Şoseaua Bucium.
Subiectul a revenit în actualitate după ce, la audienţele televizate pe care primarul Iaşului le acordă săptămânal, cetăţenii au reclamat faptul că multe din străzi sunt complet denivelate din cauza traficului greu, pe lângă faptul că prezenţa maşinilor de mare tonaj duce la îngreunarea traficului. „O să introducem o taxă specială pentru cei care traversează oraşul, după model german, în care, cu acceptul Consiliului Local, o să punem nişte puncte de intrare pentru toate mijloacele de transport agabaritice, care nu pot intra fără să deprecieze calitatea drumurilor. Bine, fără să depăşească arealul în care se mişcă în momentul de faţă. Până la construirea unor centuri de ocolire, unde, sigur, vor plăti, dacă vor plăti, celor care le-au construit, adică Ministerului Transporturilor. Banii respectivi - o sursă clară, un fond din care nu poţi trage niciun cent - se vor duce spre modernizarea drumurilor. Nu a tuturor tramelor stradale, ci doar a celor care vizează aliniamentul pe care îl parcurgem pe drum naţional”, a spus primarul.
Ce taxe au gândit nemţii
La 1 ianuarie 2023, Germania a majorat taxele pentru vehiculele industriale, aplicând trei parametri pentru a calcula suma care trebuie plătită pe kilometru parcurs: costurile poluării aerului, costurile poluării fonice și costurile infrastructurii. Ponderea aferentă infrastructurii și zgomotului depinde de clasa de greutate a vehiculului și pentru cei cu o greutate brută a vehiculului care depășește 18 tone și de numărul de osii.
Cota de taxare aferentă poluării atmosferice este calculată în schimb pe clasa de emisii poluate a vehiculului, pe care guvernul german a împărțit-o în șase categorii, de la A (cel mai puțin poluant, care include motoarele Euro VI) la F (cel mai poluant, care include Euro și Euro 1). Proprietarii de vehicule trebuie să declare singuri clasa, pe baza unui document publicat online. Ca şi exemplu de calcul, un ansamblu cu cinci axe cu o greutate de peste 18 tone cu un motor Euro VI plătește o taxă de 19 cenți pe kilometru, din care 15,5 cenți pentru infrastructură, 2,3 cenți pentru poluarea aerului și 1,2 cenți pentru poluarea fonică. În aceeași situație, un Euro V plătește 22,9 cenți pe kilometru și un Euro IV 25,4 cenți pe kilometru. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau