Traficul auto, problema nerezolvată a Iaşului
Dimensiune font:
Traficul auto continuă să rămână o problemă a oraşului, des invocată atunci când cetăţenilor li se cere să nominalizeze lucrurile care nu merg aşa cum ar trebui. Au existat cazuri în care şoferii ieșeni au ajuns să regrete vechile semafoare, atât timp cât cele inteligente generează nervozitate în loc să fluidizeze traficul. La fel stau lucrurile și în ceea ce-i privește pe pietoni. Timpii de așteptare pentru traversarea străzilor aproape că s-au dublat, aceasta lăsând deoparte faptul că, între timp, s-a renunţat la atingerea butoanelor semafoarelor, care nu schimbau în vreun fel situația din apropierea zebrelor. Ani la rândul, ieşenilor li s-a servit explicaţia că „sistemul încă învață”. „Sistemul este unul inteligent, capabil să învețe singur ce se întâmplă în trafic. Acesta nu produce efecte instantaneu, pe parcursul unui an învață să se adapteze la ceea ce are în spate. Efectele se vor vedea când vom întocmi un studiu pentru ceea ce înseamnă trafic, volum, timpi de semaforizare”, spuneau reprezentanţii UTI Grup, cei care au implementat proiectul.
Cine rezolvă „dopurile” din trafic?
Dar trecerea anilor nu a adus îmbunăţirile dorite. În Iaşi se circulă la fel de anevoios, în special la orele de vârf. Acest lucru a fost şi este recunoscut de conducerea Primăriei, care susţine că se caută în permanență soluții pentru a ușura circulația autovehiculelor, în același timp cu îmbunătățirea circulației mijloacelor de transport public şi cu impunerea unor restricţii pentru diferite categorii de autovehicule. Ieri, în şedinţa ordinară a Consiliului Local, liberalul Ciprian Bostan a adus în discuţia situaţia din Bucium. „Am tot discutat despre trafic, mobilitate urbană... E clar că e o problemă care ne preocupă pe toţi, trebuie să căutăm soluţii nu doar să arătăm cu degetul spre Executivul Primăriei. Buciumul este o parte din oraş, poate cel mai afectat. Am constat că sunt puncte de blocaj, nu doar la Baza pasarei Socola, ci inclusiv la semaforul de la Liceul CFR. E o problemă de sincronizare? Putem interveni în softul celor de la UTI? Există desincronizare între reţeaua UTI şi cealaltă reţea de pe raza Iaşului? E nevoie de un operator mai calificat, de modificarea softului, de interconectare? Pentru că partea spre Cotnari goală, iar spre Bucium, pasarela este plină”, a spus acesta.
Evident, Buciumul este doar un exemplu, însă situaţii similare pot fi întâlnite în toate cartierele. Ne referim la Podu Roș, intersecția dintre aleea Rozelor și Şoseaua Nicolina, intersecția de la Belvedere, intersecția dintre șoseaua Iași - Voinești și Calea Galata, intersecția dintre strada Arh. Berindei și strada Cicoarei, intersecția dintre Calea Galata și strada Pantelimon Halipa, intersecția dintre strada Hatman Șendrea și strada Pantelimon Halipa (LIDL), intersecția dintre bulevardul Nicolae Iorga și bulevardul Cantemir, , intersecția dintre strada Elena Doamna și strada Cucu, la trecerea de pietoni de pe strada Nicolae Bălcescu și în Rond Agronomie, intersecția dintre strada Anastasie Panu și Piața Palat, la trecerea de pietoni de la Hotel Internațional, pe strada Silvestru, la Autogara Codreanu, pe șoseaua Nicolina, între Belvedere și Tehnopolis, la trecerea de pietoni din Târgu Cucu și în Rond Agronomie.
De şase ori mai multe maşini
Pe de altă parte, primarul Chirica admite că se circulă greu într-un oraş unde infrastructura rutieră a rămas aceeaşi în timp ce numărul maşinilor a crescut de şase ori. De exemplu, în 1990, Iaşul număra 22.000 de maşini, iar acum sunt înmatriculate 136.000, care circulă pe aceleaşi bulevarde şi străzi.
„Este o conductă de apă prea mică pentru câtă apă trece prin ea”, este metafora folosită de primar pentru a descrie traficul din oraş. Oricum, Chirica nu vede o problemă în modul cum se comportă softul care determină timpii de semaforizare, considerând că disfuncţionalităţile apar în urma comportamentului şoferilor. „Este îndeajuns o manevra greşită, o poziţionare pe un viraj de stânga şi tot traficul se dă peste cap”, spune acesta. O afirmaţie care o completează pe una ceva mai veche şi în care, de asemenea, edilul vorbea despre indisciplina din trafic. „Incapacitatea softului de a gestiona traficul se datorează faptului că nu se respectă legislaţia rutieră. Pe o stradă unde trebuie să mergi cu viteză minimă, trebuie să mergi cu viteză minimă şi la viteză maximă, nu ai voie să o depăşeşti”, spunea acesta.
„Să plătească un impozit de să-i vină să vândă maşina a doua zi”
Situaţia se potae schimba, întrucât măsurile gândite de autorităţi, în teorie, pot face traficul fluent. Spunem în terorie, întrucât realitatea e cu totul alta, iar un exemplu în acest sens a fost oferit tot ieri de Mihai Chirica. „Gândim tot felul de restricţii, dar la 7.30 dimineaţa tot dai peste o maşină-şcoală, peste un trailer în Podul de Piatră”. Tot primarul a mai spus ieri că un transport public atractiv, cu benzi destinate şi cu autobuze care vin la 10 minute distanţă, cu aplicarea Programului Rabla 2 şi cu modificări esenţiale la Codul Fiscal, prin care posesorii a 2 sau 3 maşini sau de maşini poluante „să plătească un impozit de să-i vină să vândă maşina a doua zi”, pot duce la îmbunătăţirea traficului. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau