Transport ecologic sută la sută, în următorii ani
Dimensiune font:
Unii ieşeni sunt sceptici vizavi de viitorul troleibuzului în oraș * desfiinţarea vechii reţele de troleibuze este argumentul invocat atunci când se vorbeşte de inutilitatea acestui mijloc de transport * alţii, în schimb, cred că sporirea parcului de mijloace de transport scoase la stradă este o măsură în folosul călătorilor
Achiziţia celor 32 de tramvaie noi şi a autobuzelor electrice nu sunt singurele elemente care vor schimba din temelii transportul public. În următorii 20 de ani Iașul va beneficia exclusiv de un transport ecologic întrucât, conform directivelor Uniunii Europe, până la finele lui 2022 va trebui ca peste jumătate din capacitățile de transport să fie ecologice, iar până în 2030, să avem transport ecologic sută la sută. De altfel, la nivelul municipalităţii se discută de luni bune de reintroducerea troleibuzului în Iaşi, dorindu-se aducerea de maşini care să nu depindă în totalitate de fire.
Surse din Primăria Iaşi susţin că s-a lucrat luni bune la documentaţia tehnică trimisă deja la Agenţia Fondului de Mediu în ideea de a fi achiziţionate 40 astfel de troleibuze, împreună cu alte 40 de autobuze electrice. Iaşul are un mare avantaj comparatic cu alte municipii, în sensul că există deja o reţea mare de substaţii de redresare, care acoperă foarte bine oraşul. Cu o singură excepţie, acestea sunt comune tramvai-troleibuz, deci viitoarea lor modernizare va genera costuri mult mai mici în comparaţie cu o reţea complet nouă.
Ce zone sunt vizate
Dincolo de beneficiile asupra sănătăţii ieşenilor, reapariţia troleibuzelor va conduce către extinderea reţelei de transport. Deocamdată nu e nimic bătut în cuie, însă sunt propuse şapte trasee: trei trasee noi, trei foste trasee de troleibuz (în prezent operate de autobuze) şi încă unul care nu a fost niciodată traseu de troleibuz (de asemenea, pe care rulează autobuzele Isuzu). Ca şi zone pe care acestea vor opera în viitor se vorbeşte deja de Bucium, Păcurari, CUG, Tudor Vladimirescu, plus marile bulevarde şi cele două Splaiuri. Ca şi scenariu de transport, se vorbeşte de tranzitarea zonei Tudor Vladimirescu, după care rutele de troleibuz se „despart” spre Copou şi Păcurari.
Păreri pro şi contra
Deocamdată, ieşenii sunt reticenţi pe această temă. „Traficul în oraş este infernal, prin urmare indiferent de ce mijloc de transport am vorbi, măsura ar fi inutilă. Da, dacă se rezolvă problema ambuteiajelor, atunci în mod sigur transportul public, cu tramvaie, autobuze sau troleibuze ar fi eficient”, spune un ieşean. „Mă îndoiesc că se vor introduce trolee. Pentru simplul fapt că reţeaua a fost dezmembrată cu ani în urmă, iar acum ar fi un nonsens să o montezi la loc”, crede un alt ieşean.
Alţii sunt de părere că orice mijloc de transport suplimentar reprezintă un pas înainte. „E bine că se aduc tramvaie, însă şi troleibuzele ar avea locul lor. Orice mijloc de transport în plus pe străzile diun oraş este în folosul călătorilor”, spune un cetăţean.
Introdus în Iaşi în 1985, într-un moment în care criza energetică se manifesta pregnant la nivel global, troleibuzul ieşean a avut o istorie scurtă, de doar 21 de ani. Lipsa de viziune în ceea ce priveşte transportul local a primarilor care s-au perindat la conducerea oraşului a făcut ca, începând cu 2002, acest mijloc de transport ecologic să piardă teren în faţa operatorilor privaţi. Paradoxal, şi ieşenii au contribuit la dispariţia troleibuzelor, atât timp cât au preferat că circule înghesuiţi în maxi-taxi pentru simplul fapt că acestea ajungeau la destinaţie mult mai rapid decât o făceau troleibuzele sau tramvaiele
Nici conjunctura nu a fost favorabilă dezvoltării troleibuzului. În 2003, un posibil parteneriat cu Rocar pentru aducerea a 17 troleibuze noi, a fost contestat de alţi participanţi la licitaţie până în momentul în care firma bucureşteană a intrat în faliment. Astfel, în 2005 apare pentru prima dată în discuţie varianta renunţării la troleibuze, din cauza uzurii parcului, a reţelei dar şi datorită lipsei fondurilor necesare achiziţiei de noi astfel de vehicule. Faptul că, în paralel, municipalitatea a adus în leasing 50 de autobuze MAZ din Belarus a permis înlocuirea troleibuzelor cu noile autobuze. De asemenea, celebrele microbuze Iveco, aduse în perioada 2003-2004 au constituit alternative pentru înlocuirea troleibuzelor. Cele din urmă speranţe pentru revenirea troleibuzelor pe străzi au început să dispară începând cu 2006 când şefii RATP au dat la casat 35 de troleibuze, pentru ca în 2012, să fie eliminată mare parte din reţeaua de fir contact, tot în vederea casării. Actul care a pus cruce troleibuzului în Iaşi este HCL 248 din 31 octombrie 2012, votată de 22 de consilieri locali. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau