Transportul metropolitan, în pericol!
Dimensiune font:
Consilierii locali au evitat în ultimul moment neautorizarea Asociaţia Metropolitană de Transport Public Iaşi de către ANRSC * la dosar de autorizare nu exista o hotărâre de Consiliu Local prin care AMTPI era mandatată de municipalitatea ieşeană să semneze contractul de delegare a serviciului de transport public, document vital în perspectiva transformării transportul public local într-unul metropolitan * de acum înainte sunt întrunite toate condiţiile pentru ca planul de transport metropolitan să se desfăşoare, de la 1 ianuarie, aşa cum a fost gândit, cu peste 20 de curse noi spre UAT-urile din jurul Iaşului
Prin adresa nr. 96337/06.09.2022 emisă de ANRSC, s-a solicitat completarea documentaţiei de autorizare depuse de Asociaţia Metropolitană de Transport Public Iaşi. La dosar nu exista o hotărâre de Consiliu Local prin care AMTPI era mandatată de municipalitatea ieşeană să semneze contractul de delegare a serviciului de transport public, document vital în perspectiva transformării transportul public local într-unul metropolitan.
Termenul limita pentru depunerea completărilor la ANRSC era 16.09.2022, în caz contrar respingându-se cererea de autorizare. Acesta a fost principalul motiv al convocării unei şedinţe extraordinare de îndată, consilierii locali dându-şi acordul în acest sens. Practic, de acum înainte, AMTPI are mână liberă pentru evaluarea fluxurilor de transport de persoane şi determinarea, pe baza studiilor de specialitate, a cerinţelor de transport public. De asemenea, AMTPI poate stabili traseele principale şi secundare din cadrul programelor de transport privind odată cu, evident, autorizarea transportatorilor.
De la 1 ianuarie 2023, activitatea de transport în zona metropolitană va suferi modificări în sensul CTP Iaşi va opera, cu autobuze şi midibuze, pe rute deservite în prezent de transportatorii judeţeni. Sunt zece comune ale căror cetăţeni vor resimţi avantajele unui transport de calitate, la preţuri corecte, iar singurele elemente rămase de clarificat în acest moment sunt cele care ţin de orarul respectivelor curse
Pentru Miroslava, sunt propuse cinci trasee de transport public metropolitan. Este vorba de rutele Rond Tehnopolis) - Horpaz - Ciurbești - Dancaș și retur, Rond Tehnopolis) - Valea Adâncă (Str. Principală - 5 Drumuri - Str. Livezilor - Str. Mărului - Str. Școlii - Str. Veche - Str. Viei - Str. Pepinierei) – Tehnopolis, Metro - Brătuleni (Parc Industrial) - Brătuleni (sat) - Vorovești - Valea Ursului - Uricani - Iași (Metro), Primăria Miroslava - Cornești - Proselnici și retur şi Podu Roș - Sun City - Miroslava - Valea Ursului - Vorovești și retur. Acest din urmă traseu funcţionează deja (traseul 23), însă el va fi prelungit până la Vorovești.
Autobuze pentru toate localităţile din Aroneanu
Un alt UAT pe raza căruia vor opera autobuzele CTP Iaşi este comuna Aroneanu. La finalul lunii martie, Primăria Aroneanu este înştiinţată de disponibilitatea operatorului ieşean de a face curse regulate pe două trasee: Tg. Cucu – Şoseaua Moara de Vânt – Complex Roua – Dorobanţ, respectiv Tg. Cucu – Şoseaua Moara de de Vânt – Complex Roua – Primăria Aroneanu. Cetăţenii s-au arătat nemulţumiţi de faptul că doar două localităţi din cele patru care compun comuna vor fi tranzitate de autobuzele operatorului ieşean, prin urmare s-a luat decizia înfiinţării altor două trasee: Complex Roua – Şorogari şi Primăria Aroneanu – Rediu Aldei.
Cu cinci rute, bârnovenii par privilegiaţi
Bârnova este o altă comună a cărei locuitori au susţinut, în repetate rânduri, necesitatea introducerii de rute de autobuz către şi dinspre municipiu, invocând faptul că operatorii judeţeni sunt foarte scumpi şi folosesc microbuze vechi. Diriguitorii CTP Iaşi au propus, într-o primă fază, trei rute, toate având ca punct de plecare interescţie Cotnari. Este vorba de Casa Sindicatelor – Bârnova – sat Todirel – retur, Casa Sindicatelor – Păun, Casa Sindicatelor – Frigorifer – Vișan. Ulterior, au mai fost formulate două propuneri, autobuzele operatorului ieşean urmând să facă legătura între sat Bârnova şi Pietrărie, respectiv între Vişan şi intersecţia cu strada Crăiţelor.
Curse spre Cârlig
Spre Tomeşti, localitate tranzitată deja de autobuzele de pe traseul 29, se propune un singur traseu: Rond Ţuţora – Tomeşti – Goruni – Chicerea. Se mai vehicula varianta unei rute capăt Tomeşti – sat Ţuţora, însă aceasta a căzut, urmând ca prima rută să fi deservită de mai multe mijloace de transport. În schimb, spre Holboca se menţine propunerile anterioare: Tătărași Sud – Rond Dancu – Primăria Holboca – Rusenii Vechi – Rusenii Noi – retur , respectiv Tătărași Sud – Str. Aeroportului – sat Valea Lungă – retur.
Către Popricani variantele propuse sunt mai mult decât rezonabile având în vedere că sunt propuse patru trasee. Primul este pe ruta Tg. Cucu – Bd. C.A. Rosetti – Cârlig –Vânători – Popricani, iar al doilea pe ruta Rond Agronomie – Șos. Ștefan cel Mare și Sfânt – Cârlig – Vânători – Popricani. Înte timp, au apărut şi variantele Tg. Cucu – Cârlig – Cuza Vodă, respectiv Popricani – Ţipileşti.
Cu trei propuneri de trasee, comuna Rediu este şi ea privilegiată în comparaţie cu alte UAT-uri. Autobuzele CTP ar urma să opereze pe itinerariul Rond Copou – Breazu – Horlești, Rond Păcurari – Primăria Rediu şi Breazu – Horleşti. În schimb, spre Ciurea, at fi un singur traseu (Podu Roş – Dumbrava – Şanta), la fel şi spre Ţuţora (Tomeşti – Ţuţora - Oprişeni). În fine, ultimele două trasee anunţate de cei de la CTP Iaşi au în vedere Valea Lupului. În acest din urmă caz sunt două rute care pornesc din Rond Păcurari spre Popas Păcurari şi zonele de case. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau