Troleibuzele ar putea reveni pe străzile Iaşului
Dimensiune font:
Responsabilii Asociaţiei Pasionaţilor de Transport Public Tramclub Iaşi afirmă că se documentează pentru a putea susţine inițiativa reintroducerii troleibuzelor în transportul public din Iași * nici municipalitatea nu ar spune nu unui astfel de proiect, din două considerente : până în 2030, transportul public în Iaşi trebuie să devină sută la sută ecologic, iar actualele troleibuze siferă de cele cunoscute de ieşeni, în sensul că nu mai depind în totalitate de reţeaua fir-contact
Achiziţia celor 32 de tramvaie noi şi a autobuzelor electrice nu sunt singurele elemente care vor schimba din temelii transportul public. În următorii 20 de ani Iașul va beneficia exclusiv de un transport ecologic întrucât, conform directivelor Uniunii Europe, până la finele lui 2030 trebuie să avem transport ecologic sută la sută. De altfel, la nivelul municipalităţii se discută de luni bune de reintroducerea troleibuzului în Iaşi, dorindu-se aducerea de maşini care să nu depindă în totalitate de fire. De altfel, este ştiut faptul că Primăria Iaşi a elaborat o documentaţia tehnică trimisă la Agenţia Fondului de Mediu în ideea de a fi achiziţionate 40 astfel de troleibuze. Iaşul are un mare avantaj comparatic cu alte municipii, în sensul că există deja o reţea mare de substaţii de redresare, care acoperă foarte bine oraşul. Cu o singură excepţie, acestea sunt comune tramvai-troleibuz, deci viitoarea lor modernizare va genera costuri mult mai mici în comparaţie cu o reţea complet nouă.
O confirmare a faptului că se doreşte reînfiinţarea rutelor deservite de troleibuze, evident, cele care nu depind sută la sută de reţeaua fir-contact, vine din partea Asociaţiei Pasionaţilor de Transport Public Tramclub Iaşi, partener activ al Primăriei Iaşi în majoritatea proiectelor care scot în evidenţă avantajele transportului în comun. Reprezentanţii acesteia spun că
săptămâna trecută a avut loc la Budapesta evenimentul „Trolley90 & Its Sustainable Future Conference”, celebrând 90 de ani de exploatare a troleibuzelor în capitala Ungariei, eveniment la care au participat şi membrii asoziaţiei ca parte a documentării pentru inițiativa reintroducerii troleibuzelor în transportul public din Iași.
Sunt propuse şapte trasee
Dincolo de beneficiile asupra sănătăţii ieşenilor, reapariţia troleibuzelor va conduce către extinderea reţelei de transport. Deocamdată nu e nimic bătut în cuie, însă sunt propuse şapte trasee: trei trasee noi, trei foste trasee de troleibuz (în prezent operate de autobuze) şi încă unul care nu a fost niciodată traseu de troleibuz (de asemenea, pe care rulează autobuzele Isuzu). Ca şi zone pe care acestea vor opera în viitor se vorbeşte deja de Bucium, Păcurari, CUG, Tudor Vladimirescu, plus marile bulevarde şi cele două Splaiuri. Ca şi scenariu de transport, se vorbeşte de tranzitarea zonei Tudor Vladimirescu, după care rutele de troleibuz se „despart” spre Copou şi Păcurari.
Scurt istoric
Introdus în Iaşi în 1985, într-un moment în care criza energetică se manifesta pregnant la nivel global, troleibuzul ieşean a avut o istorie scurtă, de doar 21 de ani. Lipsa de viziune în ceea ce priveşte transportul local a primarilor care s-au perindat la conducerea oraşului a făcut ca, începând cu 2002, acest mijloc de transport ecologic să piardă teren în faţa operatorilor privaţi. Paradoxal, şi ieşenii au contribuit la dispariţia troleibuzelor, atât timp cât au preferat că circule înghesuiţi în maxi-taxi pentru simplul fapt că acestea ajungeau la destinaţie mult mai rapid decât o făceau troleibuzele sau tramvaiele
Nici conjunctura nu a fost favorabilă dezvoltării troleibuzului. În 2003, un posibil parteneriat cu Rocar pentru aducerea a 17 troleibuze noi, a fost contestat de alţi participanţi la licitaţie până în momentul în care firma bucureşteană a intrat în faliment. Astfel, în 2005 apare pentru prima dată în discuţie varianta renunţării la troleibuze, din cauza uzurii parcului, a reţelei dar şi datorită lipsei fondurilor necesare achiziţiei de noi astfel de vehicule. Faptul că, în paralel, municipalitatea a adus în leasing 50 de autobuze MAZ din Belarus a permis înlocuirea troleibuzelor cu noile autobuze. De asemenea, celebrele microbuze Iveco, aduse în perioada 2003-2004 au constituit alternative pentru înlocuirea troleibuzelor. Cele din urmă speranţe pentru revenirea troleibuzelor pe străzi au început să dispară începând cu 2006 când şefii RATP au dat la casat 35 de troleibuze, pentru ca în 2012, să fie eliminată mare parte din reţeaua de fir contact, tot în vederea casării. Actul care a pus cruce troleibuzului în Iaşi este HCL 248 din 31 octombrie 2012, votată de 22 de consilieri locali. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau