Trotuare invadate de trotinete electrice, la Iaşi!
Dimensiune font:
90% dintre utilizatorii trotinetelor electrice din Iaşi aleg să ruleze printre pietoni, omiţând faptul că există o lege care interzice deplasarea lor pe trotuare * mai mult, sunt foarte mulţi tineri care închiriază trotinete, deşi doar cei care au împlinit 14 ani o pot face * majoritatea nu poartă casă de protecţie, deşi acest aspect a fost impus recent printr-o ordonanţă a Guvernului * grav este faptul că oamenii legii închid ochii la aceste încălcări ale legii, considerându-le, probabil, minore
La începutul lunii octombrie 2021, Guvernul a adoptat o hotărâre prin care este reglementată circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice, normele de conduită pentru conducătorii acestora fiind similare cu cele pentru bicicliști, iar condițiile tehnice pentru trotinetele electrice - de asemenea similare celor prevăzute pentru biciclete. Cea mai importantă prevedere aplicabilă conducătorilor de trotinete electrice constă în obligativitatea de a circula numai pe pista pentru bicicletă atunci când aceasta există, fiind interzisă circulația acestora pe trotuar. Ori, în ultima vreme, trotuarele Iaşului au fost invadate de astfel de vehicule, spre iritarea pietonilor, care nu se mai simt în siguranţă. „Înţeleg şi apeciez eforturile autorităţilor de a crea modalităţi alternative de transport. Mă refer la ultima măsură, aceea de a aduce la Iaşi trotinetele verzi. Problema e că de la aducerea lor, toţi cei care închiriază trotinete merg numai pe trotuare, printre pietoni. Nu am văzut niciun poliţist care să ia atitudine”, afirmă un ieşean.
Sunt şi alte prevederi ale ordonanţei care sunt încălcate. De exemplu,
noile reglementări nu le mai permit utilizatorilor de trotinete electrice să transporte călători. Chiar şi aşa, nu este zi în care să nu vezi două persoane pe aceeaşi trotinetă. Alte restricţii se referă la vârstă. Astfel, doar cei care au peste 14 ani pot circula cu trotinetele și doar folosind o cască de protecție. Și doar cu buletinul. Ori, la Iaşi, se vede cu ochiul liber faptul că mulţi utilizatori sunt minori, iar casca de protecţie – pe care ar trebui să o pună la dispoziţie firmele care închiriază trotinete – lipseşte cu desăvârşire. Nu în ultimul rând, şi prevederea referitoare la faptul că, în cazul trotinetelor electrice, schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, este ignorată. Nerespecatre a normelor privind regimul circulației cu trotinete pe drumuri publice e sancționată cu amendă din clasa a doua de sancțiuni, adică 580-725 de lei.
B-dul Ştefan cel Mare şi Sfânt, raiul trotinetelor electrice
Dincolo de aceste aspecte, strict pentru zona centrală a oraşului, cei care se deplasează pe două roţi aleg să folosească banda de granit de pe mijlocul trotuarelor Bulevardului Ştefan cel Mare şi Sfânt, uitând sau neştiind că acestea nu sunt pista pentru biciclete ori trotinete. „Banda este destinată persoanelor care folosesc cărucioare sau pentru mame, nicidecum pentru trotinete şi bicilete. De altfel, nici nu sunt marcate cu simboluri care să inducă posibilitatea folosirii lor de ultimele două categorii”, spun oficialii Primăriei Iaşi.
Pistele din Iaşi, neatractive şi periculoase!
În acest timp, deși mersul pe trotinete sau biciclete a început să fie îmbrățișat de mulți cetățeni, Iașul nu se numără printre orașele despre care să poți spune că încurajează deplasarea pe două roți. Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Iași și a Zonei Metropolitane 2021-2030, realizată de URBAN Scope pentru Municipiul Iași, vorbește de existența, în acest moment, a unei infrastructuri pentru biciclete de zeci de kilometri. Amplasată exclusiv pe trotuar, reţeaua se dezvoltă în lungul axei culturale formată din B-dul Carol I şi B-dul Independenţei, dar şi pe artere din câteva cartiere. Concret, infrastructura de piste de biciclete are o lungime de aproximativ 49 de km, acoperind următoarele zone principale: Podu Roș - Nicolina - CUG, Bd. Chimiei, Splai Bahlui Mal Stâng (tronsonul Podu Roș - Podul de Piatră), Tudor Vladimirescu, Aleea Mihail Sadoveanu, Bd. Carol I, Str. Păcurari, Șos. Păcurari, Podul de Piatră - pod Sf. Ioan (mal drept), Bd. Primăverii – intersecție Bd. Țuțora cu Splai Bahlui Mal Drept, Piața Podu Roș – intersecție cu Bd. Primăverii (Bd. Țuțora). „Cele mai mari probleme la reţeaua velo se rezumă la discontinuitatea acesteia (există 5 piste care ajung în centru şi se opresc acolo fără a se intersecta) şi modul de amplasare (exclusiv pe pietonal). Deşi amplasarea infrastructurii velo în zona pietonală pare cea mai sigură variantă, trebuie luat în considerare că bicicleta este un vehicul, motiv pentru care acest tip de deplasare trebuie, pe cât posibil, separat de fluxurile pietonale. În prezent pistele pentru biciclete sunt folosite adesea de pietoni fie datorită culorii atractive sau pentru că sunt mai confortabile (ex. pistă velo asfaltată vs. pietonal pavat)”, se arată în document. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau