Un nou eşec al Autostrăzii „Unirii” Tg. Mureș - Iași
Dimensiune font:
A fost eliminată legătura autostrăzii la Aeroportul Iași și la viitorul spital regional, acuză un fost secretar de stat
„Nou eșec pe Autostrada A8 Unirii Tg. Mureș - Iași - Ungheni: a fost eliminată legătura autostrăzii la Aeroportul Iași și la viitorul spital regional Iași”, acuză fostul secretar de stat în Transporturi, Horațiu Cosma.
„După ce Sorin Grindeanu a blocat un an și jumătate această conexiune esențială între regiunile Moldova și Transilvania, mai nou s-a gândit să o și saboteze. A jucat luni de zile o alba-neagra cu traseul autostrăzii la nord de Iași, iar acum aflăm că a scos din studiul de fezabilitate aflat în derulare conexiunea rapidă spre aeroport și spre viitorul spital regional. Grindeanu va spune că se va face pe alt proiect. Când și din ce bani? Altă întrebare”, spune Cosma.
Acesta mai spune că proiectul „bate pasul pe loc”, „nu se lucrează pe niciun kilometru din cei 310 ai proiectului, nu există nici măcar un constructor desemnat”.
Potrivit acestuia, „tronsonul greu de munte e într-o mare întârziere, revizuirea studiului de fezabilitate e contractată de 4 ani și încă nu e gata, iar licitația de lucrări nu e lansată, deși Cătălin Drulă a lăsat în 2021 proiectarea 90% finalizată”. „Pe sectorul moldovean contractul de proiectare integrală început în 2021 trebuia să fie gata săptămâna trecută, pe 7 iunie (25 de luni durata contractuală). Nu e gata nici măcar studiul de fezabilitate sau acordul de mediu, întârzierea e de minim un an.
Iar colac peste pupăză, podul peste Prut de la Ungheni de 260 de metri care să conecteze România cu Republica Moldova nu este încă licitat pentru lucrări, la 7 luni de la emiterea ultimului act lipsă, acordul de mediu”, mai acuză fostul secretar de stat USR din mandatul lui Cătălin Drulă la Transporturi.
Acesta mai spune că „singurele tronsoane care se mișcă, ce-i drept, cu pași de melc, sunt cele puse de USR în PNRR în 2021, capetele dinspre Tg. Mureș și Tg. Neamț. Dacă nu ar fi frica ratării banilor europeni, nu s-ar mișca nici atât. După luni de zile de licitații întârziate sau suspendate, așteptăm cu înfrigurare desemnarea constructorilor”.
Cursă contra-cronometru pentru capetele A8
Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova. Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.
În condițiile actuale, cu licitații ce încă nu s-au finalizat, cu un termen de 30 de luni (6 luni proiectare + 24 de luni execuție), șansele ca cele două tronsoane să fie complet gata până la termenul limită sunt mici și depind enorm de derularea contractelor și rezolvarea rapidă a eventualelor probleme și blocaje de pe parcurs.
Pentru restul tronsonului - sectoarele montane de la Miercurea Nirajului la Leghin - recent abia a fost emis acordul de mediu, dar nici până acum nu a fost finalizat însă și Studiul de Fezabilitate. Pentru bucata Moțca/DN2 - Iași - Ungheni, abia anul acesta s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului. Ana POP
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau