România se digitalizează! Cetățenii care solicită noua carte electronică de identitate vor primi și o „mapă virtuală”
Dimensiune font:
Din vara acestui an, românii care vor solicita noua carte de identitate electronică (CEI) vor primi alături de acest document și o mapă virtuală, care va înlocui dosarul cu șină. Practic, în acest nou instrument vor fi stocate mai multe documente personale, ce au fost scanate în prealabil în original de fiecare persoană în parte. Ulterior, acestea vor fi putea fi accesate automat de autorități.
Prin această măsură, se urmărește reducerea birocrației.
„De la momentul creării mapei cetățeanului, documentele vor fi scanate și vor putea fi utilizate ulterior, la momentul în care cetățeanul va solicita prestarea unui serviciu legat de evidența persoanelor. În mapa cetățeanului urmează a fi stocate fotografia și semnătura olografă, dar și documente care nu sunt disponibile în format electronic (care atestă proprietatea sau dreptul de utilizare a unui imobil, documente emise de autorități din străinătate etc.)”, este scris în nota de fundamentare a viitorului act normativ.
Durata de valabilitate a noii CI electronice
Potrivit modificărilor aduse de noul act normativ, durata de valabilitate a cărților de identitate va fi modificată. Astfel, cartea de identitate simplă și cea electronică vor fie eliberate:
a) cu o valabilitate de doi ani, în cazul persoanelor cuprinse în segmentul de vârstă 0-2 ani
b) cu valabilitate de patru ani, în cazul celor între cu vârsta 2-14 ani
c) cu valabilitate de cinci ani, pentru acele persoane cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani.
În cazul persoanelor adulte, CI vor fi valabile timp de 10 ani, cu excepția celor care au împlinit 70 de ani și care vor avea o carte de identitate cu valabilitate nelimitată.
Viza de flotant va putea fi completată online
Noua lege prevede că românii vor avea posibilitatea să-și completeze cererile pentru viza de flotant prin mijloace electronice. De asemenea, persoanelor care posedă CI electronică, le vor fi oferite vize de flotant doar în format electronic, scriu cei de la Adevărul.
Totodată, actele de identitate vor putea fi obținute și din altă localitate decât cea de domiciliu.
Ce date conține CEI
Conform datelor oferite de autorități, în noua carte de identitate electronică (CEI), locul nașterii titularului, numele acestuia, sexul, cetățenia, CNP-ul, adresa de domiciliu sau prenumele părinților nu vor mai apărea tipărite, ci vor fi stocate doar electronic.
Însă, CEI va conține datele biometrice ale titularului, precum imaginea facial și, în unele cazuri, imagini ale impresiunilor papilare a două degete. De asemenea, CI electronică va îndeplini și funcția de card de sănătate.
Dimensiunea CEI va fi identică cu cea a unui card bancar, iar costurile de emitere ale acestuia vor fi de 67 de lei, sumă ce va fi suportată de stat.
CEI, folosită în relația cu statul
Chestorul Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor, a susținut că noile CEI vor urma să fie utilizate în relația cu diverse instituții ale statului și că acestea vor permite cetățeanului să se autentifice și să solicite unele servicii
„Cetățeanul se autentifică astfel și poate solicita, de exemplu, emiterea unui certificat de stare civilă sau depunerea actelor pentru căsătorie. Acestea vor putea fi formulate exclusiv în mediul electronic. Apoi, cazierul judiciar va fi solicitat și primit exclusiv online. În fine, putem vorbi și de servicii legate de înmatricularea mașinii, proprietarul nemaifiind obligat să vină la ghișeu”, a susținut Giulescu, pentru cei de la Adevărul.
Toți românii vor avea CEI
Cătălin Ghiulescu a mai spus că, începând de anul viitor, autoritățile nu vor mai emite buletine în formatul normal. De altfel, până în 2031, toți românii vor trebui să aibă noul act de identitate.
„Documentele în formatul actual pot fi utilizate până în anul 2031 la trecerea frontierei în UE. Și am pus acel termen pentru că atunci se presupune că expiră toate aceste documente. Oricum, oamenii nu vor fi obligați să-și facă astfel de cărți electronice de identitate, acestea fiind emise la expirarea documentelor vechi sau în caz de pierdere sau furt. Totuși, va exista posibilitatea ca persoanele care doresc un nou document înaintea expirării celui vechi să o poată face la cerere”, a mai susținut Giulescu.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau