USR crede că Autostrada A8 va fi sacrificată
Dimensiune font:
Fosta şefă a USR Iaşi, Cosette Chichirău, cere actualei guvernări să prezinte un parcurs predictibil către execuţia Autostrăzii Unirii A8. Într-o conferinţă de presă susţinută ieri, deputatul USR de Iaşi i-a solicitat ministrului Grindeanu să-şi asume autostrada Unirii ca prioritate strategică pentru România. „Ultimul document care a fost pus în transparenţă decizională de noul guvern PSD-PNL şi de noul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, ne spune care sunt priorităţile României, planul investiţional pentru perioada 2020-2030. Suntem aici ca să ne exprimăm îngrijorarea faţă de ceea ce se va întâmpla cu Autostrada A8. Din punctul nostru de vedere, autostrada trebuie să continue un parcurs predictibil către execuţie. Adică finalizarea studiilor de fezabilitate, scoaterea la licitaţie a proiectului tehnic şi a execuţiei, şi apoi execuţia în sine. Nu ne putem abate de la acest parcurs pentru absolut nimic în lume. Solicităm ministrului Grindeanu să îşi asume autostrada A8 ca prioritate strategică pentru România. Temerea noastră este că PSD şi PNL vor face ceea ce au făcut şi până acum pentru Moldova. Adică nimic. În 30 şi ceva de ani s-au perindat pe la guvernare când unii, când alţii; când împreună, când separat. Iată-i acum din nou împreună. Istoricul lor ne arată că nu au mişcat nimic pentru autostrada A8”, a spus Cosette Chichirău, deputat USR Iaşi.
Parlamentarul de Iaşi aminteşte cât de implicaţi au fost cei din USR în concretizarea acestei autostrăzi care leagă estul de vestul ţării. „În scurta perioadă cât am stat la guvernare am avut progrese vizibile. În PNRR, care a fost elaborat de ministrul Ghinea şi a fost aprobat de Uniunea Europeană, avem incluse capete. Pe asta ne putem baza. Ne putem baza pe ce a făcut USR când a fost la guvernare. Pentru ministrul Drulă şi USR autostrada A8 era o prioritate, asta puteam noi spune cu certitudine, pentru că aveam acces la informaţii, pentru că exista transparenţă în Minister şi CNAIR. Acum toate acestea s-au oprit. Nu mai există transparenţă, nu mai ştim exact ce se mai întâmplă, care mai este stadiul proiectelor, aflăm informaţii pe surse. Cumva lucrurile s-au întors în epoca PSD, ceea ce nu este ok. Dacă USR ar fi rămas la guvernare A8 ar fi rămas o prioritate pentru ministru şi pentru guvern, însă PNL a preferat să fure alături de PSD în loc să prioritizeze marile proiecte ale României”, a mai spus deputatul USR Cosette Chichirău.
Fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor în timpul guvernărilor Orban şi Cîţu, useristul Adrian Covăsnianu a explicat de ce a intrat proiectul Autostrăzii A8 la “apă”. Fostul secretar de stat se declară a fi surprins de faptul că actuala guvernare spune că Autostrada A8 nu este eficientă economic, din moment ce există un studiu de fezabilitate care poate demonstra destul de clar dacă este eficientă sau nu. „Ne întrebăm cum de nu este eficientă pe sectorul montan atâta timp cât în PNRR avem inclusă finanţarea pentru două capete din A8, dar să vezi, surpriză, secţiunea dintre capete nu este eficientă econimic”, spune Adrian Covăsnianu, care critică faptul că prin strategia propusă de guvernarea PNL-PSD, prin CNAIR, Autostrada A8 a fost redusă la un sector al unui cordior est-vest, coridorul Montana. „Se induce în mod tendenţios publicului larg ideea că e o autostradă dificil de construit şi automat energofagă şi, implicit, scumpă, ceea ce este o perspectivă falsă deoarece în acelaşi timp apare un coridor de importanţă secundară, coridorul Braşov-Bacău, care este promovat la rang de Coridor Moldova. Se induce în mod eronat ideea că Autostrada Moldovei ar fi autostrada dintre Bacău şi Braşov”, spune Covăsnianu.
El a solicitat Ministerului Transporturilor respectarea politicilor transeuropene şi implicit respectarea termenelor proiectului. “Avem suspiciunea rezonabilă că se încalcă o serie de angajamente din partea României ca stat membru al UE, în contextul în care politica Uniunii spune clar că priectele principale, cele de pe Cordidor, cum este Autostrada A8 trebuie făcută până în 2030, iar cele secundare, Bacău-Braşov, până în 2050. Deodată avem o schimbare a priorităţilor. În acelaşi timp vrem să respectăm angajamentele şi să avem toate cele patru autostrăzi în acest plan investiţional. Momentan avem doar trei. Dorim o explicare concretă referitoare la metodologia de calcul şi solicităm o dezbatere publică transparentă, amplă, cu toţi actorii implicaţi, toate partidele politice şi societatea civilă”, a spus Adrian Covăsnianu.
Acesta a lăsat să se înţeleagă că din actuala strategie de dezvoltare lipseşte drumul expres care ar trebui să facă legătura între Focşani şi vama Albiţa. “Acest drum nu se mai regăseşte în planul investiţional”, a spus Covăsnianu. Ulterior a revenit şi a nuanţat declaraţia. „Ne surprinde de decizia privind coridorul care din păcate nu mai există, mă refer la Focşani-Albiţa. În realitate există un studiu de fezabilitate în lucru care trebuie să se finalizeze în octombrie 2022. Tocmai de aceasta nu înţelegem această lipsă de corelare între varianta de lucru şi decizia Ministerului Transporturilor”, a mai spus Adrian Covăsnianu. George MIHAI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau