Copilăria sub umbra Inteligenței Artificiale
Dimensiune font:
Inteligența artificială (IA) a revoluționat multe aspecte ale vieții cotidiene, însă progresele sale nu sunt lipsite de efecte secundare, mai ales în ceea ce privește dezvoltarea copiilor
Într-o lume în care tehnologia avansează cu pași imenși, Inteligența Artificială (IA) a devenit o prezență constantă în viața noastră de zi cu zi. Însă, în timp ce aduce inovații și eficiență, IA are și un impact profund asupra dezvoltării copiilor, un aspect adesea ignorat.
Unul dintre efectele principale este diminuarea interacțiunii umane. Copiii petrec ore în șir în fața ecranelor, interacționând cu asistenți virtuali și jocuri dezvoltate pe IA, ceea ce poate duce la izolare socială și dificultăți în dezvoltarea abilităților sociale. Psihologii avertizează că acest lucru poate avea consecințe pe termen lung asupra abilităților de comunicare și empatiei.
„O altă preocupare este dependența de tehnologie. Copiii devin tot mai dependenți de dispozitivele inteligente pentru rezolvarea sarcinilor de zi cu zi, ceea ce duce la scăderea capacității lor de gândire critică și de rezolvare a problemelor. Această „externalizare” a gândirii către IA îi poate împiedica pe copii să-și dezvolte propriile strategii de învățare și adaptare.
În plus, există riscul expunerii la conținut inadecvat. Algoritmi de IA alimentează recomandările pe platformele de social media și video, adesea fără a lua în considerare vârsta sau maturitatea utilizatorului. Copiii pot fi expuși la conținut nepotrivit, manipulativ sau chiar periculos. Și, nu în ultimul rând, IA poate influența percepțiile copiilor despre lume și despre ei înșiși”, a atras atenția psihologul Letiția Popa. Personalizarea extremă a conținutului poate crea o „bulă” în jurul copilului, limitând expunerea la diverse perspective și idei. Aceasta poate duce la o viziune îngustă asupra lumii și la dificultăți în adaptarea la diverse medii sociale și culturale.
„Confruntându-ne cu aceste provocări, este vital să echilibrăm tehnologia și interacțiunea umană în educația copiilor. Părinții și educatorii trebuie să fie conștienți de aceste riscuri și să lucreze împreună pentru a asigura o dezvoltare armonioasă a copiilor în era digitală”, a atras atenția specialistul.
Supraexpunerea la tehnologie și deficitul în dezvoltare
Se observă foarte ușor cum copiii sunt adesea absorbiți de tablete și smartphone-uri, beneficiind de programe educaționale bazate pe IA. Profesorii și părinții își exprimă îngrijorarea: această tehnologie, deși utilă pentru învățare, pare să limiteze interacțiunile sociale și jocul fizic, esențiale pentru dezvoltarea emoțională și socială a copiilor.
Supraexpunerea la ecrane poate duce la dependență și la scăderea creativității. Copiii devin mai puțin predispuși să exploreze lumea reală și să se angajeze în activități creative, alegând în schimb activități digitale pasive.
Studiile arată o corelație între utilizarea excesivă a tehnologiei bazate pe IA și problemele de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea și depresia. Copiii sunt expuși la o cantitate enormă de informații, uneori fără filtrele necesare, ceea ce poate fi copleșitor și poate afecta stima de sine.
Unii experți sunt de părere că dependența de dispozitivele inteligente poate eroda abilitățile interpersonale ale copiilor. Capacitatea de a citi limbajul corporal, de a empatiza și de a interacționa față în față pare să fie subminată.
Impactul IA asupra dezvoltării copiilor este un subiect complex, cu multiple fațete. Eforturile conjugate ale părinților, educatorilor și creatorilor de tehnologie pot ajuta la navigarea acestui peisaj în continuă schimbare, asigurând că beneficiile tehnologiei sunt maximizate, iar efectele negative sunt minimizate.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau