Generațiile X și Boomers, cele mai încrezătoare în Inteligența Artificială
Dimensiune font:
Trei sferturi dintre români se așteaptă ca IA să le schimbe profund viața
Românii se declară mai deschiși față de beneficiile Inteligenței Artificiale iar 2 din 3 se așteaptă ca în curând IA să le schimbe profund viața, arată un sondaj Ipsos realizat în rândul cetățenilor din 31 de țări.
Încrederea și entuziasmul față de IA tind, de asemenea, să fie mai mari în rândul generațiilor mai tinere, în special în rândul generației Z, precum și în rândul celor cu un venit sau un nivel de educație mai ridicat.
În medie, în cele 31 de țări analizate, două treimi (67%) spun că înțeleg bine ce este inteligența artificială, dar numai jumătate (51%) spun că știu ce produse și servicii folosesc inteligența artificială.
Peste 60 la sută dintre români sunt încântați de IA
Cunoștințele despre ce produse și servicii utilizează IA sunt mai mari în rândul adulților mai tineri, al bărbaților, al celor care au un loc de muncă, sunt mai educați și/sau mai înstăriți.
Într-un model tipic, familiaritatea cu produsele și serviciile care utilizează inteligența artificială variază de la peste 70% în Indonezia și Thailanda la doar 35% în Belgia, Noua Zeelandă și SUA.
Românii consideră că știu suficient de multe lucruri despre inteligența artificială. Astfel, România se situează pe locul 4, 77% dintre cetățeni fiind de părere că înțeleg ce este IA. În aceeași linie, 62% (cu 12 puncte procentuale peste media globală) consideră că știu ce tipuri de produse și servicii sunt făcute posibile de IA.
În medie, în cele 31 de țări, doar aproximativ jumătate dintre respondenți sunt de acord că serviciile bazate pe inteligență artificială au mai multe beneficii decât dezavantaje (54%) și sunt încântați de acestea (tot 54%), ceea ce indică un grad ridicat de polarizare față de beneficiile, respectiv amenințările IA.
Cu toate acestea, aproximativ același număr (52%) sunt neliniștiți cu privire la produsele și serviciile care folosesc IA. În România, 50% sunt neliniștiți de inteligența artificială, iar 62% se declară încântați de posibilitățile deschise de aceasta.
Neliniștea cu privire la IA este cea mai mare în toate țările predominant vorbitoare de limba engleză și cea mai scăzută în Japonia, Coreea de Sud și Europa de Est.
Generațiile X și Boomers, cele mai încrezătoare
Încrederea în inteligența artificială variază foarte mult în funcție de regiune, fiind în general mult mai mare pe piețele emergente și în rândul persoanelor sub 40 de ani decât în țările cu venituri ridicate și în rândul generațiilor X și Boomers.
Încrederea consumatorilor în faptul că firmele care utilizează inteligența artificială le vor proteja informațiile personale variază de la 72% în Thailanda la doar 32% în Franța, Japonia și Statele Unite. Procentul celor care au încredere că IA nu va discrimina grupuri de persoane arată diferențe și mai mari între țări.
Românii sunt și de această dată mai optimiști: 63% (față de 56% media globală) spun că au încredere în inteligența artificială că nu discriminează nici un grup de oameni. De asemenea, 62% (față de 52% la nivel global) au încredere în companiile care folosesc inteligența artificială la fel de mult ca și în alte companii. În sfârșit, 61% (față de 50% pe plan mondial) au încredere în companiile care folosesc inteligența artificială că le vor proteja datele cu caracter personal.
„Românii oscilează între ignoranță, pragmatism și, posibil, naivitate. NU am ales încă unde ne plasăm, într-un peisaj în care ne declarăm mai informați, mai optimiști și mai puțin amenințați de avansul inteligenței artificiale, într-un discurs aproape paralel cu cel al restului lumii occidentale și încă nu știm cu adevărat ce reprezintă IA și nu înțelegem toate implicațiile - pozitive sau negative - pe care le poate avea. De la ceasurile inteligente la internetul lucrurilor și până la utilizarea noilor platforme de Generative AI și modificarea radicală aşteptată pentru piața muncii, cât de pregătiți sunt românii să înteleagă cât de mult riscă să li se transforme viitorul, inclusiv cel profesional?”, spune Alina Stepan, Country Manager Ipsos România.
Doar jumătate dintre consumatori spun că inteligența artificială le-a influențat viața în ultimii ani...
La nivel global, doar jumătate (49%) spun că produsele și serviciile bazate pe inteligență artificială le-au schimbat semnificativ viața de zi cu zi în ultimii trei până la cinci ani.
În Coreea de Sud și în întreaga Asie de Sud-Est, numărul celor care au acest sentiment este cu aproximativ 35-40 de puncte procentuale mai mare decât în majoritatea țărilor din Europa de Nord-Vest și America de Nord. De asemenea, este, în medie, cu cel puțin 20 de puncte mai mare în rândul generației Z și al milenialilor decât în rândul generației Boomers.
Cu 54%, românii se situează doar puțin peste media globală în ce privește impactul perceput al inteligenței artificiale asupra vieții lor.
Teona SOARE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau