Scădere „galopantă” a acoperirii vaccinale în rândul copiilor

Dimensiune font:

| 18-03-2024 10:31

Un reprezentant al Institutului Naţional de Sănătate Publică, dr. Odette Popovici, a atenţionat, zilele trecute, la o masă rotundă despre hepatitele virale, asupra scăderii „îngrijorătoare, galopante” a acoperirii vaccinale în rândul copiilor, menţionând că doar 52% dintre cei cu vârsta de un an au fost imunizaţi, iar epidemia de rujeolă este o consecinţă „a mişcării antivacciniste”.

Ea a precizat că proiectul de lege privind vaccinarea este de mult timp în Camera Deputaţilor, după ce a trecut de Senat. „Aş dori să trag un semnal de alarmă privind scăderea îngrijorătoare, galopantă aş spune, a acoperirilor vaccinale inclusiv pentru componenta antihepatită B. Potrivit celor mai recente estimări, la vârsta de un an, acoperirea vaccinală a fost de doar 52%, la 18 luni de 75%, pentru ca la vârsta de doi ani să nu depăşească 79%, faţă de indicatorul cunoscut de 95%. Proiectul de lege a vaccinării a trecut de mult timp de Camera superioară a Parlamentului, nu ştim ce se mai întâmplă cu acest proiect, se pare că este blocat în Camera Deputaţilor, dar ceea ce vedem clar sunt consecinţele mişcării antivacciniste şi poate cel mai grăitor exemplu este epidemia de rujeolă aflată în desfăşurare în prezent şi care totalizează până la data de 10 martie, 8.020 de cazuri, dintre care opt decese. Suntem fruntea în Europa”, a transmis Popovici.

 

„Aşteptăm cu nerăbdare să vedem lista medicamentelor publicată în Monitorul Oficial. Trebuie publicată, pentru că pierdem timpi importanţi pentru pacienţii noştri. Orice lună pierdută înseamnă un nivel de fibroză în plus în ficat, orice lună pierdută înseamnă un depozit de grăsime în plus în ficat, orice lună pierdută înseamnă un exces de potenţial de cancer hepatic…” - dr  Adrian Streinu-Cercel.

 

Preşedintele Comisiei pentru sănătate din Senat, Adrian Streinu-Cercel, a solicitat publicarea urgentă în Monitorul Oficial a listei medicamentelor antivirale necesare în cazul diverselor tipuri de hepatită. „Am intrat în epoca medicamentelor direct active antivirale, cu succes foarte mare. Acum suntem la domeniul hepatită B şi hepatită B plus D şi aşteptăm cu nerăbdare să vedem lista medicamentelor publicată în Monitorul Oficial. Trebuie publicată, pentru că pierdem timpi importanţi pentru pacienţii noştri. Orice lună pierdută înseamnă un nivel de fibroză în plus în ficat, orice lună pierdută înseamnă un depozit de grăsime în plus în ficat, orice lună pierdută înseamnă un exces de potenţial de cancer hepatic. (...) Ce vreau să spun, s-a introdus în Contractul cadru posibilitatea ca medicul de familie să testeze pentru hepatita B, C, aş spune în mod obligatoriu şi pentru HIV, şi sugestia ar fi să facem un fond dedicat numai pentru aceste trei determinări, pentru că pentru aceste virusuri avem clar ce avem de făcut. La HIV dăm o tabletă pe zi şi-i facem sănătoşi şi cu o speranţă cât a omului fără HIV, la hepatita C vindecăm de infecţia cu virus hepatic C şi reducem puternic problema de boală cronică de ficat, la hepatita B ţinem virusul sub control (...) şi avem molecule noi pe piaţă, care nu sunt folosite, deşi sunt înregistrate în România”, a punctat Streinu-Cercel.

Preşedintele Asociaţiei Pacienţilor cu Afecţiuni Hepatice din România, Marinela Debu, a cerut parlamentarilor să modifice legea în domeniu, astfel încât bolnavii de hepatită să aibă acces pe monitor pentru investigaţii, iar pacienţii cu acest diagnostic, dar care nu sunt asiguraţi la CNAS să poată beneficia şi ei de lege. „Avem nevoie de ajutorul tuturor, să avem un monitor şi pentru hepatitele virale, pentru că în acest moment hepatitele nu au monitor, noi am mai cerut acest lucru şi în trecut, astfel încât, dacă domnul doctor spune că pacientul trebuie să-şi facă astăzi o evaluare, (...) el să poată beneficia pe monitor de acele investigaţii. Din păcate, în acest moment sunt pacienţi care nu îşi fac investigaţiile la timp pentru că nu au puterea financiară şi o altă categorie de pacienţi care au recomandare şi caută spitalul unde ar putea să facă gratuit. Mai este o categorie de pacienţi care nu se duc cu anii la medic, dar citesc pe internet că trebuie să-şi facă investigaţiile şi se duc de capul lor, le fac la laboratoare private şi le monitorizează singuri. Dacă am avea acest monitor, cu siguranţă lucrurile ar fi schimbate şi ar fi cumva şi mai clare. Eu cred că aici ne puteţi ajuta. (...) Eu sper să ne sprijiniţi prin tot ceea ce faceţi, astfel încât să treacă cât mai repede de Guvern acea hotărâre şi în sfârşit să le putem da veşti bune pacienţilor noştri”, a transmis Debu.

Infecţiile virale hepatitice au scăzut „remarcabil”, în schimb au crescut formele de boală hepatică avansată

Dr. Liana Gheorghe, şef secţie la Institutul Clinic Fundeni, s-a referit la un program finanţat din fonduri europene, în cadrul căruia au fost testate 340.000 de persoane din România, din 24 de judeţe, care fac parte din categorii vulnerabile, constatându-se că prevalenţa infecţiilor virale hepatitice a scăzut „remarcabil”, în schimb au crescut formele de boală hepatică avansată. „Ceea ce ne aduce până la urmă în atenţie acest program pe care l-am desfăşurat este că screening-ul trebuie să fie o activitate extinsă şi permanentizată la nivel naţional, ea trebuie să facă parte din activitatea curriculară a medicilor de familie, a specialiştilor. Într-adevăr prevalenţa infecţiilor virale hepatitice a scăzut remarcabil, în schimb au crescut formele de boală hepatică avansată, prin hepatite virale, în special B, C şi D, generaţiile vârstnice care încă mai sunt depistate cu hepatită C, dar a crescut foarte mult boala hepatică avansată datorită bolilor non-comunicabile, non-transmisibile, consumului de alcool cu care România este creditată pe primul plan în regiunea europeană şi boala ficatului gras. (...) Avem un registru de hepatite virale gestionat de INSP, vă rog să introduceţi în el toţi pacienţii depistaţi cu hepatite virale. Toate aceste date pe care le-am strâns în acest program european ar trebui să reprezinte pentru decidenţii noştri şi pentru politicile de sănătate o veritabilă sursă de informare şi de organizare a unor programe articulate de screening şi de tratament pentru aceşti pacienţi”, a subliniat Liana Gheorghe.
Nicoleta ZANCU

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:23

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Ce este important să verificăm la mici și bere atunci când facem cumpărăturile pentru minivacanța de 1 Mai
27/04/2025 19:48

 Directorul general al Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, recomandă consumatorilor să acorde o atentie deosebită la aspectul produselor din carne tocată si la c ...

Revoluție medicală: Aurul injectabil, noua soluție pentru boli greu de tratat
27/04/2025 19:21

Aurul, noua sperantă pentru refacerea vederii: injectiile revolutionare testate in SUA Desi poate părea desprins dintr-un scenariu SF, pulberea de aur injectată in ochi ar putea deveni un tratament viabil ...

Cele mai cunoscute remedii naturiste pentru diabet
27/04/2025 16:15

Diabetul este una dintre afectiunile cel mai frecvent gestionate si prin metode naturiste, alături de tratamentul medical prescris. Desi nu există plante sau suplimente care să inlocuiască insulina sau medi ...

Fructul pe care să-l mănânci dimineața în loc de cafea. Produce colagen, are vitamina C, dă energie
26/04/2025 19:38

 Mărul este fructul pe care să-l mănanci dimineata in loc de cafea. Produce colagen, are vitamina C, dă energie pentru intreaga zi! Medicii recunosc că este unul dintre cele mai bune alimente pe care ...

Efectele necunoscute și incredibile ale frunzelor de dafin. Nu sunt bune doar în sosul cu carne
26/04/2025 19:21

 Este cunoscut incă din Antichitate pentru proprietătile sale benefice, parfumul său plăcut, dar are si o cunoscută valoare simbolică, semnificand victorie, glorie, onoare. Dar la ce este bun dafinul ...

Vitamina B12 – esențială pentru viață, vitală pentru sănătate
26/04/2025 10:21

Vitamina B12, cunoscută si sub numele de cobalamină, este una dintre cele mai importante vitamine pentru buna functionare a organismului uman. Desi necesarul zilnic este relativ mic, impactul unei deficiente ...

Alimentația antiinflamatoare. Cum să reduci inflamația cronică prin alegeri inteligente
26/04/2025 10:17

Inflamatia este un proces natural de apărare al organismului impotriva infectiilor si rănilor. Totusi, atunci cand devine cronică, inflamatia poate sta la baza multor probleme de sănătate, de la boli autoi ...

Ce rol joacă inflamația atunci când nu reușești să slăbești
25/04/2025 16:38

Ai incercat să slăbesti de nenumărate ori, ai tinut diverse diete si ai făcut sport, dar cantarul pare că s-a blocat? Este posibil ca problema să nu fie doar lipsa de disciplină sau de motivatie, ci un p ...

Dialog cu dr. Gheorghe Bălan jr., „Să schimbi starea de spirit a pacientului face, uneori, cât toate tratamentele din lume”
24/04/2025 09:11

 * dialog cu dr. Gheorghe Bălan jr., desemnat „Cel mai bun tanăr medic al anului 2024” Dr. Gheorghe Bălan jr., specialist in gastroenterologie si sef de lucrări la Universitatea de Me ...

Râia revine. O boală uitată, dar nu dispărută, creează din nou probleme
24/04/2025 08:32

 Departe de a fi o relicvă a trecutului, raia reapare tot mai des in comunităti urbane si rurale, in scoli, centre de plasament, cămine de bătrani si chiar in familii cu standarde ridicate de igien� ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei