Curiozități despre Procesele de la Nürnberg, judecata liderilor naziști

Dimensiune font:

| 21-11-2020 13:17

 La 20 noiembrie 1945, zeci de judecători, procurori și avocați din întreaga lume s-au reunit în regiunea germană Bavaria pentru a-i judeca pe liderii naziști, o serie de evenimente care au rămas în istorie drept Procesele de la Nürnberg.

În acest articol îți prezentăm câteva lucruri interesante despre aceste procese, care au reprezentat un moment de cotitură în istoria lumii.

1

Orașul Nürnberg nu a fost ales întâmplător

Procesele de la Nurnberg
La finalul războiului, mare parte din orașul Nürnberg era în ruine. Foto: Wikimedia

Orașul bavarez unde a început ascensiunea celui de-Al Treilea Reich prin găzduirea unor mitinguri masive de propagandă în anii ‘20 și ‘30 a fost considerat de Aliați un loc potrivit pentru a marca sfârșitul erei naziștilor.

Deși o mare parte in oraș era în ruină din cauza bombardamentelor din Al Doilea Război Mondial, Palatul Justiției – care dispunea de o închisoare capabilă să găzduiască 1.200 de deținuți – a rămas intact.

Odată ce deținuții germani au finalizat lucrările de extindere a sălii de judecată, aici au început Procesele de la Nürnberg.

2

A fost primul proces cu judecători din mai multe țări

Sala de judecata
Foto: Wikimedia

Procesele de la Nürnberg au marcat o etapă importantă în consolidarea dreptului internațional. Deși anterior mai fuseseră organizate urmăriri penale pentru crime de război, acestea fuseseră realizate în conformitate cu legile unei singure țări.

Până la Procesele de la Nürnberg, nu au mai existat procese internaționale ale criminalilor de război. În loc să folosească un singur judecător și un juriu, procesul liderilor naziști de rang înalt a fost condus de un grup de patru judecători.

Statele Unite, Uniunea Sovietică, Franța și Marea Britanie au furnizat fiecare câte un judecător principal și un supleant, iar judecătorul britanic Geoffrey Lawrence a fost președintele.

3

Primele procese pentru crime împotriva umanității

Inculpatii
Boxa inculpaților. Pe rândul de jos, de la stânga la dreapta: Hermann Göring, Rudolf Hess, Joachim von Ribbentrop, Wilhelm Keitel și Ernst Kaltenbrunner. Pe rândul de sus: Karl Dönitz, Erich Raeder, Baldur von Schirach și Fritz Sauckel. Foto: Wikimedia

Carta de la Londra, care a stabilit legile și procedurile pentru desfășurarea proceselor de la Nürnberg, a definit trei categorii de infracțiuni: crimele împotriva păcii, crimele de război și, pentru prima dată, crime împotriva umanității, care includeau uciderea, înrobirea sau deportarea civililor, precum și persecuția din motive politice, religioase sau rasiale.

4

Procesele de la Nürnberg au marcat „nașterea” traducerii simultane

Întrucât inculpații, judecătorii și avocații vorbeau germana, franceza, engleza și rusa, bariera lingvistică amenința să împiedice procesul.

Cu toate acestea, dezvoltarea de către compania IBM a unui nou sistem de traducere instantanee a permis fiecărui participant la proces să asculte în căști traducerea discuțiilor în timp real.

Traduceri simultane - Procesele de la Nurnberg
Foto: PRI.org

Sistemul de traducere simultană a permis ca procesul să se desfășoare de patru ori mai repede decât dacă ar fi fost folosită traducerea consecutivă.

5


Raphael Lemkin, un avocat născut în Polonia care a pierdut aproape 50 de rude în timpul Holocaustului, este creditat pentru inventarea termenului de genocid, în 1944, pentru a descrie exterminarea planificată a evreilor de către naziști.

Termenul este o combinație între „genos”, cuvântul grecesc pentru „trib” sau „rasă” și „-cid”, sufixul latin care semnifică ucidere.

6

Nu toți inculpații au fost găsiți vinovați

Hans Fritzsche
Jurnalistul de radio Hans Fritzsche a fost unul dintre cei trei inculpați achitați la Procesele de la Nürnberg. Foto: Wikimedia

Dintre cei 22 de naziști de rang înalt care au fost judecați pentru crime de război, 12 au fost condamnați la moarte prin spânzurare. Printre ei s-a numărat și Martin Bormann, secretarul personal al lui Adolf Hitler.

Alți șapte, inclusiv fostul adjunct al lui Hitler în partidul nazist, Rudolf Hess, au primit pedepse de la 10 ani de detenție la închisoarea pe viață, iar trei au fost achitați.

7

Hermann Göring s-a sinucis în ziua dinaintea execuției

Hermann Goring
Hermann Göring în timpul procesului. Foto: Wikimedia

Cel mai important nazist care a supraviețuit războiului, fondatorul Gestapo și comandantul-șef al Luftwaffe (aviația militară), Hermann Göring, și-a luat viața în noaptea de 15 spre 16 octombrie 1946, cu doar câteva ore înainte de execuția programată.

Îmbrăcat în pijamale de mătase, acesta a înghițit o capsulă cu cianură. În biletul lăsat soției sale, Göring a scris că ar fi dispus să moară prin împușcare, dar nu într-o manieră atât de nedemnă precum spânzurarea.

8

Execuțiile ar fi fost realizate cu stângăcie

După sinuciderea lui Göring, Aliații au ordonat execuția cât mai grabnică a celorlalți condamnați. În primele ore ale zilei de 16 octombrie 1946, criminalii de război naziști au fost spânzurați unul câte unul de pe un eșafod ridicat în sala de sport a închisorii.

„Sper că această execuție va fi ultimul act al tragediei celui de-Al Doilea Război Mondial”, a declarat înainte de a muri Arthur Seyss-Inquart, ultimul dintre cei zece bărbați care au fost spânzurați.

John Clarence Woods - Procesele de la Nurnberg
Călăul John Clarence Woods. Foto: Wikimedia

Execuțiile, care au durat aproape două ore, au fost duse la îndeplinire de călăul oficial al armatei americane, John Clarence Woods.

„Nu am avut emoții. Nu-ți poți permite să ai emoții într-o asemenea activitate”, a declarat acesta pentru revista Time.

Revista a prezentat, totuși, și declarațiile unor martori care au spus că execuțiile fuseseră realizate cu mare stângăcie, din cauza ștreangurilor prea scurte și a trapelor prea mici, rezultând decese prin strangulare lentă.

Armata SUA a negat aceste zvonuri.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Cât trebuie să fie umiditatea în casă. De ce este important să menții un nivel optim și care sunt cele mai eficiente soluții
02/04/2025 14:44

Tinand cont de faptul că un nivel optim de poate preveni problemele respiratorii si iritatiile pielii, multi se intreabă cat trebuie să fie umiditatea in casă. Un nivel prea ridicat sau prea scăzut poate a ...

Țigăneală în Parlament. Anamaria Gavrilă, șefa Partidului Oamenilor Tineri (POT), a țipat din sală
02/04/2025 13:18

Tensiuni in Parlament, miercuri, in timpul dezbaterii motiunii simple impotriva ministrului de Interne, Cătălin Predoiu. Anamaria Gavrilă, sefa Partidului Oamenilor Tineri (POT), a tipat din sală si l-a int ...

O femeie își alăptează soțul! Se gândesc să aducă pe lume încă un copil pentru a-și continua obiceiul!
01/04/2025 13:40

O femeie isi alăptează sotul! Un cuplu aflat in jurul varstei de 30 de ani ia in considerare să mai aibă un copil doar pentru ca sotia să isi poată alăpta din nou sotul. Rachel Bailey si sotul ei, Alexa ...

Schimbare majoră în legislație: Moștenitorii scapă de o taxă importantă la vânzarea locuințelor
30/03/2025 20:19

Mostenitorii care vand imobile obtinute prin succesiune si fostii soti care instrăinează locuintele dobandite in timpul căsătoriei ar putea fi exceptati de la plata impozitului de 3% aplicat in prezent aces ...

A rămas însărcinată cu un bărbat cu 30 de ani mai mare decât ea! S-au întâlnit pe un site de fetish-uri!
30/03/2025 14:36

A rămas insărcinată cu un bărbat cu 30 de ani mai mare decat ea! Auggie Byrd, pe atunci in varstă de 18 ani, l-a intalnit pe iubitul ei de 48 de ani pe o aplicatie numită Kinkoo, cea mai mare aplicatie de ...

Anunț major pentru sportul românesc: arena „OZN
29/03/2025 19:30

 „Romania are stadioane si săli de sport, dar nu mai are sport", este o remarcă pe care unii o consideră valabilă, in contrast cu situatia de pană acum două-trei decenii, cand performantel ...

Cine a inventat jocul de blackjack?
28/03/2025 14:01

Cine a inventat jocul de blackjack? În zilele noastre, jocul de blackjack este unul dintre cele mai atractive. Marele său avantaj este că jucătorii au un control destul de mare si, prin aplicarea unei ...

Prognoza meteo pe două săptămâni: ANM anunță surprize uriașe
24/03/2025 15:24

Temperaturile din prima parte a celei de-a doua luni de primăvară vor fi unele neasteptate. Vremea se răceste in zilele următoare, se arată in prognoza pentru următoarele două săptămani, publicată lun ...

TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic!
21/03/2025 12:48

  TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic!    Stimate angajator, La 1 septembrie 2024 a intrat in vigoare Legea nr. 360/2023, ...

A început eliberarea cărților electronice de identitate. Ce date vor fi înscrise pe documente
20/03/2025 18:57

 Toate serviciile de evidenţă a persoanei din judeţul Cluj au inceput joi, 20 martie, eliberarea de cărţi electronice de identitate. Proiectul-pilot inceput la Cluj-Napoca va fi extins şi in restul � ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei