Tudor Plaiesu, artistul care picteaza dumnezeieste cu VIN (GALERIE FOTO)
Dimensiune font:
"Este meserias vinul si are un fel de a-si tine cu eleganta marginile petelor mai aprig decat baitul. In plus, este frumos sa lucrezi cu un pigment natural, un pigment sacru", explica Tudor Plaiesu, un artist care s-a incumetat sa lucreze cu aceasta "acuarela" naturala.
"Oglinda abisala", expozitia care a strans laolalta lucrari pictate in vin, s-a incheiat, insa gustul pentru astfel de imagini abia se formeaza in cazul multora. A fost pentru prima oara cand un artist contemporan a ales sa lucreze cu vin rosu, un material neconventional, dar cu valente expresive deosebite.
Tudor Plaiesu lucreaza grafica, pictura murala si de sevalet, gravura, ilustratie si coperta de carte, fotografie. Stapaneste tehnicile vechi si lucrarile sale de grafica reflecta aceasta maiestrie, fie ca este vorba de creion, penita, gravura, acuarela si laviu sau tehnici mixte.
A lucrat pictura monumentala in spatii numeroase, in tehnici diverse (fresca, ulei pe perete, acrilic pe perete sau lemn).
Ajuns la cea de-a doua expozitie a sa, Tudor Plaiesu propune, de aceasta data, "Hyperborea", demers artistic in forta, inspirat de mitologiile Nordului, un Nord al metaforei si al imaginatiei, al canonului, dar si al gestului revoltat sau interzis.
"Hyperborea" este si un periplu pe care artistul il face prin istoria artei. Gasim, astfel, trimiteri la epoci ale picturii din toate timpurile: cultura Cucuteni, arta bizantina, Renastere, expresionism si postexpresionism, dar si reverente in fata marilor maestri: Ucello, Mantegna, Francis Bacon, Georges de la Tour, Caravaggio, Rembrandt.
Expozitia s-a deschis, marti, 17 septembrie, la World Trade Center Bucharest, si va dura pana in 15 octombrie 2013, iar accesul publicului este liber in intervalul orar: 9.00 - 22.00. Pe artist, absolvent al Universitatii de Arta Bucuresti, cu o experienta de peste 15 ani, il veti intalni la expozitie si cunoaste gratie interviului acordat Ziare.com.
Cum ati descrie expozitia Hyperborea in cateva cuvinte?
"Hyperborea" este o expozitie in care am pus multe din preocuparile mele estetice si filosofice, am creat un taram pictural, in care fiecare lucrare este expresia unui crez estetic.
De exemplu, in expozitie veti gasi seria Sanzienelor, un grup pictural de 12 module, despre strechea verii, despre teritorii solare; este apoi tripticul Zmeilor, in care privitorii vor regasi semnele lui Hefaistos, personaje trudite, metafora pentru cei care creeaza; sunt apoi ingerii, indrazneti, luptatori, inspiratori din lucrarile "Elegia tarmului", "Elegia planurilor" si "Lupta cu ingerul".
In contrapunct, in expozitie veti gasi o serie de miniaturi in tehnica veche armeneasca, realizate pe vechi pergamente din piele (vellum). Este o expozitie inspirata de mituri si istorii stravechi, dar si un omagiu pe care il aduc unor maestri ai picturii. Le las privitorilor privilegiul sa descopere si sa se bucure de aceste reverente pe care le fac in fata artistilor lumii din toate timpurile.
Cine ar trebui in primul rand sa vina s-o vada? Care e publicul dvs tinta?
Sunt adeptul "operei deschise", ma adresez unui public eterogen, fiecare privitor va putea sa dezlege misterul din lucrarile expuse prin prisma propriilor experiente, de viata sau plastice. Desigur, cine a mai fost prin muzee, a deschis albume ale maestrilor picturii, va avea la indemana mai mult chei.
Imi place ca lucrarile mele sa puna oamenii pe ganduri, sa intrige, dar sa si uimeasca si sa bucure.
De ce ati reprezentat tocmai personaje din mitologiile Nordului? Ce va atrage in acea zona?
Nordul este un pretext aici, nu este vorba de un Nord geografic, ci mai mult estetic si creativ, Hyperborea este un spatiu al clar-obscurului.
In ceea ce priveste expozitia din iunie, cea in care ati pictat cu vin, ce soiuri ati folosit, din ce regiuni? Care se preteaza cel mai bine pentru acest tip de arta?
Tehnica picturii cu vin (laviul) este o tehnica de culoare de apa, astfel ca orice vin cu pigment mai mult sau mai putin intens poate fi un bun material de pictura. Eu folosesc Merlot de LacertA, care este un vin catifelat, cu o textura densa, perfect pentru lucrarile pe care vreau sa le fac.
Mai foloseste cineva din Romania aceasta tehnica? Cand a aparut ea, la nivel mondial? Este raspandita sau e o tehnica rara?
Sunt sigur ca multi artisti au incercat sa lucreze cu vin, este un material cu totul natural, la indemana oricui. Tehnica este veche si s-a raspandit mai ales in regiunile in care cultura vinului este bine dezvoltata (Franta, Italia etc). Pentru mine este o materie-manifest, prin care iau pozitie impotriva consumerismului si facilului in arta, dar si in viata de fiecare zi.
Cum rezista in timp astfel de tablouri? Care ar fi durata lor de viata? Se trateaza cu ceva pentru a dainui in timp?
Vinul are un pigment natural foarte puternic, priviti ce se intampla cand patati fata de masa sau o camasa alba; pata este practic imposibil de scos. La fel se intampla la pictura, o data pusa pata de vin pe hartie (o hartie speciala, groasa, de acuarela), ea nu mai poate fi stearsa sau corectata. De aceea aceasta tehnica este dificila si doar cei siguri pe mestesugul lor pot lucra laviu, deci si laviu de vin.
Eu am experimentat mult, vinul este o materie vie, cand este turnat in apa serpuieste, face tot felul de volute. La fel se intampla cand lucrezi cu vin, are personalitate, trebuie sa stii cum se va usca pata de vin pentru a sti cum sa o aplici, ce pensula sa folosesti etc.
O pictura cu vin rezista in timp mult mai bine si mai mult decat o lucrare facuta cu pigmenti chimici, dar are in plus nobletea materiei.
Care ar fi pretul minim si cel maxim de vanzare pentru un tablou?
Greu de spus, dar o lucrare in vin este la fel de valoroasa ca o acuarela sau orice alta lucrare facuta in tehnici de apa si cere multa maiestrie din partea artistului. Conteaza mult si hartia, eu folosesc numai hartie de foarte buna calitate, de marca, dar si contextul in care expui este foarte important. Eu imi avaluez cu suficienta obiectivitate lucrarile si va pot spune ca sunt destul de scumpe.
Ce teme se preteaza cel mai bine la acest tip de materie prima?
Orice tema, materia este doar un mijloc de expresie, cine stapaneste tehnica poate merge in orice directie vrea, nu exista limite. Mi s-au comandat multe portrete, am facut pana acum cateva zeci, tehnica este spectaculoasa si un portret in laviu de vin are multa eleganta si rafinament si acea tusa de unicitate pe care oamenii si-o doresc in viata lor, deci si in lucrarile pe care le achizitioneaza.
Cum se lucreaza cu vinul comparativ cu acuarela sau alte "materii prime", din punct de vedere al nivelului de dificultate?
Cum spuneam mai sus, tehnicile au cam acelasi grad de dificultate, in cazul vinului intervine in plus constrangerea paletei cromatice, lucrezi practic cu o singura culoare, astfel ca artistul este nevoit sa isi inventeze un sistem cromatic prin semne si structuri plastice.
Ati mai incercat sa pictati cu alte tipuri de materie prima neconventionala? Daca da, care?
Am lucrat cu tot felul de materii neconventionale, orice artist intelege ca materia este pana la urma un mijloc pentru expresia plastica si nu un scop in sine.
Exista si voci care va critica tehnica?
Nu, cu siguranta nu. Dar oricine isi poate da cu parerea si nu poti sa placi tuturor.
Cand ati abordat prima oara aceasta tehnica? Ce reactii starneste cel mai adesea?
Lucrez cu vin de mult timp, dar anul acesta, in iunie, am avut o expozitie personala de laviu de vin la World Trade Center Bucharest. Curatorul expozitiei, Meda Popea, mi-a propus acest proiect si am facut o expozitie intergrala de laviu de vin rosu intitulata "Oglinda abisala", care a fost foarte apreciata. Am avut bucuria sa imi fie achizitionate lucrari in Romania, iar cateva au plecat spre Austria, Franta, SUA (New York).
Sursa: ziare.com
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau