Cum a ajuns CFR Marfă în colaps. Istoria de 15 ani a "ÎNGROPĂRII" unei companii de stat
Dimensiune font:
CFR Marfă este în colaps. Îngropată în datorii, cu o cotă de piaţă cu mult sub valoarea reală, compania pare acum un model de ineficienţă în gestiunea unei societăţi de stat. Căpuşată ani la rând, condusă de manageri care, voit sau nu, au făcut investiţii ce au adus datorii în loc de profit, compania aşteaptă astăzi un deznodământ fericit - privatizarea.
Jurnaliştii ProTV au difuzat un reportaj în care sunt prezentaţi o parte din actorii principali ai tragediei CFR Marfă. În 1998 apare în scenă Traian Băsescu, ministrul Transporturilor. La vremea respectivă, printr-o reformă impusă de Banca Mondială, Societatea Naţională a Căilor Ferate Române s-a divizat în cinci companii: Societatea de Management Feroviar, Societatea de Administrare a Activelor Feroviare, CFR Călători, CFR Infrastructură şi CFR Marfă. Traian Băsescu a încercat atunci să şteargă toate datoriile vechii companii - patru mii de miliarde de lei vechi.
După o scurtă perioadă în care postul de ministru al transporturilor a fost ocupat de Anca Boagiu, la minister a venit Miron Mitrea, care a preluat, printre altele, şi perla transportului feroviar, CFR Marfă, o companie cu peste 60 de mii de vagoane, o mie de locomotive şi nicio datorie. Una din primele măsuri luate de ministrul Miron Mitrea a fost un împrumut de 120 de milioane de euro, necesar lucrărilor de infrastructură. O parte din bani a fost folosită pentru a achiziţiona vagoane noi, de tip RO-LA, care nu erau compatibile cu infrastructura de la acea dată şi care nu încăpeau în majoritatea tunelurilor din România. 160 de astfel de vagoane au fost achiziţionate în mandatul lui Mitrea. Au funcţionat o perioadă foarte scurtă, pe relaţia Arad-Austria, iar acum zac într-un cimitir unde sunt trimise vagoanele nefolosite. O investiţie care, în loc să aducă profit, a adus datorii. Însă prima măsură luată de oficialii de la CFR Marfă a fost să vireze cinci milioane de euro în contul firmei IRS Leasing, taxă de management. Firma era controlată de Cristian Ionel Burci, un apropiat al lui Miron Mitrea. Într-un punct de vedere trimis de Cristian Burci jurnaliştilor de la ProTV acesta a declarat că suma respectivă reprezintă un avans în contul unor reparaţii executate.
Reprezentaţii CFR Marfă au continuat însă investiţiile neprofitabile. Au contractat un împrumut de 30 de milioane de euro de la Deutsche Bank, pentru reparatii şi modernizare de vagoane, bani care au trecut tot prin IRS Leasing.
În 2004 mai multe accidente feroviare provocate de osii care s-au rupt au condus la retragerea a aproape 500 de vagoane din acelaşi lot, vagoane ce zac şi acum în depouri. Nimeni nu a plătit pentru ce s-a întâmplat atunci, ba mai mult, companiei CFR Marfă i-au fost imputate daunele provocate infrastructurii feroviare.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau