- Pe Facebook sunt "contorizati" 7,2 milioane de utilizatori activi din Romania. Turul al doilea al alegerilor prezidentiale este primul scrutin din Romania in care unei retele sociale ii este recunoscut impactul major asupra unui eveniment politic local - in lunga serie inceputa, la o scara mult mai mare, cu alegerile din SUA din 2008, continuata cu revoltele Primaverii Arabe sau, mai recent, cu evenimentele din Ucraina sau protestele din Hong Kong.
Cum s-au intersectat presa online si reteaua sociala preferata de romani, in ziua alegerilor
HotNews.ro a folosit date furnizate de serviciul de monitorizare a paginilor de Facebook Pro.facebrands.ro pentru a analiza felul cum au interactionat oamenii cu articolele din presa online si de pe bloguri, in ziua votului. (Analiza nu include interactiunile dintre utilizatori independenti, cum ar fi, de exemplu, comportamentul prietenilor cand cineva a "pus pe Facebook" un filmulet sau o poza cu situatia de la sectia de votare din strainatate unde respectivul a stat la coada)
In ziua turului II, HotNews.ro si Gandul.info au fost site-urile cu cel mai mare numar de interactiuni pe Facebook. Ele au fost urmate de Adevarul.ro, Contributors.ro, Ziare.com, reportervirtual.ro, Antena3, pah.ro (pagina lui Patrick Andre de Hillerin), StirileProTV.ro si cabral.ro, potrivit datelor oferite de serviciul de monitorizare a paginilor de Facebook Pro.facebrands.ro, consultate de HotNews.ro. Astfel, in ziua votului:
- HotNews.ro a avut, cu 43 de articole distribuite pe Facebook, un total de 65.155 de interactiuni, dintre care: 50.668 de like-uri, 3.532 de comentarii, 10.955 de share
- Gandul.info, cu 88 de articole distribuite, a avut in inregistrat in total48.556 de interactiuni pe Facebook, dintre care: 33.077 de like-uri, 3.905 comentarii, 11.574 share-uri
- Adevarul.ro, cu 50 de articole distribuite, a avut 20.473 de interactiuni
- Contributors.ro, cu 15 articole distribuite, a avut 18.040 de interactiuni
- Ziare.com, cu 34 de articole distribuite, a avut 8.677 de interactiuni.
Later edit / UPDATE: Datele Facebrands acopera majoritatea celor mai relevente institutii media din Romania. Lipsesc, totusi, cifre referitoare la cateva site-uri importante, inclusiv unele cu o prezenta puternica pe Facebook, precum Rtv.net sau Timesnewroman.ro. Datele consultate de HotNews.ro nu se refera nici la paginile personale sau de brand ale unor jurnalisti sau oameni de presa cunoscuti.
Top publisheri dupa interactiuni pe Facebook - 16 noiembrie:
Ce fel de articole au fost distribuite masiv? Spre deosebire de alte dati, inclusiv la primul tur de scrutin, majoritatea articolelor care au provocat, pe 16 noiembrie, interactiuni-record pe Facebook nu sunt materiale informative, "hard news", specifice in buna masura site-urilor din top. Asa cum oamenii au raspandit rapid mesaje primite de la prietenii lor care stateau la cozile imense din fata sectiilor de votare din strainatate, preferate au fost si articolele publicate de media online care transmiteau mesaje sau indemnuri la vot - nu neaparat informatii - din partea votantilor umiliti, a unor personalitati.
In ziua votului, articolul unui publisher online cu cel mai mare numar de interactiuni a fost, potrivit Pro.facebrands.ro, "Mesajul primului roman care a votat in Noua Zeelanda", publicat de HotNews.ro: 18.401 like-uri, 1225 de comentarii pe Facebook, 3392 de share-uri.
- Din primele 40 de articole distribuite masiv pe Facebook, numai unul nu are legatura cu alegerile sau cu perioada electorala - un articol Adevarul despre "cat ne-ar costa unirea cu Republica Moldova" (locul 25 in topul articolelor cu cel mai mare numar de interactiuni Facebook in ziua votului)
- Dintre primele zece articole care s-au raspandit masiv pe Facebook,opt prezinta mesaje, scrisori deschise sau apeluri la mobilizare, iar doua sunt stiri care, la randul lor, au potential de mobilizare.
- Subiectele primelor zece articole cu numar mare de interactiuni in ziua votului: mesajul primului roman care a votat in Noua Zeelanda (HotNews.ro), mesajul lui Ioan Gyuri Pascu pentru Tudor Gheorghe (HotNews.ro, Gandul.info), mesajul unui roman din America pentru prietenii din diaspora (Contributors.ro), exemplul dat de un grup de romani din Goteborg, unde nu exista sectie de vot (HotNews.ro), mesajul unui preot roman din diaspora despre sprijinul BOR pentru Ponta (Adevarul.ro), exemplul dat de romanii care s-au asezat de sambata seara la coada, la Munchen si Londra (HotNews.ro), "De ce n-am nevoie sa-i explic mamei cu cine sa voteze" (Lucian Mandruta in Gandul.info), protestul unui roman satul de minciuni si dispret (Gandul.info), mesajul lui Patrick Andre de Hillerin care si-a anulat votul (pah.ro)
- Majoritatea covarsitoare a primelor 40 de articole raspandite duminica pe Facebook sunt fie de mobilizare la vot, fie pro-Iohannis sau negative la adresa lui Ponta si sustinatorilor sai. Din "tabara Ponta", cel mai distribuit articol este al Antena3.ro - pe locul 14: Ce spune Mircea Diaconu despre aceasta campanie (total: 3059 de interactiuni Facebook)
Ce s-a intamplat in ultima saptamana de campanie
In saptamana 10-16 noiembrie, ultima a campaniei electorale, Gandul.info a fost publisher-ul online cu cele mai multe interactiuni (total de 373.426 like-uri, comentarii si share-uri) cu 842 de articole distribuite), urmat deHotNews.ro (311.354 de interactiuni cu 473 de articole), StirileProTV.ro (total de 223.211 de interactiuni cu 67 de articole), Adevarul.ro (104.264 interactiuni cu 350 de articole) si Biziday cu Moise Guran (85.299 vizualizari cu doar 12 articole).
- Tot in ultima saptamana de campanie, cel mai raspandit articol este un material al Stirilor Pro TV despre caderea Zidului Berlinului, urmat de un articol al lui Vlad Petreanu cu titlul "PSD, o campanie a jegului total" (petreanu.ro), un articol despre "planul de aranjare a alegerilor prezidentiale pentru Victor Ponta" (Gandul.info), un articol cu titlul "Victor Ponta: da-o-n ma-sa de diaspora! (capitalismpepaine.com) si articolul HotNews.ro despre cele 55 de situatii in care premierul Ponta a fost prins cu minciuna.
Spre deosebire de turul al doilea, in primul tur - care i-a dezamagit pe cei care-si puneau sperante in semnalele Facebook - situatia a fost, potrivit datelorPro.facebrands.ro, mult diferita: interactiunea electorala, cata a existat, s-a petrecut dincolo de materialele distribuite pe Facebook de publisheri. Astfel:
- Clasamentul primelor zece site-uri de informare si opinie cu interactiune mare pe Facebook: Gandul.info, sport.ro, Adevarul.ro, HotNews.ro, promotor.ro, StirileProTV.ro, victordulu.ro, antena3.ro, ziare.com si gsp.ro
- Numarul interactiunilor este considerabil mai mic in cazul publisherilor, comparativ cu turul II: Gandul.info - 29.555 de like-uri, comentarii si share-uri in total, cu 86 de articole distribuite; Adevarul.ro - 9.690 de interactiuni in total, cu 30 de articole distribuite; HotNews.ro - 6.194 de interactiuni in total, cu 50 de articole distribuite
- Din primele 20 de articole ale unor site-uri de stiri sau bloguri, distribuite substantial in ziua primului tur, doar unul are potential mobilizator: "Ce-ar fi sa-i batem?", articol de opinie semnat de Alex Livadaru pe Gandul.info. Acesta este si articolul cu cel mai mare numar de like-uri, share-uri si comentarii in ziua respectiva - 22.753 in total
- In rest, primele 20 de articole ale unor publisheri cu interactiune mare pe Facebook in primul tur sunt ocupate de materiale despre fotbal, articole din domeniul social, stiri din gaming si IT si doar cateva materiale informative legate de campania electorala.
Ce s-a intamplat dupa socul 16 noiembrie
In ziua de dupa alegeri, sapte din primele zece materiale cu mare raspandire pe Facebook au fost publicate de HotNews.ro, unul - de Biziday.ro, unul - de AurasMihai.ro, unul - de Gandul.info. Toate au legatura cu alegerile - fie sunt materiale cu potential mobilizator sau de informare publicate in ziua votului, care au continuat sa se raspandeasca a doua zi, fie sunt opinii si reactii de dupa vot.
- Luni, 17 noiembrie, potrivit Pro.facebrands.ro, lider detasat a fost un articol semnat de Moise Guran pe Biziday: De acord, este un moment istoric. Sa fim siguri ca l-am inteles corect…: 54.344 de interactiuni intr-o singura zi, dintre care 44.256 de like-uri, 2155 de comentarii si 7933 de share-uri
- Acesta este urmat de articolul HotNews.ro "Imagini extraordinare la Paris: O tanara epuizata dupa 10 ore de stat in picioare, simbolul rezistentei romanilor in fata batjocurii Guvernului" (24.452 de interactiuni) si textul "A fost o placere sa ma uit la Antena 3 si sa-i vad cum sufera" (Aurasmihai.ro) (21.485 de interactiuni)
Ce a insemnat animatia de pe Facebook pentru candidatii la prezidentiale?
Dragos Stanca, managing partner la compania de digital ThinkDigital, observa duminica noapte, pe pagina sa de Facebook:
- "Pagina lui Klaus Iohannis a inregistrat 185.451 fani noi, doar azi. Cu 850 de mii de fani (update: 915 de mii), s-a detasat net de Victor Ponta (715 mii) si Traian Basescu (319 mii), cu o pagina relativ noua. "
Marti dimineata, la 36 de ore de la inchiderea urnelor, pagina lui Klaus Iohannis depasea - in premiera pentru un politician roman - pragul de 1 milion de like-uri, in timp ce pagina lui Victor Ponta a ramas la acelasi nivel cu cel din zilele precedente: 717.800 de like-uri marti la pranz. Iohannis ii depaseste astfel pe lideri europeni precum Angela Merkel (aproape 900.000 de like-uri) sau David Cameron (410.000 de like-uri).
Potrivit unei monitorizari publicate de Mediafax, pana duminica seara raportul intre numarul de fani Klaus Iohannis si cel al fanilor lui Victor Ponta, pe Facebook, era similar cu cel al voturilor finale. Astfel, din totalul fanilor atrasi de cei doi pe Facebook, 55% erau "ai lui Iohannis", iar 45% ai lui Victor Ponta.
- Sursa citata mentioneaza ca Iohannis - a carui pagina de Facebook este mult mai recenta decat cea a liderului PSD - a avut o crestere spectaculoasa in ultimele doua luni. In ultima saptamana de campanie, Ponta a pornit de la 665 de mii de fani, crescand usor pana la 715 mii, in timp ce Iohannis a crescut de la 521 de mii de fani si a ajuns la 874 de mii in ziua dinaintea votului.
- Pe 16 noiembrie, interactiunea lui Iohannis cu fanii a crescut brusc, ajungand la 2.759.000 de like-uri, comentarii si share-uri intr-o singura zi (total 15 noiembrie: 264 de mii de interactiuni). Pe 16 noiembrie, interactiunea lui Victor Ponta cu fanii sai a crescut usor comparativ cu zilele precedente, ajungand la 294 de mii de interactiuni (228 de mii in ziua precedenta).
- Aceeasi analiza arata ca Iohannis a avut un engagement al fanilor de trei ori mai mare comparativ cu Victor Ponta (106.3% fata de 33.08%)
La randul sau, Alexandru Negrea face pe Marketing20.ro o analiza a impactului celor doi candidati pe Facebook:
Distributia fanilor celor doi candidati, potrivit sursei citate:
- Luni, Iohannis avea mai putini fani din Romania comparativ cu Victor Ponta (531 de mii comparativ cu 638 de mii) dar usor mai multi in Italia, de 3 ori mai multi in Germania, cu 30% mai multi in Spania si aproximativ la fel de multi in tari precum Republica Moldova si SUA. (Detalii pe Marketing20.ro)
Toate aceste date au complicat aritmetica invocata de Mirel Palada, consilierul premierului, care ii indemna pe prietenii sai pe Facebook sa "ia cu alcool" ceea ce el numea " propaganda lui Basescu, a lui Adrian Sirbu (proprietarul Mediafax Group, ce detine Gandul.info - nred.) si a celor de la Hotnews". Aceleasi evolutii au contribuit la surpriza lui Sebastian Ghita ca "Partidul Facebook si Partidul Diaspora" au influentat decisiv alegerile. Iar interactiunea din online s-a dovedit mult mai eficienta la urne decat audientele unidirectionale ale posturilor TV care au fost urmarite de milioane de romani in ziua votului (cu Pro TV, Antena 3, Antena 1 si Romania TV in frunte, potrivit datelor prezentate de Paginademedia.ro).
- Si in online, datele referitoare la interactiune contrasteaza cu clasamentul general al site-urilor de stiri in ziua votului - vezi aici numarul unicilor, afisarilor si vizitelor de pe principalele site-uri in ziua de duminica. (Nota: in aceeasi zi, HotNews.ro a avut aproape 270.000 de unici, peste 490.000 de vizite si peste 1.550.000 de afisari)
Cat despre rolul Facebook in impunerea unor lideri politici, dupa "esecuri" precum Nicusor Dan in urma cu cativa ani sau Monica Macovei acum, consultantul online si social media Victor Kapra aminteste marti, pe blogul sau, cum seful unei agentii de digital, Laurentiu Dumitrescu de la Digital Star, prevedea inca de acum un an ca prezidentialele ar putea fi cucerite pe Facebook, atat timp cat exista "un candidat credibil cu un mesaj puternic". Atunci, lumea prezenta in sala radea cand Dumtrescu spunea aceste lucruri:
Adauga comentariul tau