Deși Iașul are sistem ILS scump de „aterizare fără pilot”, ceața a încurcat vacanțele a mii de ieșeni. Explicațiile celor de la Aeroport
Dimensiune font:
Vremea cețoasă care a dominat serile și diminețile Sărbătorilor de Iarnă a fost un motiv uriaș de nemulțumire pentru mii de ieșeni. Este vorba de cei care plecau în vacanță cu avionul sau care se întorceau la Iași, iar zborurile au fost anulate din cauza vizibilității reduse.
Ceața a început să se instaleze treptat peste județ și peste municipiul Iași încă din preajma Crăciunului. Ca de obicei, imediat ce vizibilitatea scade, piloții decid de cele mai multe ori să redirecționeze avioanele către aeroporturi din apropiere.
Dincolo de siguranța zborului, asemenea decizii ar putea să fie influențate de tragedia de acum 20 de ani. În dimineața zilei de 27 ianuarie 2005, un avion închiriat de Poșta Română pentru transportul corespondenței s-a prăbușit în Pădurea Ciric, la câteva sute de metri de aeroport. Principala cauză invocată pentru moartea celor doi piloți și distrugerea aparatului a fost vremea nefavorabilă, fără să fie excluse o posibilă eroare de pilotaj și o defecțiune tehnică.
Lanțul anulărilor
Vineri, 3 ianuarie, a fost prima zi senină dintr-o serie neîntreruptă în care persistența ceții a modificat uneori drastic programul de zbor al Aeroportului Iași. Mai multe curse au fost anulate, atât la sosire cât și la decolare, iar altele au înregistrat întârzieri uneori cu orele. De asemenea, alte ore au fost necesare pentru restabilirea timpilor prevăzuți pe panoul de zbor al aerogării, după ce avioanele întârziate au creat apoi efecte în lanț, adică alte întârzieri pe aeroporturile de destinație.
Ziarul de Iași a relatat despre problemele de trafic și, la rândul lor, responsabilii aerogării au afișat actualizări repetate pe pagina de internet a Aeroportului Iași, dar și pe rețelele de socializare (pagina de Facebook se numește „Iasi Airport”). Comunicarea a atras însă reproșurile pasagerilor afectați de schimbările determinate de vreme, unii susținând că Aeroportul Iași nu ar dispune de tehnologia modernă necesară aterizării în condiții de vizibilitate redusă.
Șapte case împotriva aeroportului
Oficialii aeroportului au amintit că dotările nu s-au oprit doar la construirea unui terminal de pasageri modern și că s-au făcut modernizări și în privința facilităților de decolare/ aterizare. „Avem ILS cu capabilitate CAT 3”, a răspuns directorul general al aerogării. ILS este prescurtarea de la Instrumental Landing System, Sistemul de aterizare asistată electronic, CAT fiind prescurtarea de la „categorie”. În ciuda acestei modernizări finalizată de Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) astă-toamnă, aeroportul nu poate folosi sistemul la capacitatea maximă – care ar putea să asigure de altfel aterizarea inclusiv pe pilot automat în condiții de vizibilitate redusă chiar și sub 30 de metri.
Directorul Romeo Vatră a amintit că sistemul de aterizare instrumentală (ILS) de la Iași a fost „retrogradat” la prima categorie, CAT 1, „exclusiv din cauza existenței unor obstacole (7 case cu înălțime mai mare decât limita stabilită prin regimul de servituți aeronautice) aflate în comuna Aroneanu, și nu din motive tehnice”. Este o situație mai veche, pe care predecesorul lui Vatră, Cătălin Bulgariu, a încercat să o rezolve atacând în instanță autorizațiile de construire emise de primarul comunei Aroneanu în anii trecuți. Bulgariu, care a condus aeroportul în perioada 2018-2021, a menționat atunci peste 20 de clădiri construite fără acceptul Autorității Aeronautice Civile. „Aceste imobile ne împiedică să avem o categorie superioară”, a subliniat actualul director general al aerogării. În paralel, o nouă investiție menită să îmbuntățească condițiile de trafic va începe în acest an. Ea se ridică la 3,5 milioane de euro, bani pentru modernizarea sistemului de balizaj la pistă, ceea ce va facilita pe viitor obținerea categoriei CAT 3.
Pista cu obstacole
„Până la finalizarea proceselor și epuizarea tuturor căilor legale, având hotărâri definitive, Aeroportul Iași nu are alte soluții prin care să recupereze CAT 2 pe capătul pistei de decolare-aterizare” dinspre satul Aroneanu, a explicat Romeo Vatră. Pe de altă parte, nici instalarea unui alt sistem de navigație ILS la celălalt capăt al pistei nu ajută. „Din cauza obstacolelor aflate la sud de aeroport (Dealul Păun și Releul de comunicații de la Bucium), putem obține cel mult CAT 1, conform evaluărilor preliminare ale specialiștilor ROMATSA, acesta fiind un scenariu pe care l-am luat deja în calcul”, a adăugat directorul aerogării.
Cele mai multe zboruri au fost redirecționate către Aeroportul Suceava, deși Bacăul are ILS CAT 2. Dar asta nu a fost nici acolo suficient ca să se poată face aterizări oricând în condiții de ceață densă, a mai spus directorul Vatră, subliniind că decizia de a ateriza aparține în ultimă instanță companiilor de zbor și piloților.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau