SUSPENDARE CONTRACTE DE MUNCĂ SAU ȘOMAJ TEHNIC?

MRL-LOGO

Dimensiune font:

| 26-03-2020 16:51

 I. Care e soluția optimă? – întreruperea activității vs. reducerea activității

În situația de urgență pe care o traversăm, autoritățile au luat o serie de măsuri meninte să limiteze efectele economice nefaste ale virusului Covid 19, sens în care Guvernul României a stabilit condițiile pentru intrarea în șomaj tehnic și a reglementat depunerea online a documentelor pentru obținerea unor beneficii sociale pe perioada stării de urgență.

Aceste prevederi legale pot fi aplicate angajatorilor care îndeplinesc una dintre următoarele condiții:

Ø Angajatorii care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, pe perioada stării de urgență stabilită prin decret și care dețin Certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prevăzut la articolul 12 al Decretului Președintelul României nr. 195/2020

Ø Angajatorii care reduc activitatea din cauza efectelor epidemiei de Coronavirus Covid 19 și care nu au posibilitatea financiară de a plăti salariile către toți salariații. Angajatorii pot să solicite în acest caz plata salariilor pentru cel mult 75% dintre salariații care au contracte individuale de muncă active la momentul intrării în vigoare a Ordonanței.

Vestea mai puțin îmbucurătoare este aceea că decontarea din bugetul asigurărilor pentru somaj a sumelor plătite cu titlu de indemnizație se face în 30 de zile de la depunerea documentelor, aceste sume urmând a fi reîntregite din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate pentru această intervenție și în conformitate cu prevederile și regulile de eligibilitate ale Programului Operațional Capital Uman.

De asemenea, angajatorii care accesează aceste facilități au obligația de a menține raporturile de muncă ale persoanelor în cauză pentru o perioadă de cel puțin 6 luni de la data reînceperii activității după încetarea suspendării raporturilor de muncă în conformitate cu prevederile art. 52 alin. 1 lit. c) din Codul muncii.

Mai mult decât atât, pentru ca salariații să beneficieze de șomajul tehnic, angajatorii trebuie să înregistreze la A.J.O.F.M. de pe raza teritorială unde își au sediul, prin e-mail, o cerere semnată de reprezentantul legal, la care trebuie să fie alăturate următoarele acte:

· Certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;

· Lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația de șomaj tehnic, semnată de reprezentantul legal al angajatorului.

 Pe de o parte, există firme care au fost afectate în mod direct de măsurile restrictive care au fost dispuse de autorități în situația de urgență cum ar fi, de exemplu, hoteluri, restaurante, cafenele, cabinete stamotologice, magazinele care funcționează în mall-uri – prin suspendarea activității pe perioada situației de urgență. Aici sunt incluse deci firmele care și-au întrerupt total sau parțial activitatea ca și consecință imediată a măsurilor impuse de autorități.

Mai există însă și o a doua categorie de firme, care sunt afectate de criză în mod indirect. Aceastea din urma trebuie să facă dovada că cifra de afaceri li s-a redus cu minimum 25% pentru a putea beneficia de ajutorul pentru șomaj tehnic. Așadar, pentru a beneficia de această plată pentru salariații pentru care nu mai au fonduri de salarii ca urmare a scăderii activității, firmele vor trebui să depună o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că scăderea cifrei de afaceri cu un procent de minimum 25%  este cauzată de starea de urgență.

 II. O a doua împărțire pe categorii: salarii sub salariul mediu brut vs. salariile peste acest nivel

După cum am arătat și mai sus, din bugetul fondului de șomaj se va putea achita până la 75% din salariul mediu brut (actualmente salariul mediu brut stabilit pentru anul 2020 este de 5.429 lei – 75% reprezentând 4.071,75 lei).

Evident, firmele care au salariați încadrați cu indemnizații sub salariul mediu brut nu vor întâmpina probleme, vor primi aceste sume integral de la fondul de șomaj al statului.

Problema care se pune aici este ce vor face firmele care au salariați cu indemnizații peste salariul mediu brut, care vor trebui să suporte diferența din fondurile proprii. De exemplu, la un salar mediu brut de 11.967 lei, 75% este 8.975 lei, de unde rezultă o diferență de suportat de către angajator de 5.250 lei. Din ce fonduri vor achita firmele acestea diferența către salariați? Evident că ele se vor confrunta cu o mare problemă. Rămâne însă la latitudinea fiecărei societăți să găsească soluții.

Ca și cum nu ar fi fost deja suficient de greu și de împovărător, dacă se merge pe procedura ca angajatoorul să dea mai întâi banii la salariat, urmând ca ulterior să și-i recupereze de la stat din fondul de șomaj, atunci preconizăm că se vor închide sute de mii de firme, întrucât este de notorietate că banii se decontează de la buget cu foarte mare întârziere. Măsura prevăzută de stat este una bună, de necontestat, însă dacă ea nu va fi aplicată eficient și rapid, se vor ajunge la întârzieri care vor depăși cu mult termenul estimat de 30 de zile, caz în care foarte multe firme își vor închide porțile definitiv.

Nu în ultimul rând, menționăm că există și posibilitatea modificării contractului individual de muncă prin decizia unilaterală a angajatorului, conform Codului muncii, în caz de modificare temporară a felului muncii cauzată de situații de forță majoră. Specialiștii consideră că pandemia de Coronavirus  poate fi calificată ca și caz de forță majoră, fiind un eveniment extern, imprevizibil, asbolut invincibil și inevitabil. Asftel, forța majoră poate atrage suspendarea contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului. Acesta va emite o decizie prin care se ia act de suspendarea contractelor de muncă, iar măsura dispusă se va înregistra în Registrul General de Evidență a Salariaților.

 Cu titlu de concluzii:

În acest moment sunt zeci de mii de angajatori care trebuie să ia o decizie: șomaj tehnic, așa cum am prezentat mai sus sau suspendarea contractelor de muncă.

Cum vor găsi fonduri angajatorii care plătesc salariaților indemnizații sub salariul mediu brut, astfel încât să își achite obligațiile față de salariați și să aștepte banii înapoi de la stat?

Cum vor proceda cei care oferă salarii peste salariul mediu brut? De unde vor găsi resurse pentru a acoperi diferența? Ce soluții au la îndemână?

Cei care nu au fost prevăzători, nu dispun de fonduri pentru achitarea obligațiilor salariale – vor opta pentru concediere sau pentru suspendarea contractelor de muncă?

Vom vedea.

Spor în luarea deciziei corecte!

 

AUTORI:

ELENA JÎȘCANU – PRACTICIAN ÎN INSOLVENȚĂ

CORNELIU MITITELU – PRACTICIAN ÎN INSOLVENȚĂ

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62719, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62720, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 1.374 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62721, Carte funciara 62721; -teren in suprafata de 1.165 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62722, Carte funciara 62722; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 94/17.10.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 4.250 mp, situat in extravilanul satului Razboieni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62548, Carte funciara 62548; -teren in suprafata de 3.080 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 61364, Carte funciara 61364; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 89/27.07.2023. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
BNR va decide valoarea dobânzilor, la sfârșitul săptămânii
04/11/2024 22:52

La sfarsitul acestei săptămani, se va desfăsura ultima sedintă de politică monetară a BNR din acest an.  Piata anticipează o reducere de minim un sfert de punct procentual, insă ar putea si o tăie ...

Ciolacu, declarații pe care ar trebui să le audă toți românii din diaspora / video
04/11/2024 19:09

 Statul are obligaţia de a crea oportunităţi pentru ca romanii plecaţi in străinătate să se intoarcă in ţară, intrucat a avut o abordare greşită in legătură cu politicile de dezvoltare, a sus ...

Vine Black Friday. Avertismentul ANCOM pentru români - la ce trebuie să fie atenți și ce nu trebuie să facă
04/11/2024 19:02

  Urmează perioada dedicată ofertelor promotionale de Black Friday, iar ANCOM avertizează consumatorii că se pot confrunta cu livrări intarziate ale produselor achizitionate online sau chiar cu ...

KONSCHAFT s.r.l. – beneficiar al proiectului „Dezvoltare KONSCHAFT SRL prin achiziție de active corporale și necorporale”, anunță lansare campanie de recrutare
04/11/2024 16:55

 COMUNICAT DE PRESĂ „Dezvoltare KONSCHAFT s.r.l. prin achizitie de active corporale si necorporale” Cod SMIS: 317400  04 noiembrie 2024

Studiu ISF: „Nu mai poate exista prosperitate fără educație financiară. România crește în topurile de specialitate, iar asta se vede deja în felul în care investim”
04/11/2024 15:23

Venind in completarea unui amplu studiu OECD care măsoară nivelul de educatie financiară in 39 de tări, Institutul de Studii Financiare (ISF) a dezvoltat o cercetare care merge in detaliile nivelului de cun ...

COMUNA STOLNICENI - PRĂJESCU anunță începerea proiectului „DEZVOLTAREA UNEI CENTRALE FOTOVOLTAICE PENTRU PRODUCEREA DE ENERGIE ELECTRICA DIN SURSE REGENERABILE IN VEDEREA ASIGURARII AUTOCONSUMULUI IN COMUNA STOLNICENI-PRĂJESCU, JUDETUL IAȘI”
04/11/2024 13:14

COMUNA STOLNICENI - PRĂJESCU anuntă inceperea proiectului „DEZVOLTAREA UNEI CENTRALE FOTOVOLTAICE PENTRU PRODUCEREA DE ENERGIE ELECTRICA DIN SURSE REGENERABILE IN VEDEREA ASIGURARII AUTOCONSUMULUI IN CO ...

TOP 10 idei de daruri surprinzătoare pentru familie și prieteni
04/11/2024 12:14

 Poză de Tim Mossholder pe Unsplash.com Istoria cadourilor este veche de mii de ani si este legată de ritualuri si simboluri de apreciere. Primele cadouri datează din epoca preistorică, cand oamen ...

Grevă la Arhivele Naționale ale României
04/11/2024 11:34

Astăzi, 04.11.2024, in intervalul orar 12:00-14:00, angajatii Arhivelor Nationale ale Romaniei functionari publici, membrii ai Sindicatului Europol (afiliat BNS), din toate structurile judetene si din municipi ...

TRANSFORMAREA DIGITALA A COMPANIEI ANVI PROFESSIONAL SECURITY SRL
04/11/2024 11:07

 TRANSFORMAREA DIGITALA A COMPANIEI ANVI PROFESSIONAL SECURITY SRL

SC COMFORMEDIS SRL, CUI RO27651973, NR. ORC IAȘI:J22/1477/2010, implementează începând cu data de 01.11.2024  proiectul Evoluție pas cu pas!
04/11/2024 11:02

 SC COMFORMEDIS SRL, CUI RO27651973, NR. ORC IASI:J22/1477/2010, implementează incepand cu data de 01.11.2024  proiectul Evolutie pas cu pas!

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei