Cauze mici, efecte mari, riscuri şi mai şi!
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Abia ce a trecut o săptămână de când scriam – sub titlul „Complici la crimele de pe şosele” – pe marginea unui subiect şi realitatea mă obligă să-l abordez şi astăzi, anume situaţia deloc onorantă, ba chiar gravă, în care se află România prin ocuparea primului loc între statele UE la accidente rutiere soldate cu morţi (circa 5 persoane zilnic!). Conchideam, atunci, că sunt suficiente motive pentru a nu fi deloc optimişti în privinţa îmbunătăţirii acestei situaţii.
Se scurseseră doar vreo două zile de la apariţia rândurilor mai sus amintite şi la Bucureşti se înregistra un incident devenit accident, care a ţinut capul de afiş al presei şi al opiniei publice. Un motociclist, simţindu-se şicanat în trafic de către un trotinetist, a decis să-i dea o lecţie, drept care, la un moment dat, a aruncat cu casca după „adversar”. Ţintă lovită şi doborâtă, pe şosea, unde a fost călcată de o maşină, ce circula regulamentar, ulterior torinetistul decedând la spital. E un caz în care avem de a face cu cel puţin trei probleme. Prima constă în agresivitatea unor participanţi la trafic (s-au mai înregistrat situaţii de loviri cu bâta de baseball sau sabia, trasul cu pistolul etc.). Violenţe de acest fel sunt cu totul de neacceptat şi ar trebui pedepsite exemplat – cu puşcărie, dar şi rămânerea definitivă fără permis. A doua problemă, şi mai gravă, constă în aceea că motociclistul este recidivist, având un dosar penal pentru uciderea din culpă a unui biciclist, tocmai din 2014. Dacă instanţele ar fi aplicat principiul celerităţii (care ar trebui să primeze în cazuri de ucidere, viol ş.a.m.d.), nu s-ar fi înregistrat o nouă dramă. A treia problemă: aproape de necrezut, motociclistul ucigaş era instructor de conducere auto defensivă!!! Păi dacă un instructor procedează astfel, la ce să ne aşteptăm de la elevii săi, sai cei lipsiţi de învăţăturile unor asemenea „profesori”?
Tot cam în aceeaşi perioadă, la Iaşi, înaintea unui refugiu pentru călători, un conducător auto virează brusc la stânga, încălcând linia continuă şi tăind calea unui tramvai aflat la doi metri în spate, provocând deraieream acestuia şi deteriorarea gravă a maşinii. Din fericire, nu s-au înregistrat victime, dar dacă pe refugiu ar fi fost persoane în zonă, dacă tramvaiul ce a barat strada până pe sensul opus intra în coliziune cu un alt tramvai sau cu o maşină? Conducătorul auto are 70 de ani. Dincolo de teribilism şi proaste obiceiuri în trafic, care pot fi presupuse, e o vârstă la care controalele medicale ar trebui să fie amănunţite şi anuale, întrucât reflexele şi spiritul de observaţie & atenţie scad inerent. Apropo de controalele medicale şi de alt tip, am auzit că unele fişe sunt eliberate fără investigaţii amănunţite, precum şi despre persoane care au luat permisul în urmă cu un deceniu-două, de atunci nu au mai condus de loc, şi acum reînnoirea e o simplă formalitate, nu se pune problema unei noi examinări, teoretice şi practice!
În aceeaşi săptămână trecută, şi tot în zona judeţului Iaşi, în urma unor controale efectuate de către poliţia rutieră, au fost depistaţi, într-o singură zi, nu mai puţin de patru conducători auto care se suiseră la volan după ce băuseră zdravăn. Doi dintre ei – iarăşi aproape de necrezut – nu deţineau nici permise de conducere! Cea mai mare alcoolemie (în aerul expirat) a fost imensă, de 1,62 mg/l; următoarele, ceva mai „modeste”: 1,50, 0,84 şi, respectiv, 0,70 (cel aflat la volan tocmai provocase o coliziune...). Nota comună la cei patru - toţi erau tineri sub 30 de ani, ceea ce confirmă afirmaţii făcute în articolul anterior.
Rămâne de văzut dacă judecarea infracţiunilor se va face cu celeritate. Dacă vinovaţii vor fi lipsiţi de posibilitatea de a mai urca la volan toată viaţa.
Dar, până atunci, ar trebui ca să se desfăşoare zilnic astfel de controale, maşini ale poliţiei să patruleze în permanenţă, iar alte autorităţi să acţioneze pentru siguranţa traficului; la Iaşi de exemplu, trebuiau, de ceva vreme, făcute benzi speciale dedicate transportului în comun – tocmai pe o asemenea porţiune s-a înregistrat cel de al doilea accident amintit.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau