O „fantomă” ce naşte întrebarea – există NATO?
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Mai ales în contextul conflictului armat ce se desfăşoară la graniţa din nordul şi estul ţării noastre, apartenenţa la o organizaţie militară definită drept cea mai puternică din lume ar trebui să dea românilor un sentiment de siguranţă maxim, determinându-ne să gândim că suntem atât de bine apăraţi, încât nimic nu ni se poate întâmpla.
Oare chiar aşa să fie? Desigur, nu mă aştept la răspunsuri – grabnice şi competente – care să mă liniştească, întrucât am început a avea oarece îndoieli. În urma unor evenimente, ţin să completez şi argumentez!
Foarte de curând, spre finele săptămânii trecute, un avion de mici dimensiuni – definit îndată de presă drept „fantomă” – a străbătut spaţiul aerian a şase ţări, dintre care cinci din NATO, fără a putea fi oprit!!! A decolat din Lituania, apoi a survolat Slovacia, Ungaria (unde a făcut şi o escală pentru alimentare cu carburant), România, Serbia şi Bulgaria, în cea din urmă aterizând (pe un aeroport închis!), iar cei aflaţi la bord dispărând. Aspectul ce ar putea fi considerat nostim, dacă nu ar fi îngrijorător, este acela că obiectul zburător a fost interceptat de avioane militare conduse de piloţi unguri, americani şi români (cei din Bulgaria nici nu s-au mai deranjat), care s-au mulţumit să-l escorteze!!!
Avionul cu pricina nu avea plan de zbor, nu erau deschise mijloacele electronice de identificare şi nici nu a răspuns la apelurile şi somaţiile avioanelor militare. Acestea, însă, nu au mers mai departe de „serviciul de escortă”, întrucât autorităţile competente din Ungaria, România şi Bulgaria nu au considerat că ar fi fost vorba de ceva care să pericliteze siguranţa naţională a statelor survolate. Ba chiar ministrul român al Apărării a dat-o pe literatură, considerând că a fost un incident ciudat, „o lebădă neagră”.
Oare chiar aşa să fie ? – nu mă pot abţine a (mă) întreba din nou. Ştiu, am citit, în asemenea cazuri, dacă nu se prezumă că un avion ar avea o bombă la bord sau dacă nu se îndreaptă spre un obiectiv important – militar sau civil -, nu se (re)acţionează cu forţă. Dar trăim într-o epocă în care lucrurile s-au schimbat foarte mult. Cine poate să ne asigure că avionul respectiv nu transporta o armă chimică sau biologică – pe care ar fi putut-o lansa fără a fi oprit la timp?
Comunicatul NATO este unul ce nu necesită comentarii. Spicuiesc:”...avioane ale Poliţiei Aeriene Aliate au escortat aeronava (...care) nu a arătat un comportament periculos sau ostil...Centrul de Comandă Aeriană investighează acest incident”.
Numai că trebuie să facem un inventar parţial şi al altor întâmplări asemănătoare, În august 2021, în judeţul Suceava, a pătruns şi aterizat un avion neindentificat, venit din Ucraina. O lună mai târziu, alt avion, din aceeaşi direcţie, repeta isprava. În februarie 2022, un avion militar ucrainean a pătruns în spaţiul aerian românesc, fiind, în cele din urmă, interceptat şi silit să aterizeze. Pe 11 martie, acest an, o dronă ucraineană a trecut peste România. Pe 15 martie, o altă dronă, din aceeaşi direcţie, s-a prăbuşit în judeţul Bistriţa. Neclare rămân şi cauzele dublei tragedii din Dobrogea, din martie acest an, când s-au prăbuşit un avion MIG Lancer şi un elicopter Puma.
Parcă sunt prea multe întâmplări, într-un interval de timp foarte scurt, ca să nu se ajungă la întrebări precum cea din titlu!
P.S.: Summitul – de categorie B. – de vineri, desfăşurat la Bucureşti, nu a fost de natură să-mi schimbe percepţia. Deciziile adevărate se vor lua la Madrid, peste vreo 10 zile...
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau