Oscarul, îngenuncheat de diversitate
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
În mulți ani, de regulă spre finele lui februarie sau începutul lui martie, îmi făcusem un obicei din a renunța la câteva ore de somn, spre zori, pentru a urmări un eveniment de referință – nu doar în zona celei de a șaptea arte -, mă refer la decernarea distincțiilor Academiei Americane de Film, cunoscute sub numele de premiile Oscar, ceremonie ce se desfășoară tocmai din 1929 și vine, de regulă, spre a aduce consacrarea laureaților.
În noaptea de 10 spre 11 martie, acest an, nu am mai respectat ceea ce devenise o tradiție.
În plan secund, dintr-un motiv tehnic – vizionarea evenimentului devenind tot mai dificilă, tot mai greu accesibilă marelui public, din motive care în scapă, mai ales într-o vreme în care și manifestări mult mai puțin importante sunt mediatizate intens (unele, chiar în exces, disproporționat față de însemnătate). Una dintre explicații ar fi aceea conform căreia cei mai mulți exponenți ai capitalismului nu dau nimic gratis: pe cale de consecință, televiziunile din România, Franța sau Italia nu au transmis festivitatea, sau au făcut-o ”codat”, doar una din Germania făcând-o.
Dar ”ruperea tradiția” s-a datorat mai ales din pricina motivului principal: aflasem deja că, din păcate, premiul Oscar 2024 la categoria ”cel mai bun film” va fi acordat doar producției ce va demonstra criteriile de diversitate. Setul a fost anunțat în 2020 de către Academia Americană de Film și, de atunci, au fost destule voci care l-au etichetat drept ”woke” (adjectiv derivat din engleza afro-americană (?), ce înseamnă ”alertă la prejudicii rasiale și discriminare. Mai exact, noile criterii pun acum un accent deosebit pe diversitatea reprezentării orientărilor sexuale, rasei și genului actorilor din filme. Setul este, în același timp, extrem de stufos și de detaliat, cuprinzând patru categorii principale și nouă subcategorii, propunându-și să evalueze aproape toate aspectele producției cinematografice, printre care și diversitatea în cadrul echipelor – de la actori, până la regizori, dar și artiști de machiaj, specialiști în relații publice și stagiari!!! Același set urmează să fie aplicat și pentru tematica filmelor. Pentru a fi incluse pe lista participanților la competiția Oscar, producțiile cinematografice trebuie să îndeplinească unele cerințe în două dintre cele patru domenii-cheie de diversitate: 1. reprezentarea pe ecran (actori, tematică); 2.echipa din spatele camerei (inclusiv decoratori, artiști make-up etc.); 3.programe de formare profesională; 4.activități de marketing. Am să ”traduc”, citând doar un prim pasaj din noul regulament. ”Un film poate ajunge la standard îndeplinind criteriile în cel puțin unul din următoarele domenii: A1. Actorii principali sau actorii secundari semnificativi din grupuri rasiale sau etnice subreprezentate, ceea ce poate include: afro-american/negru/ de origine africană și/sau caraibeană; asiatic de est; hispanic sau latina; popoare indigene (inclusiv amerindieni/nativi din Alaska); Orientul Mijlociu/ Africa de nord; insularii din Pacific; asiatic de sud-est; asiatic de sud-est. Și regulamentul continuă tot așa, pe pagini întregi. Născând întrebarea: dar despre artă, nimic? Legat de noile standarde, actorul Richard Dreyfuss, laureat al Oscar, a afirmat că ”îl fac să vomite”. Eu, stând mai bine cu sistemul digestiv, am ales doar distanțarea de eveniment. A cărei cunoscută statuie deja e considerată de unii ”prea albă”!
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau