Spre așa aeroport mare, drumurile-s mititele
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Vin și vești bune. Sau care, la prima citire, par chiar foarte bune. Aflăm, de exemplu, că Aeroportul Internațional din Iași, va avea, începând chiar din acest an, un terminal nou, de peste 90 milioane euro, al doilea cel mai mare din România. Acesta va avea o capacitate de procesare de până la 3,5 milioane pasageri pe an (ceea ce s-ar „traduce” prin 950 într-o oră de vârf). Să facem comparația cu 2022, când s-au înregistrat „decât” 1,5 milioane. Asta va permite urcarea Iașului și în alt top. Dacă, până în 2021, primele trei cele mai mari aeroporturi din țară erau la Otopeni, Cluj și Timișoara, orașul nostru a trecut, în 2022, pe poziția de „bronz”, iar după darea în folosință a noului terminal și a celorlalte lucrări conexe - întregul proiect are o valoare de aproape 330 milioane lei, fondurile europene acoperind două treimi - Aeroportul Internațional Iași va deveni al doilea cel mai mare obiectiv de acest fel din țară. Putem să ne mândrim, nu? Putem să fim chiar și bucuroși, pentru că, spre a ajunge la Iași din alte orașe ale țării sau din alte țări durează (încă) foarte mult folosind șoselele sau calea ferată...Or, cu avionul, parcurgi distanța Capitală-Iași în circa o oră și zece minute.
Cam aici se termină veștile bune.
Ne punem întrebarea, ca la o problemă de matematică, despre cât timp ne ia de la noi de acasă (să zicem Podu Roș, Iași), până la prietenii noștri acasă (să spunem Ghencea, București), știind că drumul de la Otopeni spre Capitală durează circa 50 de minute (pe calea rutieră, căci cu ea facem comparația), și mai știind că distanța dintre ultimele două puncte amintite este de circa 22 km. La Iași, distanța dintre centrul orașului și Aeroportul Internațional este de aproximativ 8 km. În mod normal, ar trebui să o facem în maximum 15 minute. Ați reușit asta vreodată? Dacă da, poate noaptea, când aproape nu e trafic. Rutier!
Adevărul este că, în momentul de față, traseul dintre aeroportul ieșean și oraș e de toată jalea, de toată jena și dureză, câteodată, mai mult decât zborul de la Iași la București (exagerez, dar nu foarte mult).
Și atunci autoritățile locale s-au gândit la o soluție pentru a rezolva această anomalie. Și, cum cine caută, găsește, s-au găsit chiar două soluții.
Va fi, în circa șase luni, un drum nou către aerogară, prin modernizarea străzilor Aeroportului și Holboca și ajungerea în strada Aurel Vlaicu. Rămâne capacitatea traseului de preluare a traficului: el are doar câte o bandă pe sens...
Între timp, a început proiectarea unui nou drum de acces spre Aeroport, prin modernizarea DJ 282 G: limita municipiului Iași-Aroneanu-Rediu Aldei (circa 7 km) și realizarea drumului de legătură dintre DJ amintit și Aeroportul Internațional (circa 3 km). Dar iar apare problema-coșmar: până la baza Lacului Aroneanu, șoseaua va avea patru benzi, iar până la Rediu Aldei - doar două. Cât privește numărul de benzi de la limita municipiului către centrul acestuia, se știe prea bine care e situația. Aici e punctul nevralgic și tocmai aici nu se poate face nimic...
În fine, eu, ca nespecialist, dar dotat cu o anume logică, vedeam rezolvarea prin lărgirea șoselei de la Aeroport la Ciric, și apoi a aceleia care, prin cartierul Veneția, se „înțeapă” în str. Vasile Lupu, suficient de largă pentru a prelua traficul. Însă, cum nu m-a întrebat nimeni, păstrez ideea pentru mine, deocamdată; cine știe, poate se organizează cândva o licitație de idei benefice Iașului.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau