S-a aprobat prima licitație pentru trenul metropolitan: 10 trenuri și o rețea de 65 km în jurul Iașului
Dimensiune font:
Proiectul privind înființarea trenului metropolitan ar putea fi gata anul viitor. Autoritățile au intrat pe ultima sută metri în lansarea licitației pentru întocmirea studiului de fezabilitate. Din informațiile ZDI, contractul are o valoare estimată de 10,5 milioane lei (fără TVA).
Procedura va fi organizată de Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMPTI), iar documentația de licitație a fost aprobată alaltăieri. Următorul pas constă în publicarea anunțului în sistemul electronic de achiziții publice. Finanțarea este asigurată de Primăria Iași, iar banii au fost deja alocați. Studiul trebuie întocmit rapid: proiectul poate fi depus pentru accesarea unei finanțări nerambursabile până la finalul lunii iunie 2025.
Potrivit directorul AMPTI, Eduard Boz, în întocmirea studiului se va lua în considerare o rețea de cale ferată existentă care va fi modernizată (55 km), la care va fi adăugat un tronson nou, între Aroneanu și Vlădiceni (10,5 km), cu scopul de a asigura transport spre Aeroport. Traseele propuse vizează introducerea trenului metropolitan spre zone din Podu Iloaiei, Ungheni, Aroneanu, Holboca și Ciurea.
„Prin traseele propuse se are în vedere deservirea localităților-satelit care trimit zilnic către Iași un număr semnificativ de navetiști. De asemenea, acestea sunt concepute pentru a asigura un tranzit cât mai rapid și eficient atât în interiorul orașului, cât și în zona metropolitană, punând astfel bazele unui sistem de transport integrat în infrastructura deja existentă”, a declarat șeful AMPTI Eduard Boz.
El a adăugat că, odată cu introducerea trenului metropolitan, va trebui regândit și transportul public metropolitan, cel gestionat de CTP în prezent, astfel încât „între cele două să existe o complementaritate”.
Vara trecută, la momentul în care a fost actualizat un studiu de soluții (la nivel de studiu de prefezabilitate), estimarea AMPTI era că proiectul trenului metropolitan costă în jurul sumei de 270 milioane euro. Din această sumă, 140 milioane euro erau estimate pentru achiziția a 10 trenuri cu o capacitate de 120-160 de pasageri.
Propuneri pentru pasaje supraterane
Conform studiului de prefezabilitate, proiectul trenului metropolitan cuprinde reabilitarea de gări, înființarea unor noi stații, amenajarea de treceri de cale ferate și construirea de pasaje supraterane. Din ultima categorie, principalele lucrări vizează conexiunea Dacia – Canta și pasajul șoseaua Iași – Tomești.
De asemenea, proiectantul va avea în vedere amenajarea infrastructurii pietonale (inclusiv cu piste pentru biciclete) pentru acces la punctele de oprire, integrarea tarifară cu transportul existent și, nu în ultimul rând, amplasarea stațiilor. De exemplu, orientativ, studiul de prefezabilitate propune pentru linia Podu Iloaiei – Ungheni 18 stații: Podu Iloaiei, Dumești, Lețcani (2), Delphi (Phinia), Antibiotice, complexul ERA, Canta, Țigarete, Gara centrală, Nicolina, Frumoasa, Socola, Tehnoton, Vlădiceni, Holboca, Cristești și Ungheni.
Una dintre estimările actualului studiu este că distanța Podu Iloaiei – Nicolina (circa 25 km) poate fi parcursă în circa 40 de minute și, în alte 30 minute, se poate ajunge în capătul de linie de la Ungheni (încă 20 km). În cazul liniei noi, cea spre Aroneanu, distanța Nicolina – Aeroport (16 km) ar putea fi parcursă în 25 minute, cu opriri în stații precum Frumoasa, Socola, Tehnoton, Vlădiceni, Dancu și la aerogară.
CFR a revizuit propriile investiții în contextul trenului metropolitan
În prezent, CFR are în avizare un proiect pentru reabilitarea căii ferate Roman – Iași – Frontieră. În august 2024, instituția a revizuit forma inițială a documentației în contextul introducerii trenului metropolitan la Iași. În primul rând, este prevăzută reabilitarea liniei Antibiotice pe un traseu de 3,5 km și construirea unei noi porțiuni de linie (9 km) între Iași și Lețcani, paralel cu linia curentă (Pașcani – Iași).
Proiectul CFR prevede lucrări și pe linia Socola – Ungheni. În primul rând, este proiectată o a doua linie care va avea ecartament normal (1.435 mm). Apoi, sunt prevăzute lucrări de reabilitare în stația Ungheni (cu posibilitatea construirii unei linii de cale largă – 700 m), alături de dublarea sau extinderea (după caz) a lucrărilor de artă, a trecerilor de nivel și a terasamentelor noi pe distanța Socola – Ungheni Frontieră.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau