„Fiecare dintre noi poate fi, la un moment dat, un beneficiar al serviciilor sociale”

55a9ba96-decd-4e53-8c97-2a61dd141518

Dimensiune font:

| 27-08-2023 08:55

  

Dialog cu Luminița Munteanu, directorul Direcției de Asistență Socială (DAS) Iași

- Conduceți DAS de 13 ani. Cum arată evoluția acestei instituții? Care au fost cele mai mari obstacole? Dar cele mai frumoase realizări?

- 13 ani… Nu știu dacă sunt mulți sau puțini, dar ceea ce știu este că nu m-am gândit niciodată că voi profesa în acest domeniu după alți 12 ani pe care i-am petrecut la Casa de Cultură a Studenților. Fiecare are un destin și la un moment dat ajungi pe calea lui. Eu sunt recunoscătoare pentru toată această perioadă și cred că și beneficiarii direcției sunt mulțumiți pentru că le-am fost alături. Le este mult mai ușor atunci când colaborază cu persoane cu care pot empatiza. Mă întrebați de provocări, sigur, au fost, dar le-am depășit cu succes. Orice lucru care necesită timp și o anumită abordare m-a motivat să găsesc, împreună cu echipa mea, soluția potrivită. Toate realizările le-am avut împreună. Dacă în urmă cu mai mulți ani se spunea că direcția este un fel de „batalion disciplinar”, ei bine a reușit, prin seriozitate și profesionalism, să își atingă cel mai important scop – să ofere servicii de calitate celor care au nevoie. Avem peste 40 de parteneriate cu diverse instituții pentru ca toți cei care ne cer ajutorul să primească soluțiile cele mai bune.

- Aveți o echipă mare, cu care faceți „împreună lucrare”.

- Deși subordonată Primăriei Iași, DAS este una dintre puținele direcții de asistență socială din țară care are personalitate juridică. Are peste 1.400 de angajați, un număr nu foarte mare dacă ținem cont de faptul că avem 790 de asistenți personali, aproape 300 de cadre medicale, la care se adaugă personalul celor două cămine aflate în subordinea administrației locale, dar gestionate de direcție. Ca beneficiari, cred că sunt peste 50.000 și vorbim nu doar de cei din centre, ci și persoane care primesc tichete de ajutor social, sprijin oferit de sărbători la Paști sau Crăciun, copii etc.

- Asistentul social are o meserie mereu în slujba oamenilor mai puțin norocosi. Care sunt aspectele care vă impresionează cel mai mult? Dar cele care va tulbură sufletul?

- Foarte multe dintre problemele beneficiarilor ne sensibilizează, dar este important să nu le ducem acasă fiindcă ne-ar fi greu să lucrăm cu ele. Asta nu înseamnă că nu suntem la fel de sensibili fiindcă este important să empatizăm cu ei, să-i înțelegem și să le fim alături. Grav mi se pare un alt aspect, sesizat după pandemie și după războiul din Ucraina – parcă omul se înrăiește de la o zi la alta și mereu ne întrebăm ce este de făcut. Se observă acest aspect în relații de zi cu zi, când ne confruntăm cu atitudini mai ostile din partea celor care au nevoie de serviciile direcției, poate chiar ușor agresive, dar ne descurcăm.

- Nu putem să trecem mai departe fără a aminti și de recentul scandal de la București legat de căminele de bătrâni. Cum este posibil și cum se pot evita astfel de situații? Au început controale la toate azilele din țară.

- Pe mine nu mă sperie niciun control. Din nefericire, și aici pare că mă victimizez un pic, m-am lovit de unele lucruri mai puțin plăcute, mai ales din partea unor bărbați, care au făcut tot felul de reclamații. Aceste sesizări, chiar dacă la momentul lansării lor mi-au creat un ușor disconfort, s-au dovedit a fi benefice fiindcă ne-am pus la punct toate aspectele direcției. Am corelat din mers unele situații, am luat decizii bune și iată că nu sunt probleme. De altfel, noi suntem verificați periodic de către Agenția Județeană pentru Prestații Sociale. Chiar în urmă cu două săptămâni am avut un control și totul a ieșit bine. Noi ne licențiem o dată la cinci ani, dar până la acel moment trebuie să mai reglementezi unele aspecte pe care nu ai reușit să le atingi ca target. Mici aspecte poate au fost și la noi, dar le-am rectificat. Eu le transmit tuturor să fie foarte atenți la fiecare detaliu fiindcă fiecare dintre noi poate fi beneficiarul unui serviciu social. Eu chiar mă gândesc că dacă atunci când voi avea 75 de ani și dacă soarta mă va aduce într-un astfel de punct nevralgic, mă voi gândi la integrarea într-un centru social. De aceea, sunt atentă la tot ceea ce nu îmi place și încercăm să facem modificările necesare. Le transmit tuturor să aibă o astfel de atitudine și reglăm acest aspect în permanență. Atunci când sunt mulți angajați este imposibil să nu mai fie și unele derapaje comportamentale, dar totul se poate corecta prin regulamentele de ordine interioară care te obligă la o anumită conduită. Eu vreau ca direcția să ofere astfel de servicii la standarde cât mai înalte fiindcă este vorba despre oameni. Sunt bunicii sau părinții noștri, oameni care au muncit, au avut o anumită poziție socială, au făcut eforturi pentru a-și asigura un viitor.

- Credeţi că un proiect care ar prevedea dezvoltarea de programe de interes național care să susțină financiar comunitățile locale în vederea aplicabilității Legii nr. 17/2000 privind persoanele vârstnice ar duce la elimininarea cazurilor gen Voluntari? Unii spun că susținerea persoanelor vârstnice la domiciliu prin asigurarea serviciilor sociale comunitare duce la o mai bună integrare socială a acestora și sunt mai bine monitorizați.

- Din păcate, în zona socială îngrijirea la domiciliu este o mare problemă fiindcă implică niște costuri enorme. Mai mult, ar fi nevoie de un număr mai mare de angajați și știți că se spune că serviciile publice au prea mult personal. Ca o paranteză, pot să spun că nu este așa, iar cele cinci centre aflate în subordinea Primăriei Iași, și rezidențiale, și de zi, au într-adevăr un număr de 5+1 angajați, dar în realitate funcționează în regim de 3 sau 4+1, mai apelăm și la voluntari. Astfel de servicii a mai oferit și sectorul ONG, dar și acolo s-au mai redus. Este adevărat că astfel de servicii sunt susținute și de Casa de Asigurări de Sănătate, dar fondurile nu sunt suficiente, iar numărul de beneficiari este tot mai mare. În legislație a apărut și noțiunea de îngrijitor informal, care este un lucru extraordinar, aduce o plus valoate. Ne va fi mai greu fiindcă este o atribuție în plus, dar ne vom descurca. Îngrijitorul informal este persoana necalificată, membru al familiei, rudă sau orice altă persoană, care asigură îngrijirea personală, respectiv ajutorul pentru efectuarea activităților de bază și instrumentale ale vieții zilnice de către persoana care și-a pierdut autonomia funcțională. Are contract de muncă și poate avea grijă de o persoană în baza unei indemnizații. Noi am luat deja în calcul 100 de beneficiari/lună.

- Alţii cred că includerea în centrele rezidențiale a persoanelor în vârstă fără venituri, într-o proporție stabilită de comunitatea locală, ar fi benefică.

- Nu este o noutate. Legislația permite persoanelor fără venituri să fie integrate în astfel de centre. Primăria Iași are două centre rezidențiale – cel din Bucium, cu o capacitate de 178 de locuri, și cel din Copou, cu circa 250 de locuri. Sunt persoane care nu au pensie sau una foarte mică. Sunt multe persoane, în special de la Centrul „C. A. Rosettiîntr-o astfel de situație și le-am integrat. Dacă în domeniul privat, inclusiv la azilele din Voluntari, contribuția lunară a unui beneficiar este de 6.000 de lei, la Iași pleacă de la 500 de lei și ajunge la maximum 1.200 de lei, dacă primește o garsonieră. Cât privește costurile lunare, pentru o persoană dependentă ajunge la 6.500 de lei, pentru una semi-dependentă la 6.000 de lei, iar pentru una indepdendentă în jur de 4.500 de lei. Beneficiarii noștri plătesc doar contribuția, iar diferența este suportată de la bugetul local. Cu alte cuvinte, ei au asigurate cazarea, hrana și toate serviciile necesare, iar personalul are salariile plătite la timp. Tot ce trebuie să facă este să își respecte meseria pe care a ales-o, ca să revenim la cazul Voluntari. Dacă la un moment al vieții lui consideră că nu se mai regăsește în aceste principii poate alege orice alt drum dorește.

- Preocupările direcției nu sunt legate doar de grija față de oamenii cu care soarta nu este blândă, ci și de creșterea viitoarelor generații de asistenți sociali. Cum v-ați implicat în acest aspect?

- Mă bucur că ați atins și acest subiect. De șase ani, studenții de la Facultatea de Asistență Socială din cazul Universității „Alexandru Ioan Cuza fac practică la DAS. Mă refer la cei din primul an, care nu sunt puțini, în jur de 200. Ce mă bucură la acest aspect? O dată faptul că avem posibilitatea să le arătăm viitorilor specialiști cum se derulează o activitate scială, apoi cred că responsabilizează și personalul instituției fiindcă fiecare dintre ei are rolul de a-i îndruma pe tinerii care astfel dobândesc și cunoștințe practice, nu doar teoretice. Ne-am propus chiar să înființăm câteva posturi pentru debutanți pentru a le oferi și locuri de muncă.

- Ce planuri aveți? Dacă ați face un bilanț, unde ar fi plusurile și unde s-ar situa minusurile?

- Cred că suntem, ca instituție, destul de departe, cu o echipă bine închegată și cu o vizibilitate mare a muncii noastre. Este important ca ieșenii să știe tot ceea ce se întâmplă la Direcția de Asistenă Socială. Ca nerealizări, nu doar la Iași, ci la nivel național, aș nota centrele medico-sociale, de care este mare nevoie, dar sunt foarte puține. O primărie poate amenaja o astfel de structură, dar nu poate avea parte de finanțare de la bugetul de stat ca în cazul unor astfel de centre. Așteptăm linii de finanțare care să ne permită amenajarea unor astfel de zone. Noi colaborăm foarte bine cu Direcția pentru Protecția Copilului care are trei astfel de centre și unde, în funcție de locurile disponibile, reușim să direcționăm persoane nedeplasabile care au perioade lungi de spitalizare. Într-un centru medico-social sunt persoane care au nevoie de asistență medicală permanentă. Apoi, aș mai aminti și cazurile persoanelor cu probleme psihice, care sunt tot mai multe. Din nefericire, autoritatea publică, prin DAS, nu reușește să rezolve astfel de situașii, noi neavând un centru specializat pe această zonă. Aici ar fi de lucrat și de făcut planuri.

A consemnat Maura ANGHEL

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:03

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
„IA are potențialul de a revoluționa modul în care IMM-urile folosesc tehnologia pentru a deveni mai competitive”
13/01/2025 07:54

   - Domnule profesor, in ce mod poate inteligenta artificială(IA) să influenteze modul in care IMM-urile (intreprinderile mici si mijlocii) utilizează sistemele informatice si isi optimizează pr ...

  „Ciocolata îmi amintește de momentele festive sau de zilele ce deveneau dulci într-o clipă”
07/01/2025 20:44

* dialog cu Felicia Lemnaru, unul dintre artizanii ieseni ai ciocolatei Ciocolata artizanală este mai mult decat un desert; este o experientă senzorială creată cu pasiune si măiestrie. Realizată manual, ...

NeuroGrafica, arta care îți transfigurează viața
30/12/2024 07:59

Rusoaică, născută in Ucraina, Alina Sasu locuieste de peste 30 de ani in Romania, unde si-a intemeiat o familie si a fondat o scoală care ajută mii de oameni să-si schimbe viata. NeuroReforma, o scoală b ...

„Desenul NeuroGrafic nu este despre talent sau perfecțiune artistică. Este despre proces, despre cum te conectezi cu tine însuți prin desen”
22/12/2024 16:10

- Ce te-a determinat să imbini psihologia, coachingul si neurografica in practica ta? - Am fost mereu pasionată de intelegerea complexitătii umane – emotiile, gandurile si comportamentele noastre. Psi ...

„ Suntem o țară cu rădăcini adânci în mentalități conservatoare, unde femeile sunt adesea privite cu reticență în domenii considerate pentru bărbați”
07/12/2024 16:47

- Ce v-a inspirat să urmati o carieră in domeniul armelor, avand in vedere formarea dumneavoastră ca psiholog? - De cand eram in scoala generală si am descoperit biblioteca scolii, am aflat ce este psiholo ...

„Noi artiștii, avem nevoie de întâlniri cu oameni din toate mediile, altfel riscăm să avem o viziune extrem de îngustă asupra lumii în care trăim, să ne izolăm într-o bulă”
25/09/2024 18:48

Cand ne gandim la teatru, de multe ori ne limităm imaginar la scenele mari ale oraselor, la clădirile impozante ale scenelor nationale sau la publicul sofisticat care asistă la premiere. Dar teatrul, in esen ...

„Viitorul medicinii tradiționale chineze în România pare promițător, cu posibilități de integrare în sistemul de sănătate”
21/09/2024 10:04

- Cum a inceput călătoria dumneavoastră in domeniul medicinei traditionale chineze? Ce v-a atras initial către această formă de medicină? - Călătoria mea in medicina traditională chineză (MTC) a i ...

„Dacă spectatorii se recunosc în personajele pe care le jucăm și măcar pentru o secundă, cred că ne-am făcut treaba”
21/09/2024 09:44

Una dintre cele mai vechi forme de artă, teatrul are un impact profund asupra dezvoltării culturale si emotionale a oamenilor, in special asupra adolescentilor, care se află intr-o perioadă de formare a ide ...

„Un curs de cinematografie îi pregătește pe copii să devină oameni asumați”
21/09/2024 09:24

- Cum a apărut ideea de a organiza un curs de cinematografie dedicat copiilor? Ce v-a inspirat să creati acest program? - Încă de pe vremea cand fetita mea era mică si practica modellingul si avea di ...

  „Oamenii caută adesea să aibă experiențe inedite care să le ofere amintiri de neuitat”
21/09/2024 08:23

Romanii au avut o vară plină in acest an, date fiind cifrele companiilor de turism. Cele mai populare destinatii au fost Turcia, Grecia, Egipt, Bulgaria, dar si turismul intern, atat la mare, cat si la munte. ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei