CFR Călători taie masiv din trenuri la Iași! Care sunt cauzele anulării curselor?
Dimensiune font:
CFR Călători a decis să reducă numărul de curse efectuate dinspre și înspre gara Iași, din cauza lipsei de mecanici de locomotivă, dar și pentru a evita riscul de a plăti compensații și penalități.
Conform portalului Club Feroviar, aceste schimbări vor intra în vigoare începând cu data de 13 aprilie 2024 și vor afecta 25 de trenuri regionale care operează în regiunea Iași.
Unele trenuri care nu circulau în zilele de duminică nu vor mai circula nici în zilele de sâmbătă, iar altele care circulau și în weekenduri nu vor mai fi disponibile deloc, precum R5557 Pașcani – Târgu Neamț. Altele curse au fost anulate în preajma Paștelui sau în timpul Săptămânii Mari.
Conducerea centrală a CFR Călători a luat această măsură în urma propunerilor înaintate de conducerea Regionalei CFR Iași.
Nu numai Regionala Iași este afectată de anulări de trenuri din cauza refuzului conducerii centrale a CFR Călători de a mai plăti ore suplimentare mecanicilor de locomotivă.
Șeful CFR Călători, Traian Preoteas,a a emis pe 28 decembrie 2023 o adresă prin care le cere conducerii regionalelor să recurgă la anulări de trenuri în 2024. De asemenea, în vederea ”optimizării activității”, el a cerut la începutul anului ”încadrarea strictă în norma lunară” pentru personalul operatorului feroviar de stat. Adică zero ore suplimentare, inclusiv pentru mecanici.
Moldova Invest îți recomandă și ... Demararea lucrărilor pentru un nou pod peste DN 29A la Zvoriștea, programată pentru anul viitor! Valoarea priectului depășeșste 70 de milioane de lei
”Cadrul legislativ incident coroborat cu optimizarea activității pentru anul 2024 conduc la impunerea unor măsuri stricte în ceea ce privește utililizarea forţei de muncă, dar şi a materialului rulant. Astfel, fără a fi limitative, se instituie în sarcina directorilor SRTFC 1-8 şi a șefilor Divizie următoarele măsuri:
Organizarea activității personalului aflat în coordonare cu încadrarea strictă în norma lunară, indiferent de compartiment/structura în care îşi desfăşoară activitatea (program de exploatare, turnus etc.). Eventuala depăşire a normei lunare într-o lună se va compensa obligatoriu luna următoare, prin acordarea de ore libere plătite.
Optimizarea turnusurilor de material rulant în corelaţie strictă cu cerințele de trafic (retrasare trenuri, suprimare opriri, anularea trenurilor cu utilizare redusă etc).
Reorientarea personalului în structura societății în conformitate cu pregătirea profesională, contractul colectiv de muncă și Codul Muncii (inclusiv prin recalificare în cadrul centrelor proprii de formare).
Reducerea numărului de ore neproductive (cap secție, regie) în anul 2024 faţă de anul 2023 cu minimum 10%. În acest sens, lunar, SRTFC vor transmite la SNTFC către Direcția Material Rulant/Direcția Operaţional, după caz, evoluţia comparativă an 2023 versus an 2024, pentru fiecare lună în parte, trimestru, semestru și anual.
Moldova Invest îți recomandă și ... Investiție de 1.325.230,36 lei pentru dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar din Comuna Miroslava
Termenul de finalizare şi transmitere a situației este cel mai târziu data de 20 a lunii pentru activitatea desfășurată în luna anterioară. Conducerea regionalelor de transport feroviar de călători poate emite alte reglementări în completarea celor existente, care vor conduce la optimizarea activității și reducerea costurilor de funcţionare. Derogări de la măsurille dispuse se pot aproba numai de către directorul general al SNTFC CFR Călători în situații deosebite și temeinic fundamentate. Nerespectarea măsurilor dispuse constituie abatere deosebit de gravă și va fi tratată în contul directorilor regionali și al șefilor de divizie. Aplicarea măsurilor dispuse se va face începând cu 01.02.2024, în luna ianuarie urmând a fi compensate orele suplimentare înregistrate la începutul lunii”, a cerutPreoteasa.
CFR va face economii, sau va pierde din încasări?
Nu este clar dacă CFR Călători va face economii prin anularea trenurilor.
Anularea trenurilor are impacturi financiare semnificative pentru CFR Călători. Pe de o parte, compania înregistrează pierderi importante din vânzările de bilete și din compensațiile primite de la stat, care sunt în jur de 30 de lei pe tren-kilometru. În plus, din moment ce trenurile nu circulă, CFR Călători trebuie să plătească Autorității de Reformă Feroviară o penalizare calculată în funcție de valoarea compensației și numărul de trenuri-kilometru neefectuate. De exemplu, anul trecut, compania a suportat penalități de 3,5 milioane de lei ca urmare a anulării de trenuri.
Moldova Invest îți recomandă și ... Consiliul Județean Iași alocă un buget de 2 milioane de lei pentru finanțări nerambursabile destinate organizațiilor non-profit
Pe de altă parte, anularea trenurilor aduce și economii considerabile. Se economisește din forța de muncă, din cheltuielile cu Tariful Unic Interbancar (TUI), care nu mai sunt plătite către CFR SA, și din energia electrică sau motorină economisită. Totuși, trebuie avut în vedere că anularea trenurilor poate duce la retragerea rutei respective de către Autoritatea de Reformă Feroviară și la relicitarea acesteia, ceea ce ar putea avea consecințe pe termen lung pentru companie.
„Conducerile SRTFC-urilor vin cu cât mai multe propuneri de anulări trenuri de călători ca să nu se mai facă ore suplimentare, în loc să angajeze mecanici de locomotivă și șefi de tren”, reclama în martie Maxim Rodrigo, Președintele Federației Sindicatelelor Transportatorilor Feroviari din România
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau