Locul unde se află certificatele de naștere ale celor mai mari genii ale României. Cum pot fi văzute și studiate

Dimensiune font:

| 09-03-2024 00:27

În Arhivele Naționale ale Statului din Botoșani se află o adevărată comoară documentară. Este vorba despre certificatele de naștere sau de botez ale celor mai importante genii ale României din aproape toate domeniile. Între ele, actele de naștere și de botez ale lui Eminescu, Antipa sau Enescu.

Nu gasesc

Certificatul de naștere al lui Mihai Eminescu FOTO Cosmin Zamfirache

Botoșani este județul din România cu cele mai multe genii născute pe meleagurile sale. Zeci de personalități din toate domeniile, de la literatură și muzică până la inginerie și biologie au văzut lumina zilei în diferite localități de pe teritoriul de astăzi al acestui județ. Cei mai cunoscuți sunt Mihai Eminescu, George Enescu, Ștefan Luchian, Nicolae Iorga, Grigore Antipa, Elie Radu, Octav Onicescu și Octav Băncilă.

Nu gasesc

George Enescu, certificat de naștere FOTO Cosmin Zamfirache

Tocmai de aceea, în Arhivele Naționale ale Statului, filiala Botoșani, se păstrează documente cu o valoare inestimabilă pentru istoria națională: certificatele de naștere ale marilor personalități născute la Botoșani. S-au păstrat mare parte dintre ele și majoritatea sunt sub forma unor însemnări în registre bisericești și de stare civilă, având și mențiuni importante privind familia și locul în care s-au născut toate aceste mari personalități.

Nu gasesc

Nicolae Iorga

Mini-biografii, în original, ale marilor genii ale României

În depozitele Arhivelor Statului de la Botoșani, o clădire situată pe Strada Colonel Victor Tomoroveanu, sunt păstrate numeroase documente totodată valoroase din punct de vedere al cercetării, dar și inedite. Printre acestea și actele doveditoare privind naștere celor mai importante personalități din România, născute în județul Botoșani.

Nu gasesc

Grigore Antipa

Șeful serviciului Arhivelor Naționale de la Botoșani spune că nașterea și botezul acestor personalități sunt consemnate în câteva registre, fie bisericești, fie laice, ale primăriilor, păstrate în original.

„În depozitele Arhivelor din Botoșani se găsesc registrele mitricale. Registrele mitricale sunt actele întocmite de parohii, după Regulamentele Organice (n.red.1831-1832). Practic, în aceste registre preoții treceau datele de naștere, căsătorie sau deces. Activitatea mergea greu fiindcă preoții nu aveau experiența necesară întocmirii acestor acte. După 1864, odată cu Codul Civil, se schimbă totul. Registrele mitricale sunt înlocuite de documentele de stare civilă, laice, completate de către administrațiile locale. Aici, la Botoșani, avem registrele mitricale, originale, cu datele de naștere și de botez ale lui Mihai Eminesuc, dar și actele de naștere ale lui Iorga, Băncilă, Onicescu, Antipa, Enescu, Luchian și alții”, spune Rodica Crăcană.

Nu gasesc

Dimitrie Pompeiu

Tot la Arhivele Statului din Botoșani se păstrează și documente de deces ale părinților lui Eminescu, de exemplu, dar și ale altor personalități. Specialistul botoșănean adaugă că aceste registre mitricale sau acte de stare civilă sunt adevărate biografii pe scurt, în condițiile în care preoții treceau de obicei multe detalii privind familia în care se năștea copilul.

„Sunt niște mini-biografii pentru că într-un act de naștere găsim informații foarte importante privind începutul vieții unei persoane, de la data și locul nașterii și până la numele, vârsta și meseria părinților”, adaugă Rodica Crăcană.

”Botoșani, a avut mereu acel ceva”

Aceste mari personalități ale României s-au născut la Botoșani în perioada cuprinsă între mijlocul secolului al XIX-lea și primul sfert al secolului XX. Mihai Eminescu s-a născut în 1850, George Enescu în 1881, Grigore Antipa în 1867, Nicolae Iorga în 1871, Ștefan Luchian în 1868, Octav Onicescu în 1892, Elie Radu în 1853.

Nu gasesc

Ștefan Luchian

Interesant este faptul că toate aceste mari personalități, în afară de Enescu, născut la Liveni, au văzut lumina zilei în târguri cosmpolite, multietnice și prospere ale vremii. Majoritatea sunt din târgul Botoșaniului, astăzi municipiul reședință de județ.

„La un moment dat, la Botoşani a fost o adevărată «invazie» de genialitate. Începând cu secolul al XIX-lea şi până la mijlocul secolulului al XX-lea s-au născut, au crescut şi chiar au învăţat carte o mulţime de personalităţi extrem de importante“, spune istoricul botoşănean Dănuţ Huţu, şeful Direcţiei de Cultură Botoşani.

O explicație ar fi acel mediu cultural, economic multi-etnic al Botoșaniului din secolul al XIX-lea, care a creat condițiile de dezvoltare a unor personalități deosebite. Aproape toate personalitățile născute la Botoșani erau din familii burgheze de arendași, moșieri, administratori de moșii, avocați sau militari, oameni care le puteau oferi copiilor lor o educație timpurie adecvată, orășănească, în pas cu vremurile.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Prețul cărnii de miel provoacă furia consumatorilor
13/04/2025 21:48

* „Dacă unii cer pe 1 kg de rosii - romanesti, spun ei, 70 lei/kg, 49 de lei pe 1 kg de carne de miel este ok”, e primul dintre comentariile la o postare a unui fermier care vinde carnea de miel cu ...

Romsilva cumpără peste 4.000 de hectare de pădure în Neamț – Cea mai mare achiziție din istoria instituției
13/04/2025 20:00

Regia Natională a Pădurilor – Romsilva anuntă cea mai amplă achizitie de teren forestier realizată vreodată in numele statului roman. Este vorba despre peste 4.000 de hectare de pădure situate in z ...

Bucuria întâlnirii cu Hristos, în sufletul orașului
13/04/2025 17:35

În Sambăta lui Lazăr, Arhiepiscopia Iaşilor a continuat o traditie seculară, organizand Pelerinajul de Florii, pregătind sufletele credinciosilor pentru Duminica Intrării Domnului in Ierusalim si pe ...

Traficanții de droguri prinși de DIICOT nu lucrează la Recuperare!
13/04/2025 17:19

După ce, săptămana trecută, un medic rezident si un asistent medical au fost retinuti de procurorii DIICOT sub acuzatia de trafic de droguri de mare risc, conducerea Spitalului de Recuperare din Iasi a tinu ...

Săptămâna Mare. O călătorie interioară între tradiție, tăcere și lumină
13/04/2025 16:50

Astăzi incepe Săptămana Mare, cu sapte zile de reculegere, sapte praguri către lumină, sapte pasi spre linistea interioară. Pentru multi dintre noi, Săptămana Patimilor este cea mai intensă si mai inc� ...

 Salina Târgu Ocna s-a redeschis cu măsuri sporite de siguranță și program extins, inclusiv de Paști
13/04/2025 16:48

După aproape sase luni de pauză, Salina Targu Ocna din judetul Bacău isi primeste din nou vizitatorii, incepand de astăzi, in conditii de maximă sigurantă. Decizia de redeschidere vine după o serie de lu ...

Accident pe trecerea de pietoni, la Roman
13/04/2025 16:33

Un minor şi un adult au fost accidentaţi, vineri, de un autoturism, in timp ce traversau o stradă din municipiul Roman pe trecerea de pietoni, a informat Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Neamţ. &l ...

Frumusețea matură. Eleganța ridurilor asumate
13/04/2025 16:21

Cafenelele au fost pline  in ziua de Florii. Tineri si varstnici deopotrivă au iesit pe terase, pentru a se bucura de razele unui soare asteptat demult. În ciuda vremii destul de reci, s-au asezat l ...

Piețele Iașului, oglinda economiei locale
13/04/2025 15:51

Diminetile in pietele Iasului incep cu un zumzet aparte. Nu e doar vanzare, ci viată. Între grămezi de ceapă verde si cartofi vechi ca o guvernare obosită, intre tipete vesele si replici acide, se tes ...

La Vaslui, primele insule ecologice cu acces pe bază de card stârnesc nemulțumiri printre locatari
13/04/2025 15:50

În mai multe zone din municipiul Vaslui au fost instalate primele insule ecologice inteligente, un sistem modern de colectare selectivă a deseurilor menajere. Dotate cu containere compartimentate, accesi ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei