Prețuri mai mari la încălzire, pentru ieșeni

Dimensiune font:

| 01-11-2021 00:00

Vom recalcula preţul, dar orice creştere va fi, împreună cu Consiliul Local, vom căuta să o împărţim astfel încât greutatea zilelor pe care le trăim să nu cadă doar pe umerii celor care vor suferi, ci să o împărţim împreună cu oraşul”, spune primarul Mihai Chirica 

Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a aprobat săptămâna trecută  noile prețuri de producție a energiei termice pentru centralele termice din România. În majoritatea cazurilor, din cauza scumpirii gazelor, preţul gigacaloriei se va dubla: SC Rulmenți SA Bârlad a obţinut o majorarea a tarifului agentului termic cu 96,29%, Termoficare Oradea cu 95,67%, SC Modern Calor Botoşani cu 94,77% și CET Arad cu 94,64%.

În Iaşi, situaţie diferă comparativ cu marile oraşe. Investiţiile realizate de municipalitate în sistemul de termoficare aduc oraşul într-o situaţie acceptabilă, în sensul că vom asista la o scumpire, însă nu la dimensiunile celorlalte municipii. „Tariful ar putea creşte, am mai spus lucrul acesta. Pe de o parte, vom beneficia de subvenţia pe care o acordă statul, dar care nu va depăşit 150-170 lei pe MWh la utilizarea gazului - sperăm să obţinem aceeaşi subvenţie şi la cărbune - la care se adaugă 139,85 lei/gcal subvenţia la populaţie. Vom recalcula preţul, dar orice creştere va fi, împreună cu CL desigur, vom căuta să o împărţim astfel încât greutatea zileleor pe care le trăim să nu cadă doar pe umerii celor care vor suferi, ci să o impărţim împreună cu oraşul”, a spus primarul Mihai Chirica.  

Modernizări

La Iași este reabilitată circa 56% din rețeaua primară, respectiv 54,15km din total 97,6 km și 65,2% din rețele secundare, adică 81,11 km din total 124,4 km. În total, în rețea și în cele două CET-uri, din Iaşi şi Holoboca, s-au investit peste 250 milioane de euro, ceea ce, evident, va conta în această iarnă. „În total am investit peste 250 milioane de euro, am avut 3 surse finanțare. Începând cu anul 2006 am avut programul național Căldură și confort și am investit zeci de milioane de lei pentru reabilitarea rețelei de termoficare care leagă cele două CET-uri. Conexiunea dintre cele două CET-uri se face printr-o magistrală, de 1.100 în diametru. Producem energia termică în CET-ul de cărbune, o livrăm într-o cameră imensă de amestec în CET-ul pe gaz și de acolo se distribuie în toate magistralele din oraș. Noi avem două surse importante de energie termică și electrică, un CET la 11 km de oraș care a fost finalizat prin anii 87, destul de modern, cu o tehnologie nouă de ardere a cărbunelui și CET-ul pe gaz, unde nu mai producem energie electrică decât printr-un motor termic foarte performant de 6 MW, cu care dăm energie în sistemul național și ne aduce și profit. S-a mai accesat un împrumut luat de CET, dar preluat de Primărie, de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare pentru reabilitarea rețelelor de transport, 20 de milioane euro fără TVA și apoi două granturi POIM, unul finalizat în 2016 și al doilea în 2021. Ambele au fost în jur de 130 milioane de euro. Din împrumut am făcut punctele termice, respectiv introducerea de module termice. La acest împrumut s-a adăugat și un grant din partea Guvernului elvețian, de aproape 6 milioane de fraci elvețieni”, a explicat Chirica.

Pierderile pe rețea au scăzut considerabil

Potrivit primarului, pierderile pe reţea sunt undeva la 20%. Sunt două categorii de pierderi. Pierderile accidentale, provocate de fisuri, rupturi în rețea, și pierderile tehnologice, cele de energie, cauzate de circulația apei, care intră în proces de răcire de cum pleacă din cazan. Pe rețelele magistrale, care aveau pierdere de până la 50%, în momentul de față pierderile sunt de 20-22%, pierderi tehnologice normale. Pe rețelele de distribuție pierderile sunt cam de 18-20%”, a spus edilul-şef.

La Iași, prețul gigacaloriei este în prezent de 385 lei cu TVA. Subvenția este 140 lei, iar populaţia plăteşte 245 lei/gcal.

Furnizorii de cărbune şi-au anunţat participarea la licitaţia de la Iaşi

În ceea ce priveşte licitația pentru achiziția de cărbune energetic necesar funcționării sistemului centralizat de furnizare a apei calde și energiei termice în iarna 2021 – 2022 în municipiul Iaşi va fi reluată la începutul lunii decembrie, a anunţat primarul Mihai Chirica, care a precizat că autorităţile locale au trimis deja invitaţii de participare către toţi potenţialii furnizori de combustibil. „Vestea bună este că mai multe astfel de firme şi-au anunţat deja intenţia de a participa la această licitaţie, lucru care sperăm noi să se desfăşoare cât mai repede”, a afirmat edilul. Potrivit primarului, municipalitatea intenţionează să achiţioneze circa 90.000 de tone de cărbune energetic cu ajutorul căruia să poată asigura producerea şi distribuţia agentului termic către locuinţele racordate la sistemul centralizat de termoficare în această iarnă. „Valoarea preţului estimat al combustibilului a crescut în ultima perioadă, acesta fiind în opinia noastră şi motivul pentru care la prima licitaţie nu s-a prezentat niciun ofertant. Evoluţia preţului cărbunelui este destul de agresivă, la fel ca şi piaţa acestui produs, care devine tot mai volatilă, lucru care se vede foartre clar, cu consecinţe asupra multor autorităţi locale. Din fericire, municipiul Iaşi nu se află în această situaţie. Spun acest lucru întrucât chiar la ora la care noi vorbim au fost finalizate negocierile pentru cantitatea de gaze suplimentare necesară lunii noiembrie şi pentru prima parte a lunii decembrie, cu alte cuvinte ieşenii trebuie să fie în continaure lipsiţiu de griji cu privire la acest aspect”, a mai declarat primarul Mihai Chirica.

În ceea ce priveşte funcţionarea CET I, şeful municipalităţii a subliniat că unitatea poate funcţiona fără niciun fel de probleme cel puţin până pe data de 6 decembrie, având asigurată cantitatea de gaze naturale pentru furnizarea în cele mai bune condiţii a agentului termic, fără utilizarea în această perioadă a rezervei de cărbune. „După ce vom epuiza această cantitate de gaz, dacă nu vom mai avea de unde să contractăm gaz, dar nu cred că se va întâmpla acest lucru, vom apela la rezerva de cărbune pe care în acest moment o avem în stoc. Sunt, însă, convins, că între timp vom începe achiziţionarea cărbunelui, motiv pentru care nu cred că vor fi probleme cu furnizarea agentului termic în municipiu”, a mai spus edilul. Lucian STATE

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Prețul cărnii de miel provoacă furia consumatorilor
13/04/2025 17:38

* „Dacă unii cer pe 1 kg de rosii - romanesti, spun ei, 70 lei/kg, 49 de lei pe 1 kg de carne de miel este ok”, e primul dintre comentariile la o postare a unui fermier care vinde carnea de miel cu ...

Bucuria întâlnirii cu Hristos, în sufletul orașului
13/04/2025 17:35

În Sambăta lui Lazăr, Arhiepiscopia Iaşilor a continuat o traditie seculară, organizand Pelerinajul de Florii, pregătind sufletele credinciosilor pentru Duminica Intrării Domnului in Ierusalim si pe ...

Traficanții de droguri prinși de DIICOT nu lucrează la Recuperare!
13/04/2025 17:19

După ce, săptămana trecută, un medic rezident si un asistent medical au fost retinuti de procurorii DIICOT sub acuzatia de trafic de droguri de mare risc, conducerea Spitalului de Recuperare din Iasi a tinu ...

Romsilva cumpără peste 4.000 de hectare de pădure în Neamț – Cea mai mare achiziție din istoria instituției
13/04/2025 17:00

Regia Natională a Pădurilor – Romsilva anuntă cea mai amplă achizitie de teren forestier realizată vreodată in numele statului roman. Este vorba despre peste 4.000 de hectare de pădure situate in z ...

Săptămâna Mare. O călătorie interioară între tradiție, tăcere și lumină
13/04/2025 16:50

Astăzi incepe Săptămana Mare, cu sapte zile de reculegere, sapte praguri către lumină, sapte pasi spre linistea interioară. Pentru multi dintre noi, Săptămana Patimilor este cea mai intensă si mai inc� ...

 Salina Târgu Ocna s-a redeschis cu măsuri sporite de siguranță și program extins, inclusiv de Paști
13/04/2025 16:48

După aproape sase luni de pauză, Salina Targu Ocna din judetul Bacău isi primeste din nou vizitatorii, incepand de astăzi, in conditii de maximă sigurantă. Decizia de redeschidere vine după o serie de lu ...

Accident pe trecerea de pietoni, la Roman
13/04/2025 16:33

Un minor şi un adult au fost accidentaţi, vineri, de un autoturism, in timp ce traversau o stradă din municipiul Roman pe trecerea de pietoni, a informat Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Neamţ. &l ...

Frumusețea matură. Eleganța ridurilor asumate
13/04/2025 16:21

Cafenelele au fost pline  in ziua de Florii. Tineri si varstnici deopotrivă au iesit pe terase, pentru a se bucura de razele unui soare asteptat demult. În ciuda vremii destul de reci, s-au asezat l ...

Piețele Iașului, oglinda economiei locale
13/04/2025 15:51

Diminetile in pietele Iasului incep cu un zumzet aparte. Nu e doar vanzare, ci viată. Între grămezi de ceapă verde si cartofi vechi ca o guvernare obosită, intre tipete vesele si replici acide, se tes ...

La Vaslui, primele insule ecologice cu acces pe bază de card stârnesc nemulțumiri printre locatari
13/04/2025 15:50

În mai multe zone din municipiul Vaslui au fost instalate primele insule ecologice inteligente, un sistem modern de colectare selectivă a deseurilor menajere. Dotate cu containere compartimentate, accesi ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei