Veteranul străzilor
Dimensiune font:
* un bărbat de 90 de ani este cel mai vârstnic conducător auto înregistrat în judeţ * bătrânul a dobândit permisul auto pentru toate categoriile încă din anul 1940, la prima şcoală de stat din Iaşi
Costache State poate fi catalogat ca fiind cel mai vârstnic posesor de permis de conducere din Iaşi. S-a născut în anul 1923, în localitatea Şcheia, care la acea vreme aparţinea de judeţul Vaslui. În anul 1940 s-a hotărât să facă şcoala de şoferi. A mers la prima şcoală de stat de la acea vreme din Iaşi, ce îşi avea sediul la Liceul Industrial. Atunci a dat probe şi a luat permisul de conducere pentru toate categoriile. „Îmi aduc aminte că mai erau în grupă cu mine o femeie şi un preot. Eu am fost în prima serie de la înfiinţarea primei şcoli de conducere de stat din Iaşi. Am făcut şcoala pe un autoturism Ford I4. Pe atunci nu erau contacte şi trebuia să legi două liţe pentru a porni. La şcoală mai era un Opel Blitz, un REO, Oldsmobile şi un Buick în 8 cilindri”, îşi aminteşte Costache State. Ajuns la venerabila vârstă de 90 de ani, acesta şi-a mai amintit că la două dintre automobile respectiv pe REO şi Oldsmobile, pentru a claxona trebuia să dai geamul jos şi să scoţi o mână afară, deoarece claxonul era o trompetă cu băşică.
Şcoală cu parul
Bătrânul ne-a mai povestit că pe acea vreme şcoala pentru dobândirea permisului auto se făcea doar cu bătaie, dacă greşeai. „Dacă mergeam prea repede mă bătea, dacă mergeam prea încet, la fel. Când am susţinut proba practică pe Ford I4, examinatorul mi-a dat peste fire şi s-a oprit maşina. Am făcut contestaţie şi am susţinut iarăşi examenul. La proba teoretică era un chestionar cu cinci întrebări din mecanică şi cinci din domeniul circulaţiei. Indicatoarele, cu toate că erau foarte puţine, trebuia să le colorez cu creionul. Pe acea vreme se făcea şcoală, nu ca acum”, ne-a mai spus veteranul şoselelor. Pentru a obţine permisul auto, bătrânul susţine că a studiat din cartea lui Cristi Pavel, iniţiatorul automobilului românesc. Tot în acea perioadă se făceau ore de conducere şi pe timp de noapte. „Mergeam noaptea pe strada Vasile Lupu, fără lumini, alături de instructorul meu, care se numea Constantin Radu. De la el am încasat bătaie atunci când greşeam”, a mai adăugat Costache State. Bărbatul a luat examenul cu brio pentru toate categoriile, iar de atunci conduce fără probleme. În tot acest timp, nu a avut nicio sancţiune la regimul rutier. Ba mai mult, din 1948 a intrat în poliţie şi a lucrat până în 1981, când s-a pensionat. A lucrat, culmea, la regimul rutier şi a fost chiar şi examinator.
A schimbat 9 şefi
De când a intrat la Serviciul Rutier, Costache State a schimbat nouă şefi de Poliţie. „Primul şef la circulaţie era un evreu. Acesta se numea Iţicovici. Prima dată când intrasem în sistem eram mai blând cu şoferii. Atunci Iţicovici mi-a zis că nu am ce căuta în poliţie şi am început să fiu mai dur, atât cât să nu abuzez. În acea perioadă, în judeţul Iaşi erau 45 de autovehicule - cinci camioane şi 40 de autoturisme. Mai mult, nu erau străzile asfaltate”, a mai rememorat dl State. Şi în acea perioadă poliţiştii aveau norme de îndeplinit. În caz contrar, se interpreta că nu-şi fac datoria sau sunt corupţi şi erau chemaţi să dea cu subsemnatul tocmai la Bucureşti. Mai mult, toţi noii şefi de la Rutieră treceau pe mâna dlui State. Dacă el nu le dădea note de trecere, aceştia erau respinşi. Şi în cazul aspiranţilor la permisul auto, Costache State era spaima lor. „Dacă îi dădeai unuia şi tu ştiai că nu prea le are cu tainele condusului, iar ulterior producea un accident rutier, erai direct răspunzător. Erau alte vremuri…”, ne-a mai spus Costache State.
Volga, maşina iubită
În tot acest timp, de când a dobândit permisul de conducere, prin mâinile dlui State au trecut mai multe maşini. Dintre toate, doar una i-a rămas la suflet. „Am condus multe mărci de autovehicule. Am lucrat pe Volga, Pobeda, Verşava, Gaz 69 şi IMS. Dintre toate, Volga mi-a plăcut cel mai mult. Era o maşină luxoasă. Şi Gaz 69 era o maşină bună. Te puteai baza pe ea. Era o marcă sovietică”, a povestit dl State. Ca şi maşini personale dl State a avut trei autoturisme. A început cu un Trabant defect şi a încheiat cu o Dacia 1310. „Trabantul l-am cumpărat defect de la un doctor. După ce l-am vândut, mi-am cumpărat o Dacia 1310. De această dată mi-am luat maşină nouă, pe numele ginerelui, deoarece eu nu aveam cum, pentru că erai tras la răspundere şi întrebat de unde ai banii. Pentru această maşină am aşteptat trei ani să mi-o livreze, pentru că atunci se exportau foarte multe. Dacia 1310 a fost ultima mea maşină, pe care am vândut-o acum cinci ani. Funcţionează şi acum. Am vândut-o, pentru că soţia a decedat în urmă cu 15 ani, eu sunt veteran de război şi am tichete de călătorie gratuite, aşa că nu prea mai aveam ce face cu ea”, şi-a încheiat bătrânul povestea. Acum, Costache State nu mai pare aşa de încântat de tainele şofatului. Mai ales că, după cum susţine, sunt mulţi conducători auto care nu arată nici un respect pentru această îndeletnicire.
(Andrei Hurbea)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau