Profesorii de la „Grigore Moisil” dezvoltă competenţele STEM pentru o educaţie de viitor
Dimensiune font:
Sistemul educațional STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) cuprinde o gamă largă de discipline care se încadrează în fiecare dintre acești termeni. STEM are o importanță practică deosebită pentru fiecare componentă a societății moderne. Carierele STEM sunt unele dintre cele mai căutate și mai bine plătite meserii ale secolului XXI. Astfel, competențele în domeniul STEM devin o parte din ce în ce mai importantă a educației de bază în societatea modernă de azi.
Spațiile vii de învățare STEM din atelierele de robotică CyLiis ale Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași îi stimulează pe profesori să exerseze predarea prin aplicații bazate pe microcontrolere, dezvoltate în cadrul unui proiect Erasmus+ . Intitulat A Trainers Toolkit To Foster STEM Skills Using Microcontroller Applications (ROBOSTEM), profesorii nu doar predau dar se transformă şi în autori de materiale didactice. Este vorba de profesoara de Informatică Mirela Țibu, profesor doctor Marius Smirnov, profesor Cristina Fulop (coordonatorul proiectului) și prof. dr. Adina Romanescu. Cele trei cadre didactice au realizat scenarii transdiciplinare de învățare, pentru a-i invita pe elevi să gândească diverse prototipuri de roboți. “Până acum am fost bazaţi doar pe motoare cu encordere şi pe alte categorii de componente de programare. Avem la dispoziţie de instrumente cu ajutorul cărora putem să accesăm zona STEM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie şi Matematică) pentru copiii de gimnaziu”, a spus Mirela Ţibu, profesor de Informatică la Liceul de Informatică Iaşi.
Pentru elevii de liceu, mai ales pentru cei din liceele teoretice, astfel de lecţii predate în cadrul unor proiecte europene creează oportunităţi şi deschid nişte lumi noi care practic îi ajută să experimenteze ceea ce învaţă la fizică, la matematică, la informatică. „Până acum știinţele care formează STEM erau disjuncte. Acum există o zonă de intersecţie a lor. Şi nu e o zonă simplă. Există o zonă de hands one, de tip practic, în care ei învaţă să inoveze, să creeze, să utilizeze. Cuvântul e învaţă. Ei învaţă făcând lucruri, o zonă în care sunt incluse tehnologii moderne care guvernează practic viaţa noastră sau sunt peste tot în viaţa noastră. Sper ca tehnologiile cu care lucrează acum, sau modul în care lucrează acum, să le schimbe viaţa şi opţiunea de carieră. Va fi prima schimbare”, a declarat Mirela Ţibu , membru al echipei implicate în acest proiect derulat de LIIS.
Altfel spus, tinerii implicaţi în acest proiect nu îşi vor mai dori să lucreze într-o zonă uniderecţională. „Nu îşi vor mai dori să facă doar programare. Vor dori programarea roboţilor, programarea sistemelor, programarea echipamentelor. Vor dori să insereze programarea într-o zonă mult mai complexă care va aduce mult mai multe satisfacţii”, a spus prof. Mirela Ţibu.
Proiecte care pot schimba total viziunea elevilor
Un microcontroler este o componentă electronică al cărei mod de funcţionare poate fi modificat prin programarea acesteia cu un soft special creat în acest scop.“E foarte important să învăţăm lucrul cu microcontrolerele fiindcă ele crează o bază a programării şi a roboticii şi ne ajută să construim foarte uşor lucruri care altfel ar părea complicate. Pentru programat nu trebuie să ştim electonică foarte avansată, nu trebuie să ştim programare foarte avansată. E un lucru introductiv foarte bun”, a spus elevul Codrin Crâşmăriu.
Astfel de lecţii şi de practici nu sunt incluse în materia care se predă în mod obișnuit la şcoală. Ele sunt predate însă cu mare dragoste şi pasiune de profesorii de la Liceul de Informatică din Iaşi elevilor interesaţi de acest domeniu. „Noi suntem privilegiaţi că suntem la Liceul de Informatică, unde învăţăm foarte bine Informatică, suntem ajutaţi să creăm softurile pe care ni le dorim, iar şi lucrul cu microcontrolere şi robotica ne permit să aducem în viaţa reală ideile noastre. De asemenea, ne ajută să unim mai multe arii: fizică, matematică, informatică, electronică, mecanică”, a spus elevul Denis Crâşmăriu.
Cu ajutorul profesorilor care implementează astfel de proiecte poate fi schimbată viziunea totală a elevilor. O spune chiar unul dintre cei mai medaliaţi elevi ai Liceului de Informatică. „Majoritatea celor care au venit în echipă au venit pentru programare dar pentru partea de mecanică nu vin foarte mulţi elevi. Se tem că nu ştiu anumite chestii. Ele ne dezvoltă abilităţile şi pe alte domenii. E bine ca atunci când vedem ceva nou să încercăm şi noi să facem, să căutăm pe Internet, să învăţăm, să facem cât mai repede. Aşa ne dezvoltăm, aşa devenim tot mai buni ”, a spus Victor Tcaciuc.
Astfel de practici însă nu ar fi fost posibile dacă în cadrul LIIS nu ar fi fost derulate în cadrul unor proiecte europene. „Un proiect european este o poartă deschisă, pe care trebuie să intri pentru a răspunde nevoilor de învățare ale elevilor și pentru a oferi sustenabilitate ideilor care dau consistență valorilor și principiilor unei organizații inteligente. Ne-am propus la Liceul Teoretic de Informatica "Grigore Moisil", Iași, să fim alături de elevii noștri în demersul unei educații STEM pentru viitor. Robotica unește România, ne spun ei mereu. Discuțiile cu elevii și profesorii despre nevoile lor de dezvoltare profesională și personală îți oferă imaginea unui puzzle imens în care trebuie să încerci să așezi în fiecare zi câte o piesă. Prin conferința de astăzi Dezvoltăm competențele STEM pentru o educație de viitor ne-am propus să stimulăm școlile pentru a utiliza instrumentele create în cadrul proiectului, dar și pentru a accesa finanțări europene care le oferă oportunitatea de a aborda teme inovative, transdisciplinare, complementare programelor școlare”, a spus Adina Romanescu, directoarea Liceului de Informatică din Iaşi. Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau