Canicula ne încetinește creierul
Dimensiune font:
Căldură ne poate afecta mult mai tare decât am putea crede. Nu e vorba numai de disconfortul pe care îl simțim.
Studiile făcute de oamenii de știință arată că stresul termic ne poate afecta gândirea, făcând, de pildă, până ți exercițiile simple de matematică mai dificil de rezolvat.
„Există dovezi că creierul nostru este susceptibil la anomaliile de temperatură”, susține Joe Allen, unul dintre directorii Centrului pentru Climă, Sănătate și Mediu Global de la Universitatea Harvard. Veștile nu sunt deloc bune, mai ales că în zilele noastre temperaturile cresc și valurile de căldură sunt din ce în ce mai frecvente.
Pentru a afla mai multe despre cum îi influențează căldura pe adulții tineri și sănătoși, Allen și colegii săi au studiat studenții care locuiau în căminele din Boston în timpul unui val de căldură.
Jumătate dintre studenți locuiau în clădiri cu sisteme centralizate de aer condiționat central, unde temperatura aerului interior era în medie de 21 de grade Celsius. Ceilalți nu aveau aer condiționat, așa că erau nevoiți să suporte temperaturi de , unde temperatura aerusiuslui a fost în medie de 26 de grade Celsius.
„Dimineața, când s-au trezit, am trimis testele pe telefoanele lor mobile”, explică Allen experimentul. Studenții au susținut două teste pe zi timp de 12 zile. Un test, care a inclus adunarea și scăderea de bază, a măsurat viteza cognitivă și memoria. Un al doilea test a evaluat atenția și viteza de procesare.
„Am constatat că studenții care se aflau în clădirile fără aer condiționat au fost mai lenți: 13% mai puțină performanță la testele aritmetice de bază și o reducere de aproape 10% a numărului de răspunsuri corecte pe minut”, explică Allen. Rezultatele cercetătării au fost publicate în PLOS Medicine,. „Cred că este un pic asemănător cu broasca din apa clocotită”, spune Allen. Există o „creștere lentă, constantă – în mare parte imperceptibilă – a temperaturii și nu ne dăm seama că are un impact asupra noastră.”
Descoperirile se adaugă unui număr tot mai mare de dovezi care arată efectul pe care îl are căldura asupra performanței mentale, atât în școli, cât și la locul de muncă.
De exemplu, un studiu realizat în 2006 de cercetători de la laboratorul național Lawrence Berkeley a constatat că atunci când temperatura în birou crește peste 22 de grade, performanța celor care lucrează acolo începe să scadă.
Când vine vorba de performanța la școală, un studiu finanțat de Harvard Environmental Economics Program constată că susținerea unui test standardizat într-o zi foarte caldă aduce performanțe mai slabe. Studiul include o analiză a scorurilor testelor de la studenții din New York care susțin o serie de examene de liceu numite Examenele Regents.
Autorul, R. Jisung Park, profesor asistent la Universitatea din California, Los Angeles, scrie că, prin comparație cu o zi de 22 de grade Celsius, „susținerea unui examen într-o zi cu 32 de grade Celsius duce la o probabilitate cu 10,9 la sută mai mică de a rezolva un anumit anume subiect (de exemplu, de algebră). ”
Mai sunt multe de învățat despre modul în care creierul și corpul nostru răspund la căldură. „Cu toții avem tendința să credem că putem compensa, putem face față” în timpul valurilor de căldură, spune Allen, dar „dovezile arată că temperatura interioară poate avea un impact dramatic asupra capacității noastre de a fi productivi și de a învăța”, notează site-ul National Public Radio.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau