Ce este autofagia și cum ne ajută să fim mereu sănătoși

Illustration-autophagosome-lysosome-autophagy-fusion-process

| 26-01-2022 07:45

Autofagia mai este cunoscuta si sub denumirea de "auto-devorare" - ceea ce fac celulele noastre in mod constant, inlaturarea daunelor si a reziduurilor. În 2016, biologul japonez Yoshinori Ohsumi tocmai a fost distins cu premiul Nobel pentru medicina, pentru activitatea sa in descoperirea mecanismelor complexe care stau la baza acestui remarcabil sistem de reciclare intern.

Procesul de autofagie implica colectarea de celule nedorite si deseuri si transportarea acestora catre "cosul de gunoi" celular, numit lizozom, acolo unde enzimele descompun continutul. "Adesea numesc autofagia drept containerul de gunoi, care transporta reziduurile catre centrul de reciclare", a declarat profesorul Katja Simon, de la Institutul de Reumatologie Kennedy din Oxford.

Aceasta joaca un rol-cheie in domeniul sanatatii, a bolilor si a imbatranirii, spune Simon. "Este foarte important ca deseurile toxice sa se degradeze- pentru supravietuirea celulei, iar o celula fara autofagie nu poate supravietui. S-a aratat, de asemenea, ca autofagia este importanta in dezvoltarea bolii- cum ar fi boala Parkinson, care se caracterizeaza prin acumularea de agregate proteice in celulele neuronale. Mai mult, nivelurile autofagiei se incadreaza in procesul de imbatranire. Caracteristicile date de varsta- cum ar fi ridurile, pierderea auzului sau chiar aparitia cancerului- sunt, de fapt, din cauza nivelului in scadere al autofagiei si acumularea de deseuri toxice in celule."

Cercetarea lui Simon se concentreaza, in special, asupra celulelor albe si a celor rosii din sange, dar si pe tulburari- cum ar fi leucemia- in care autofagia nu functioneaza corect. Ea este incantata ca Ohsumi a fost distins cu premiul Nobel. "In 1960, el a folosit un microscop electronic pentru a observa structurile si nimeni nu stia ce erau. El a descoperit moleculele implicate in proces." Laboratorul lui Ohsumi lucreaza, in principal, cu drojdii si a descoperit gene-cheie implicate in autofagie. Stiinta a parcurs un drum lung de 60 de ani si cercetatorii, cum ar fi Simon, pot masura acum autofagia prin urmarirea fluxului de molecule asociate cu procesul.

Absorbtia mitocondriilor afectate- puterea celulelor care elibereaza energie- pare a fi deosebit de importanta in prevenirea diabetului si a obezitatii. Atunci cand aceasta forma particulara de autofagie nu functioneaza in mod corespunzator, substante chimice toxice provoaca, in continuare, leziuni mitocondriale. Acest ciclu afecteaza celulele din pancreas, care secreta insulina. Un medicament care poate trata diabetul si obezitatea prin sortarea mitofagiei este o idee atractiva, dar noi nu am ajuns inca acolo.

Un alt rol-cheie al autofagiei se gaseste in link-ul sau de proteine. In corpul uman, proteinele sunt pliate in forme 3D. In cazul in care proteinele nu sunt pliate in mod corespunzator, se pot forma aglomerari mari sau agregate de proteine, care pot fi compensate prin autofagie. Atunci cand autofagia esueaza, agregatele pot duce la deteriorarea functiei nervoase. Acest proces este gandit pentru a contribui la schimbarile observate in boala Parkinson, inclusiv tremur, miscari lente si rigiditate, pierderea mirosului si ameteli. Acumularea anormala de proteine in creier poate fi punctul comun in diferite forme de dementa- care provoaca pierderea memoriei, a limbajului, a judecatii si a functionarii cognitive si sociale.

Simon subliniaza faptul ca celulele comuta pe autofagie ca raspuns la senzatia de foame. Restrictia de calorii, cum ar fi postul, ne-ar putea ajuta sa traim o viata lunga si sanatoasa. Este posibil ca reducerea cu 70% a cantitatii de calorii pe care suntem obisnuiti s-o consumam va stimula autofagia si ne va ajuta la prevenirea unei largi game de boli.

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Primaria Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani, telefon 0231/561.946, fax 0231/561.936, e-mail: primariacotusca@ yahoo.com, cod fiscal 3372157. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: a) teren in suprafata de 7.900 mp, din Parcela Cadastrala 677, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; b) teren in suprafata de 680 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; c) teren in suprafata de 7.210 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 1, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; conform H.C.L. nr. 22/08.04.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Primariei Comunei Cotusca. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei, se achita numerar la Casieria institutiei sau in contul concedentului: RO60 TREZ 1195 006X XX00 0330, deschis la Trezoreria Saveni, cod fiscal al concedentului 3372157. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20.05.2022, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2022, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2022, ora 12.00, la sediul Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Botosani, oras Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, e-mail: tr-botosani-reg@ just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.05.2022.
Administratorul judiciar desemnat prin Sentinţa civilă nr. 76/F/12 aprilie 2022, pronunţată de Tribunalul Vaslui în dosarul nr. 454/89/2022, privind debitoarea S.C. SOPHPANIS S.R.L. Vaslui, având C.U.I. 28957084, sediul social în mun. Vaslui, str. Ştefan cel Mare, nr. 275, corp clădire C3, spaţiul 1, jud. Vaslui, înscrisă la O.R.C. Vaslui sub numărul J37/313/2011, notifică deschiderea procedurii generale a insolvenţei, conform Legii privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. Termenul limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor este 20.05.2022. În temeiul art. 114 din Legea privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, nedepunerea cererii de admitere a creanţei până la termenul menţionat atrage decăderea din drepturi privind creanţa/creanţele deţinute împotriva debitorului. Termenul limită pentru verificarea creanţelor, întocmirea, afişarea şi comunicarea tabelului preliminar al creanţelor este 03.06.2022. Termenul pentru soluţionarea eventualelor contestaţii şi pentru afişarea tabelului definitiv al creanţelor este 28.06.2022. Adunarea creditorilor va avea loc în data de 09.06.2022, ora 1200 la sediul administratorului judiciar din mun. Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, jud. Vaslui, având următoarea ordine de zi: 1. desemnarea comitetului creditorilor şi a preşedintelui acestuia; 2. confirmarea administratorului judiciar şi a onorariului, 3. probleme diverse. Relaţii la administratorul judiciar ESTCONSULT I.P.U.R.L. Huşi, tel. 0335/566.035, 0727/850.575.
1.Informatii generale privind locatorul: Primaria Comunei Voinesti, cu sediul in satul Voinesti, str.Principala, nr.153, comuna Voinesti, judetul Iasi , telefon/fax: 0232/294755 2.Informatii generale privind obiectul inchirierii : inchiriere pe o perioada de 7 ani a unor suprafete de pasuni aflate in domeniul privat al UAT Comuna Voinesti, conform caietului de sarcini. Pretul de inchiriere stabilit conform HCL nr.74 /23.04.2021 , HCL nr.80/28.05.2021 si HCL nr.14/24.03.2022 este de 120 lei/ha/an. 2.1. Procedura aplicata : atribuire directa conform HCL nr.74 /23.04.2021 3. Informatii privind documentatia de inchiriere: 3.1.Modalitatea prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de inchiriere. Documentatia de atribuire se poate obtine de la sediul Primariei Comunei Voinesti, din sat Voinesti, str.Principala, nr.153, com.Voinesti, jud. Iasi. 3.2. Denumirea si adresa Compartimentului din cadrul locatorului de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de inchiriere. Documentatia de inchiriere se poate obtine de la Compartimentul Registru agricol din cadrul Primariei Comunei Voinesti, persoana de contact: inspector Marcoci Irina – membru comisie 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar. Documentatia de atribuire se poate obtine contra sumei de 100 lei de la sediul Primariei Comunei Voinesti, din sat Voinesti, str.Principala, nr.153, com.Voinesti, jud. Iaşi. Suma se achita la casieria institutiei. 4. Informatii privind cererile de inscriere 4.1. Data limita de depunere a cererilor de inscriere la sedinta publica de atribuire directa Dosarele de inscriere se depun la registratura Primariei Comunei Voinesti, pana la data de 16.05.2022 ora 1500. Documntele necesare in vederea intocmirii dosarului de inscriere sunt mentionate in caietul de sarcini. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de atribuire directa Sedinta publica de atribuire directa va avea loc in data de 19.05.2022 ora 0900 la sediul Primariei Comunei Voinesti. 6. Denumirea instantei competente in solutionarea litigiilor Judecatoria Iasi, str.Anastasie Panu, nr.25