A fost dezvăluită povestea neştiută a celui mai dramatic moment din istoria recentă a NASA

default

Dimensiune font:

| 04-02-2013 17:36

Ce mesaj aţi transmite către şapte astronauţi dacă aţi şti că naveta lor spaţială, ce se găseşte pe orbită, întâmpină probleme?

Nu este un scenariu de film SF, ci problema cu care s-au confruntat oficialii NASA aflaţi la centrul de comandă în 2003, atunci când suspectau că naveta Columbia întâmpină probleme grave. Aceasta avea să explodeze la reintrarea în atmosferă, ducând la moartea celor şapte astronauţi aflaţi la bord.

Wayne Hale, cel ce avea să devină coordonatorul programului navetelor spaţiale ale NASA, a relatat recent pe blogul său momentele dificile prin care au trecut oficialii NASA acum 10 ani:

„După una dintre şedinţele MMT (Mission Management Team) în care s-au dezbătut posibilele probleme ale navetei, directorul de zbor Jon Harpold mi-a spus părerea lui: «Ştii, nu avem ce să facem pentru a repara daunele de la sistemul termic de protecţie. Dacă a fost într-adevăr lovit, e probabil mai bine să nu ştie. Cred că echipajul ar prefera să nu ştie. Nu crezi că ar fi mai bine pentru ei să aibă parte de un zbor fericit şi să moară neaşteptat la revenirea în atmosferă decât să rămână pe orbită, ştiind că nu e nimic de făcut, până când rămân fără aer?»”.

Situaţia era critică, iar dacă scutul termic era într-adevăr lovit, astronauţii nu aveau scăpare. Managerii misiunii nu erau siguri că naveta fusese afectată, astfel că au ales să nu le spună astronauţilor despre riscul de a muri.

După ce naveta Columbia a fost distrusă la reintrarea în atmosferă, directorul de zbor Leroy Cain a dat ordin ca uşile centrului de comandă să fie încuiate, iar toate datele de pe computere să fie salvate. Cain avea lacrimi în ochi, căci echipajul navetei Columbia nu avea să mai revină acasă. Naveta se dezintegrase deasupra statului Texas, luând viaţa celor şapte astronauţi şi împrăştiind resturi pe o suprafaţă ce se întindea pe sute de kilometri.

Deşi nimeni nu ştia cu exactitate care era cauza accidentului, câţiva ingineri de la Centrul Spaţial Johnson erau convinşi că ştiu ce s-a petrecut, pentru că aceştia încercaseră să tragă un semnal de alarmă, însă fuseseră ignoraţi de conducere.

Printre ei se număra şi Rodney Rocha, iar în acea dimineaţă însorită de sâmbătă el se afla în centrul de comandă la Centrul Spaţial Johnson. Atunci când nava a încetat să mai transmită date, iar poziţia sa a rămas blocată deasupra Texasului, inginerul se concentra asupra datelor neobişnuite înregistrate de senzorul de telemetrie de pe navă.

Mai mulţi ingineri suspectau că ceva este în neregulă. Filmarea neclară de la lansarea navetei a surprins momentul în care spuma s-a desprins de rezervorul exterior al navetei, lovind aripa stângă. Nimeni nu ştia dacă impactul provocase daune. NASA nu avea nicio opţiune pentru a repara naveta, pentru că echipajul era într-o misiune ştiinţifică departe de Staţia Spaţială Internaţională. Astronauţii nu dispuneau de un braţ robotic cu care să analizeze aripa lovită, nu aveau nici instrumente cu care să repare aripa în caz că aceasta era lovită, iar lansarea unei noi misiuni pentru salvarea echipajului ar fi durat prea mult.

Rocha era disperat, motiv pentru care a implorat echipa MMT să solicite Departamentului Apărării să folosească orice instrument deţine pentru a fotografia la rezoluţie înaltă naveta spaţială. Cererea sa a fost respinsă. Inginerul a povestit pentru ABC News că „l-am telefonat pe şeful biroului de inginerie dedicat navetei spaţiale, aceeaşi persoană care mi-a relatat că managementul a răspuns cererii mele cu «nu». Eram supărat şi agitat. L-am întrebat dacă a vorbit cu şeful departamentului nostru de inginerie despre astsa, căci voiam să fie şi el informat, şi mi-a zis că «nu». Am fost absolut şocat”.

Inginerii de la centrul de comandă au observat că volumul de date transmis de naveta spaţială scădea. De asemenea, cu câteva minute înainte senzorii de telemetrie înregistraseră o creştere neobişnuită de date.

La trei minute după ce Columbia a încetat să mai transmită date către sol, astronautul Charlie Hobagh, care avea sarcina comunicării cu naveta, a început să transmită «în orb» către naveta Columbia folosind sistemul de back-up UHF. La fiecare 15-30 de secunde, Hobagh transmitea mesajul „Columbia, Houston, UHF comm. check”, însă nu primea niciun răspuns. În acelaşi timp, mii de persoane aflate în zona centrală a Texasului observau pe cer descompunerea navetei aflate la 63.000 de metri altitudine şi care călătorea cu o viteză de 18,3 Mach (22.400 km/h).

Câteva minute mai târziu, Cain a solicitat blocarea uşilor şi salvarea datelor de pe computere.

Ancheta oficială ce s-a desfăşurat anul următor a ajuns la concluzia că spuma a fost cauza fizică a accidentului. O bucată din spumă de dimensiunile unei valize, ce cântărea 0,75 kilograme, a lovit aripa stângă a navetei Columbia la lansare, formând o gaură în plăcile de protecţie şi lăsând naveta vulnerabilă la temperaturile foarte mari ce se înregistrează la revenirea în atmosfera Pământului.

Anchetatorii au descoperit că spuma nu era singurul vinovat. De ani buni spuma se desprindea de rezervorul exterior şi lovea naveta, iar oficialii NASA ajunseseră să accepte acest lucru ca pe ceva normal.

Wayne Hale este singura persoană de la NASA care a acceptat în faţa publicului responsabilitate pentru „normalizarea anormalului”. Ulterior, acesta a coordonat efortul prin care NASA a revenit în spaţiu. Hale a promi că agenţia spaţială nu va mai lăsa niciodată pe nimeni în urmă.

„După accident, când refăceam echipa MMT, le-am spus «nu vom mai spune niciodată că nu există nimic de făcut»”, a relatat Hale.

Aceasta este lecţia învăţată în urma tragediei navetei Columbia.

Imaginile transmise de CNN cu pe 1 februarie 2003:

 

Prima pagină D:News

A fost dezvăluită povestea neştiută a celui mai dramatic moment din istoria recentă a NASA

02.02.2013 |
0 Comentarii
 

Ce mesaj aţi transmite către şapte astronauţi dacă aţi şti că naveta lor spaţială, ce se găseşte pe orbită, întâmpină probleme?

Nu este un scenariu de film SF, ci problema cu care s-au confruntat oficialii NASA aflaţi la centrul de comandă în 2003, atunci când suspectau că naveta Columbia întâmpină probleme grave. Aceasta avea să explodeze la reintrarea în atmosferă, ducând la moartea celor şapte astronauţi aflaţi la bord.

Wayne Hale, cel ce avea să devină coordonatorul programului navetelor spaţiale ale NASA, a relatat recent pe blogul său momentele dificile prin care au trecut oficialii NASA acum 10 ani:

„După una dintre şedinţele MMT (Mission Management Team) în care s-au dezbătut posibilele probleme ale navetei, directorul de zbor Jon Harpold mi-a spus părerea lui: «Ştii, nu avem ce să facem pentru a repara daunele de la sistemul termic de protecţie. Dacă a fost într-adevăr lovit, e probabil mai bine să nu ştie. Cred că echipajul ar prefera să nu ştie. Nu crezi că ar fi mai bine pentru ei să aibă parte de un zbor fericit şi să moară neaşteptat la revenirea în atmosferă decât să rămână pe orbită, ştiind că nu e nimic de făcut, până când rămân fără aer?»”.

Situaţia era critică, iar dacă scutul termic era într-adevăr lovit, astronauţii nu aveau scăpare. Managerii misiunii nu erau siguri că naveta fusese afectată, astfel că au ales să nu le spună astronauţilor despre riscul de a muri.

După ce naveta Columbia a fost distrusă la reintrarea în atmosferă, directorul de zbor Leroy Cain a dat ordin ca uşile centrului de comandă să fie încuiate, iar toate datele de pe computere să fie salvate. Cain avea lacrimi în ochi, căci echipajul navetei Columbia nu avea să mai revină acasă. Naveta se dezintegrase deasupra statului Texas, luând viaţa celor şapte astronauţi şi împrăştiind resturi pe o suprafaţă ce se întindea pe sute de kilometri.

Deşi nimeni nu ştia cu exactitate care era cauza accidentului, câţiva ingineri de la Centrul Spaţial Johnson erau convinşi că ştiu ce s-a petrecut, pentru că aceştia încercaseră să tragă un semnal de alarmă, însă fuseseră ignoraţi de conducere.

Printre ei se număra şi Rodney Rocha, iar în acea dimineaţă însorită de sâmbătă el se afla în centrul de comandă la Centrul Spaţial Johnson. Atunci când nava a încetat să mai transmită date, iar poziţia sa a rămas blocată deasupra Texasului, inginerul se concentra asupra datelor neobişnuite înregistrate de senzorul de telemetrie de pe navă.

Mai mulţi ingineri suspectau că ceva este în neregulă. Filmarea neclară de la lansarea navetei a surprins momentul în care spuma s-a desprins de rezervorul exterior al navetei, lovind aripa stângă. Nimeni nu ştia dacă impactul provocase daune. NASA nu avea nicio opţiune pentru a repara naveta, pentru că echipajul era într-o misiune ştiinţifică departe de Staţia Spaţială Internaţională. Astronauţii nu dispuneau de un braţ robotic cu care să analizeze aripa lovită, nu aveau nici instrumente cu care să repare aripa în caz că aceasta era lovită, iar lansarea unei noi misiuni pentru salvarea echipajului ar fi durat prea mult.

Rocha era disperat, motiv pentru care a implorat echipa MMT să solicite Departamentului Apărării să folosească orice instrument deţine pentru a fotografia la rezoluţie înaltă naveta spaţială. Cererea sa a fost respinsă. Inginerul a povestit pentru ABC News că „l-am telefonat pe şeful biroului de inginerie dedicat navetei spaţiale, aceeaşi persoană care mi-a relatat că managementul a răspuns cererii mele cu «nu». Eram supărat şi agitat. L-am întrebat dacă a vorbit cu şeful departamentului nostru de inginerie despre astsa, căci voiam să fie şi el informat, şi mi-a zis că «nu». Am fost absolut şocat”.

Inginerii de la centrul de comandă au observat că volumul de date transmis de naveta spaţială scădea. De asemenea, cu câteva minute înainte senzorii de telemetrie înregistraseră o creştere neobişnuită de date.

La trei minute după ce Columbia a încetat să mai transmită date către sol, astronautul Charlie Hobagh, care avea sarcina comunicării cu naveta, a început să transmită «în orb» către naveta Columbia folosind sistemul de back-up UHF. La fiecare 15-30 de secunde, Hobagh transmitea mesajul „Columbia, Houston, UHF comm. check”, însă nu primea niciun răspuns. În acelaşi timp, mii de persoane aflate în zona centrală a Texasului observau pe cer descompunerea navetei aflate la 63.000 de metri altitudine şi care călătorea cu o viteză de 18,3 Mach (22.400 km/h).

Câteva minute mai târziu, Cain a solicitat blocarea uşilor şi salvarea datelor de pe computere.

Ancheta oficială ce s-a desfăşurat anul următor a ajuns la concluzia că spuma a fost cauza fizică a accidentului. O bucată din spumă de dimensiunile unei valize, ce cântărea 0,75 kilograme, a lovit aripa stângă a navetei Columbia la lansare, formând o gaură în plăcile de protecţie şi lăsând naveta vulnerabilă la temperaturile foarte mari ce se înregistrează la revenirea în atmosfera Pământului.

Anchetatorii au descoperit că spuma nu era singurul vinovat. De ani buni spuma se desprindea de rezervorul exterior şi lovea naveta, iar oficialii NASA ajunseseră să accepte acest lucru ca pe ceva normal.

Wayne Hale este singura persoană de la NASA care a acceptat în faţa publicului responsabilitate pentru „normalizarea anormalului”. Ulterior, acesta a coordonat efortul prin care NASA a revenit în spaţiu. Hale a promi că agenţia spaţială nu va mai lăsa niciodată pe nimeni în urmă.

„După accident, când refăceam echipa MMT, le-am spus «nu vom mai spune niciodată că nu există nimic de făcut»”, a relatat Hale.

Aceasta este lecţia învăţată în urma tragediei navetei Columbia.

Imaginile transmise de CNN cu pe 1 februarie 2003:

 

Imagini surprinse în Mission Control la revenirea eşuată a navetei Columbia în atmosfera planetei Terra:

 

Sursa: ABC News

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Mexicanii au descoperit un străvechi palat mayaș
10/08/2021 13:30

Arheologii au descoperit ruinele unui palat de mari dimensiuni, construit cu peste 1000 de ani in urmă. Arheologii au descoperit ruinele unui palat de mari dimensiuni ce era utilizat cel mai probabil de eli ...

8 curiozități despre porci, animalele pe care le-am domesticit de două ori
21/12/2019 10:53

 Te-ai intrebat vreodată cand a devenit mistretul animalul docil din cotet pe care il stim cu totii astăzi? Sau cat de tare poate răcni un porc? În acest articol trecem in revistă mai multe curio ...

VIDEO – Animale inteligente care ne fură premiul întâi la testele IQ
21/12/2019 07:49

 Să vorbim despre animale inteligente. Care este cea ma inteligentă specie din lume? Ati putea fi foarte tentati să spuneti că oamenii, dar realitatea este ceva mai complicată. În cartea „ ...

7 adevăruri ascunse despre Roma Antică, pe care nu le găsești în manuale
21/12/2019 07:37

 Roma Antică a fost o fortă civilizatoare si o societate ideală pentru dezvoltarea artelor, filosofiei si stiintei. Romanii erau constructori excelenti, iar armata lor neinfricată era temută de o ...

Cum afli dacă telefonul tău este interceptat
21/12/2019 06:00

 Un studiu recent a arătat că aproximativ jumătate dintre romani cred că au telefonul ascultat. Cu zecile de programe de interceptare, care pot fi achizitionate chiar de pe internet, la un pret accesib ...

Capacitățile noastre nebănuite: 6 simțuri „supraomenești”
20/12/2019 06:34

 Oamenii au abilităti foarte diferite. Unii dintre noi compun cantece care emotionează pană la lacrimi, altii aleargă ca vantul si altii inventează tehnologii noi care schimbă lumea. Însă aces ...

Tunelul Laerdal: cel mai lung tunel rutier din lume
20/12/2019 06:28

 Unde crezi că se află cel mai lung tunel rutier din lume? În Norvegia, tara in care este imposibil să mergi cu masina dintr-un loc in altul fără să treci printr-o trecătoare montană sau să ...

VIDEO- SUPER OAMENI
20/12/2019 06:12
VIDEO – 5 locuri misterioase și încărcate negativ, care-ți vor da fiori
18/12/2019 09:40

 Există cateva locuri in lume care captivează imaginatia si interesul celor pasionati de mistere. De unele dintre ele se leagă sinucideri de animale, disparitii fără urmă, fenomene ciudate sau traged ...

Există viață după moarte. Mii de gene din corp funcționează chiar și la patru zile după deces
18/12/2019 07:36

 Viată după moarte – acesta nu e doar un concept, ci o realitate. Un studiu publicat de doi cercetători americani dovedeste că, in cazul animalelor, unele gene continuă să functioneze pană la ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei