POVEŞTI AUTO: Testul Elanului

default

Dimensiune font:

| 27-11-2012 00:00

Testul Elanului - sau manevra de evitare a unui obstacol la viteză de şosea - a fost subiect de controversă în industria auto. Este motivul generalizării ESP-ului pe modelele noi şi unul dintre testele care generează întotdeauna discuţii aprinse între presă şi producătorii de maşini.

 

POVEŞTI AUTO: Testul Elanului - Poza 1

Cu toţii am auzit măcar o dată de Testul Elanului. O denumire ciudată la prima vedere, care nu pare să aibă legătură cu industria auto. Şi totuşi, Testul Elanului - denumirea dată in corpore de industria auto manevrei de evitare la viteză mare a unui obstacol static - este parte a testării fiecărei maşini noi, este unul dintre testele de mare importanţă în cadrul EuroNCAP şi stă la baza introducerii sistemului ESP în standard pe fiecare maşină nouă vândută în Europa. De ce este atât de important şi, mai ales, de ce se numeşte aşa?

SUEDEZII ŞI ANIMALELE SĂLBATICE

Testul Elanului a fost inventat în Suedia de revista Teknikens Varld (Lumea Tehnicii), însă suedezii nu l-au numit astfel până în 1997, anul popularizării sale în masă. Pentru ei, numele original era Testul Manevrei Evazive sau, în suedeză, "Undanmanöverprov". 

Originea acestui test - inventat de jurnalişti, dar popularizat de Volvo şi de Saab, principalele mărci auto scandinave - stă în situaţiile-limită cu care se întâlnesc şoferii din această zonă pe drumurile care traversează zone sălbatice şi pe care animalele de pădure reprezintă prezenţe obişnuite. Altfel spus, testele de acest tip au apărut pentru ca producătorii scandinavi să fie siguri că un suedez care se întâlneşte la 80 km/h cu un porc mistreţ, o vulpe arctică sau un elan are o maşină care îi permite să evite obstacolul inedit. Astfel, manevra de a fanda brusc maşina şi de a reveni apoi pe banda de rulare a devenit un test obligatoriu pentru automobilele vândute în Suedia. 

INCIDENTUL MERCEDES

Până în 1997, acest test a fost cvasinecunoscut în lume, suedezii păstrând în interior rezultatele acestuia, generalizat după anii '90 pe toate mărcile şi pe toate modelele vândute în Suedia. Dar un incident avea să atragă atenţia întregii industrii auto asupra acestui tip de testare şi să-i genereze acestuia un nou "nume de botez".

 

 

Testul a devenit celebru în întreaga lume în 1997, când jurnalistul Robert Collin de la revista Teknikens Varld a "reuşit" să răstoarne un Mercedes-Benz A-Klasse în timpul manevrei de evitare a obstacolului. Mercedes avea să răspundă imediat prin dotarea în serie a modelului A-Klasse cu ESP (Electronic Stability Program). Acest incident avea să ducă la popularizarea sistemului ESP, tot mai mulţi constructori începând să introducă acest sistem pe lista dotărilor de serie. La 15 ani după acel moment, Uniunea Europeană a impus prezenţa sistemului ESP în dotarea fiecărui model vândut pe teritoriul Bătrânului Continent. Denumirea "Testul Elanului" a fost folosită chiar de Robert Collin în timpul unui interviu pentru ziarul german Süddeutsche Zeitung (explicaţia testului a fost utilizată ca o ilustrare a evitării unui elan de către un şofer) şi a fost rapid adoptată în lumea întreagă. Chiar şi de către suedezi. 

POPULARIZAREA TESTULUI ELANULUI

Testul Elanului ("Moose Test" sau "Elk Test" în engleză, "Älgtest" în suedeză) a devenit între timp sinonim cu "Testul ESP-ului" şi este o probă ale cărei rezultate sunt privite foarte serios de industria auto. Atât de serios, încât Testul Elanului este parte componentă a grilei de notare a fiecărui model testat de cele mai importante organizaţii de siguranţă rutieră din lume. În versiunea oficială, manevra constă în fandare rapidă şi revenirea pe banda de rulare la viteze de 70-80 km/h. Testul are loc pe suprafaţă uscată, iar zona de evitare este simulată prin conuri din cauciuc. 


Testul elanului a fost preluat de numeroase organizaţii importante, precum ADAC (Germania), şi de către publicaţii auto. Chiar şi constructorii îl folosesc pentru testarea automobilelor înainte de începerea producţiei de serie. Folosirea pe scară largă a sistemului ESP a limitat numărul de modele care au probleme la acest de test de evitare a obstacolului.

DACIA ŞI PROBLEMELE DE LA TESTUL ELANULUI

Dacia a avut o serie de probleme cu acest test. Prima generaţie a modelului Logan avea să pice testul organizat de germanii de la ADAC, dar în urma investigaţilor ulterioare s-a constatat că anvelopele erau uzate peste măsură, în urma testărilor intensive. Testul a fost recreat şi la noi în ţară, Logan trecând proba fără probleme.

 

 

Duster a fost şi el pus la încercare de către o publicaţie olandeză în 2010 şi a trecut la limită testul. Era vorba de un Duster 4x2, iar AICI poate fi văzută ştirea pe care Automarket a publicat-o atunci.

 

NUME MARI CARE AU PICAT TESTUL

Prin furcile caudine ale acestui test au mai încercat să treacă şi modele precum Citroen Nemo, Renault Kangoo, Toyota Hilux sau Jeep Grand Cherokee. Toate aceste automobile au picat testul şi au generat apoi valuri de reacţii din partea constructorilor şi a presei. Constructorii neagă de cele mai multe ori că maşina are o problmă şi dau vina pe cei care au efectuat testul, acuzându-i că alterează condiţiile şi că rezultatele nu sunt, astfel, reprezentative. În cazul modelului Jeep, grupul Chrysler a dat ulterior un comunicat de presă prin care se arăta că testul a fost reprodus şi maşina s-a comportat absolut normal. Conform americanilor, reacţia automobilului testat de către publicaţia suedeză s-ar fi datorat faptului ca acesta a fost supraîncărcat.

 

În cazul lui Citroen Nemo, modelul testat de germanii de la ADAC nu era echipat cu ESP. În cadrul aceluiaşi test au fost puse la încercare şi modelele similare de la Fiat şi Peugeot, dar ambele erau echipate cu ESP şi au trecut testul fără probleme.

 

Tot în cadrul unui test ADAC din 2008, Renault Kangoo a ratat acest test, dar nu într-un mod la fel de dramatic ca Citroen Nemo.

 

Toyota Hilux a avut şi ea probleme în a negocia acest test.

 

Iar în final, tot Toyota ne descreţeşte frunţile luând peste picior acest test folosind modelul GT86. De menţionat că nu este un clip video oficial.

 

Sursa:automarket.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:02

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Mexicanii au descoperit un străvechi palat mayaș
10/08/2021 13:30

Arheologii au descoperit ruinele unui palat de mari dimensiuni, construit cu peste 1000 de ani in urmă. Arheologii au descoperit ruinele unui palat de mari dimensiuni ce era utilizat cel mai probabil de eli ...

8 curiozități despre porci, animalele pe care le-am domesticit de două ori
21/12/2019 10:53

 Te-ai intrebat vreodată cand a devenit mistretul animalul docil din cotet pe care il stim cu totii astăzi? Sau cat de tare poate răcni un porc? În acest articol trecem in revistă mai multe curio ...

VIDEO – Animale inteligente care ne fură premiul întâi la testele IQ
21/12/2019 07:49

 Să vorbim despre animale inteligente. Care este cea ma inteligentă specie din lume? Ati putea fi foarte tentati să spuneti că oamenii, dar realitatea este ceva mai complicată. În cartea „ ...

7 adevăruri ascunse despre Roma Antică, pe care nu le găsești în manuale
21/12/2019 07:37

 Roma Antică a fost o fortă civilizatoare si o societate ideală pentru dezvoltarea artelor, filosofiei si stiintei. Romanii erau constructori excelenti, iar armata lor neinfricată era temută de o ...

Cum afli dacă telefonul tău este interceptat
21/12/2019 06:00

 Un studiu recent a arătat că aproximativ jumătate dintre romani cred că au telefonul ascultat. Cu zecile de programe de interceptare, care pot fi achizitionate chiar de pe internet, la un pret accesib ...

Capacitățile noastre nebănuite: 6 simțuri „supraomenești”
20/12/2019 06:34

 Oamenii au abilităti foarte diferite. Unii dintre noi compun cantece care emotionează pană la lacrimi, altii aleargă ca vantul si altii inventează tehnologii noi care schimbă lumea. Însă aces ...

Tunelul Laerdal: cel mai lung tunel rutier din lume
20/12/2019 06:28

 Unde crezi că se află cel mai lung tunel rutier din lume? În Norvegia, tara in care este imposibil să mergi cu masina dintr-un loc in altul fără să treci printr-o trecătoare montană sau să ...

VIDEO- SUPER OAMENI
20/12/2019 06:12
VIDEO – 5 locuri misterioase și încărcate negativ, care-ți vor da fiori
18/12/2019 09:40

 Există cateva locuri in lume care captivează imaginatia si interesul celor pasionati de mistere. De unele dintre ele se leagă sinucideri de animale, disparitii fără urmă, fenomene ciudate sau traged ...

Există viață după moarte. Mii de gene din corp funcționează chiar și la patru zile după deces
18/12/2019 07:36

 Viată după moarte – acesta nu e doar un concept, ci o realitate. Un studiu publicat de doi cercetători americani dovedeste că, in cazul animalelor, unele gene continuă să functioneze pană la ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei