Ce s-a ales de super-imunitatea parlamentarilor. Comportament diferit la PNL si PSD intr-un moment cheie

default

Dimensiune font:

| 22-01-2013 23:00

Parlamentarii au pierdut, marti, dupa votarea formei finale la statul senatorilor si deputatilor, sansa de a -si consolida imunitatea in fata unor institutii de ancheta (ANI si Parchet), asa cum sperau cand au gandit initial cateva modificari care le-ar fi adus o super-imunitate. De exemplu, o prevedere esentiala propusa de liberali, care ar fi anulat practic munca Agentiei Nationale de Integritate, a disparut la votul din plen. Un alt exemplu este tentativa initiala a PSD de a transforma Parlamentul in instanta parlamenta, prin propunerea ca ministrul justitiei sa trimita odata cu cererea de arestare, perchezitie sau retinere a unui ales si problele aferente dosarului. Si aceasta prevedere a picat, dar USL a respins in schimb cam toate observatiile pertinente ale Parchetului General. De ambiguitatile ramase, se USL se va folosi, cum va utiliza si super-majoritatea din Parlament pentru a bloca, la o adica, o ancheta, daca e cazul.  

Varianta finala a textului adoptat astazi nu mai vorbeste de trimiterea probelor, ci numai de "motive concrete si temeinice". Interpretabil, dar totusi e un mic pas inainte fata de oroarea intitiala. Parchetul General ar fi dorit sa faca un pas si mai mare. Anume, sa fie precizat negru pe alb in statut ca nu trebuie trimis Parlamentului intreg dosarul cauzei. Parchetul n-a primit satisfactie, dar nici visul parlamentarilor de se pronunta, ca un tribunal, pe baza de probe, n-a fost atins.

In tot cazul, merita subliniat comportamentul politic al PNL si PSD. Cele doua partide aliate la putere in cadrul USL s-au comportat diametral opus intr-un moment cheie. Trebuie notata atitudinea presedintelui Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, de a trimite modificarile propuse la statutul deputatilor si senatorilor la Presedintie/Parchet si Agentia Nationala de Integritate. Aceasta decizie i-a nemultumit pe liberali, care au exprimat prin Crin Antonescu nedumeriri cu privire la rostul acestui gest. In plus, liberalii s-au pronuntat in mod explicit, prin vocile unor parlamentari PNL (Gigi Becali, Sorin Rosca Stanescu) pentru desfiintarea ANI.

Altfel spus, in timp ce PNL si Antena 3 au dus o intreaga campanie de delegitimare a acestor institutii, PSD a subminat pe fata demersul partenerilor de guvernare prin initierea unui dialog institutional cu ANI si Parchetul General, calificate pana mai ieri drept de USL drept "instrumentele politiei politice ale lui Traian Basescu".

In cazul ANI, o simpla modificare propusa de PNL anula practic, daca era votata, deciziile institutiei, facand-o practic decorativa. Modificarea initiata de liberali lasa Parlamentului ultimul cuvant in pronuntarea starii de incompatilitate, chiar daca ANI emitea o decizie in cazul unui deputat sau senator:
  • La articolul 18 (referitor la procedura declararii incompatibilitatii) fusese introdus, in varianta valabila luni noaptea, alineatul 5 cu urmatorul cuprins: "In cazul in care Agentia Nationala de Integritate sesizeaza  o stare de incompatibilitate, aceasta se aduce la cunostinta Camerei din care face parte deputatul sau senatorul. Biroul permanent al Camerei respective transmite sesizarea deputatului sau senatorului aflat in aceasta situatie si comisiei care are in competenta analizarea situatiilor de incompatibilitate in vederea elaborarii unui raport, in termen de 15 zile. In cazul in care din raportul comisiei reiese existenta unei stari de incompatibilitate, Biroul permanent al Camerei sau Senatului, informeaza deputatul sau senatorul, care are obligatia ca in termen de 30 de zile sa opteze intre calitatea de deputat sau de senator si functia sau functiile incompatibile".
  • Legea in vigoare prevede ca Parlamentul trebuie sa voteze vacantarea locului daca ANI emite o decizie de incompatibilitate, nu sa se pronunte pe fond ca o instanta si sa decida daca un senator si deputat este sau nu incompatibil.
La sugestia ANI (observatie insusita de PSD)  aliniatul 5 la articolul 18 propus de PNL a fost pur si simplu eliminat din varianta finala adoptata marti. Nu acelasi succes a inregistrat Parchetul General in negocierile cu Parlamentul. Nici una din observatiile date publicitatii de procurori la modificarile anuntate la statutul senatorilor si deputatilor nu se regaseste in varianta finala adoptata marti. Insa la o privire atatenta, observatiile sunt de natura tehnica, in nici un caz esentiale. Procurorii pot efectua mai departe anchete cu senatori si deputati si absenta clarificarilor solicitate. Este insa perfect adevarat ca procurorii vor putea fi blocati oricand de super-majoritatea USL, care pot respinge la o adica in mod arbitrar o cerere de perchezitie, arestare, retinere, cu sau fara clarificarile solicitate de Parchetul General, cata vreme imunitatea exista in Constitutie.

Asta deoarece scopul fusese atins inainte ca USL sa prezinte oficial textul referitor la modalitatea ridicarii imunitatii parlamentarilor in caz de retinere, perchezitie sau arestare. In faza initiala, presa a publicat pe surse ca PSD a intentioneaza sa oblige ministrul justitiei, prin modificarile operate la statutul parlamentarilor, sa ataseze cererii de perchezitie sau arestare si PROBELE din dosarul cauzei.
  • Varianta in vigoare inainte de modificari: "Cererea de retinere, arestare sau perchezitie a deputatului ori a senatorului se adreseaza presedintelui Camerei din care face parte de catre ministrul justitiei."
  • Varianta neoficiala gandita initial de PSD: "cererea ministrului justitiei trebuie sa contina temeiul legal si motivele concrete in cazul respectiv care justifica masura solicitata. Cererea este insotita de probele considerate relevante si puse la dispozitie de catre parchet, care stau la baza motivelor invocate" (sursa: Mediafax)
  • Varianta propusa oficial de USL: "Cererea de retinere, arestare sau perchezitie a deputatului ori a senatorului se adreseaza de catre ministrul justitiei presedintelui Camerei din care deputatul sau senatorul face parte, pentru a fi supusa aprobarii plenului Camerei respective, in temeiul     art. 72 din Constitutia Romaniei, republicata. Cererea trebuie sa contina indicarea cazului prevazut de Codul de procedura penala si motivele concrete si temeinice, care justifica luarea masurii preventive sau dispunerea perchezitiei."
  • Varianta propusa de Parchetul General: "Cererea de retinere, arestare sau perchezitie a deputatului ori a senatorului se adreseaza de catre ministrul justitiei presedintelui Camerei din care face parte, pentru a fi supusa aprobarii plenului camerei respective, in temeiul art. 72 din Constitutia Romaniei, republicata. Cererea trebuie sa contina indicarea cazului prevazut in Codul de procedura penala care justifica luarea masurii preventive sau dispunerea perchezitiei, argumentele avute in vedere si prezentarea situatiei de fapt. Cererea nu este insotita de dosarul cauzei."
Oricine compara cele patru variante, constata urmatoarele: In varianta in vigoare inainte de modificarea statului, era la discretia ministrului justitiei daca trimite tot dosarul cauzei in parlament, cu probe cu tot, sau nu. In varianta gandita initial de PSD dar neasumata oficial, parlamentarii s-au gandit ca n-ar fi rau sa instituie drept regula trimiterea PROBELOR in Parlament, ceea ce l-ar fi transformat prin lege in Tribunal extraordinar.

In varianta oficiala, imunatatita abia dupa izbucnirea scandalului public, USL a facut un pas inapoi si propune ca solicitarea ministrului justitiei sa fie insotita de "motive concrete si teminice". Asta  inseamna ca tot ministrul va decide ce trimite si ce nu dintr-un dosar. Important este insa ca legea nu-l obliga sa trimita toate probele, cum visa initial USL.

In varianta Parchetului General, procurorii ar fi dorit sa scrie negru pe alb in lege ca in Parlament nu va ajunge tot dosarul cauzei, ceea ce ar fi limpezit lucrurile. Ce a iesit in final este o varianta de compromis, rezonabila pentru institutiile cheie din justitie si foarte departe de super-imunitatea visata initial de o parte semnificativa din USL. Pana una alta, imunitatea parlamentarilor in cazul retinerii, arestarii si perchezitiei este prevazuta in Constitutie. De acolo trebuie in primul rand eliminata.

Opozitia (PDL si PPDD) au continuat sa acuze faptul ca imunitatea parlamentarilor a fost de fapt intarita
, insa modificarile esentiale (convenite luni noaptea) care intr-adevar le-ar fi intarit protectia senatorilor si deputatilor in fata anchetelor au disparut. Intentia a existat, insa modificarile cheie au fost subminate de unul din partenerii cheie din USL. Restul detaliilor despre cazarea alesilor, alte  "privilegii" si "imunitati", despre interdictia angajarii rudelor pana la gradul 3 sunt populisme ieftine sau praf in ochi.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei