Altfel spus, in timp ce PNL si Antena 3 au dus o intreaga campanie de delegitimare a acestor institutii, PSD a subminat pe fata demersul partenerilor de guvernare prin initierea unui dialog institutional cu ANI si Parchetul General, calificate pana mai ieri drept de USL drept "instrumentele politiei politice ale lui Traian Basescu".
In cazul ANI, o simpla modificare propusa de PNL anula practic, daca era votata, deciziile institutiei, facand-o practic decorativa. Modificarea initiata de liberali lasa Parlamentului ultimul cuvant in pronuntarea starii de incompatilitate, chiar daca ANI emitea o decizie in cazul unui deputat sau senator:
- La articolul 18 (referitor la procedura declararii incompatibilitatii) fusese introdus, in varianta valabila luni noaptea, alineatul 5 cu urmatorul cuprins: "In cazul in care Agentia Nationala de Integritate sesizeaza o stare de incompatibilitate, aceasta se aduce la cunostinta Camerei din care face parte deputatul sau senatorul. Biroul permanent al Camerei respective transmite sesizarea deputatului sau senatorului aflat in aceasta situatie si comisiei care are in competenta analizarea situatiilor de incompatibilitate in vederea elaborarii unui raport, in termen de 15 zile. In cazul in care din raportul comisiei reiese existenta unei stari de incompatibilitate, Biroul permanent al Camerei sau Senatului, informeaza deputatul sau senatorul, care are obligatia ca in termen de 30 de zile sa opteze intre calitatea de deputat sau de senator si functia sau functiile incompatibile".
- Legea in vigoare prevede ca Parlamentul trebuie sa voteze vacantarea locului daca ANI emite o decizie de incompatibilitate, nu sa se pronunte pe fond ca o instanta si sa decida daca un senator si deputat este sau nu incompatibil.
Asta deoarece scopul fusese atins inainte ca USL sa prezinte oficial textul referitor la modalitatea ridicarii imunitatii parlamentarilor in caz de retinere, perchezitie sau arestare. In faza initiala, presa a publicat pe surse ca PSD a intentioneaza sa oblige ministrul justitiei, prin modificarile operate la statutul parlamentarilor, sa ataseze cererii de perchezitie sau arestare si PROBELE din dosarul cauzei.
- Varianta in vigoare inainte de modificari: "Cererea de retinere, arestare sau perchezitie a deputatului ori a senatorului se adreseaza presedintelui Camerei din care face parte de catre ministrul justitiei."
- Varianta neoficiala gandita initial de PSD: "cererea ministrului justitiei trebuie sa contina temeiul legal si motivele concrete in cazul respectiv care justifica masura solicitata. Cererea este insotita de probele considerate relevante si puse la dispozitie de catre parchet, care stau la baza motivelor invocate" (sursa: Mediafax)
- Varianta propusa oficial de USL: "Cererea de retinere, arestare sau perchezitie a deputatului ori a senatorului se adreseaza de catre ministrul justitiei presedintelui Camerei din care deputatul sau senatorul face parte, pentru a fi supusa aprobarii plenului Camerei respective, in temeiul art. 72 din Constitutia Romaniei, republicata. Cererea trebuie sa contina indicarea cazului prevazut de Codul de procedura penala si motivele concrete si temeinice, care justifica luarea masurii preventive sau dispunerea perchezitiei."
- Varianta propusa de Parchetul General: "Cererea de retinere, arestare sau perchezitie a deputatului ori a senatorului se adreseaza de catre ministrul justitiei presedintelui Camerei din care face parte, pentru a fi supusa aprobarii plenului camerei respective, in temeiul art. 72 din Constitutia Romaniei, republicata. Cererea trebuie sa contina indicarea cazului prevazut in Codul de procedura penala care justifica luarea masurii preventive sau dispunerea perchezitiei, argumentele avute in vedere si prezentarea situatiei de fapt. Cererea nu este insotita de dosarul cauzei."
In varianta oficiala, imunatatita abia dupa izbucnirea scandalului public, USL a facut un pas inapoi si propune ca solicitarea ministrului justitiei sa fie insotita de "motive concrete si teminice". Asta inseamna ca tot ministrul va decide ce trimite si ce nu dintr-un dosar. Important este insa ca legea nu-l obliga sa trimita toate probele, cum visa initial USL.
In varianta Parchetului General, procurorii ar fi dorit sa scrie negru pe alb in lege ca in Parlament nu va ajunge tot dosarul cauzei, ceea ce ar fi limpezit lucrurile. Ce a iesit in final este o varianta de compromis, rezonabila pentru institutiile cheie din justitie si foarte departe de super-imunitatea visata initial de o parte semnificativa din USL. Pana una alta, imunitatea parlamentarilor in cazul retinerii, arestarii si perchezitiei este prevazuta in Constitutie. De acolo trebuie in primul rand eliminata.
Opozitia (PDL si PPDD) au continuat sa acuze faptul ca imunitatea parlamentarilor a fost de fapt intarita, insa modificarile esentiale (convenite luni noaptea) care intr-adevar le-ar fi intarit protectia senatorilor si deputatilor in fata anchetelor au disparut. Intentia a existat, insa modificarile cheie au fost subminate de unul din partenerii cheie din USL. Restul detaliilor despre cazarea alesilor, alte "privilegii" si "imunitati", despre interdictia angajarii rudelor pana la gradul 3 sunt populisme ieftine sau praf in ochi.
Adauga comentariul tau