România, printre statele UE cele mai deficitare în domeniul staţiilor de reîncărcare de combustibili alternativi
Dimensiune font:
România se numără printre puţinele state din UE care au un singur punct public de reîncărcare cu energie electrică pentru automobile, alături de Bulgaria, Finlanda şi Letonia, dar ar trebui să aibă 10.000 de staţii până în 2020, conform unei propuneri făcute publice joi de Comisia Europeană (CE) privind crearea de staţii de combustibili alternativi în întreaga Europă.
CE a anunţat joi un pachet ambiţios de măsuri vizând crearea de staţii de combustibili alternativi în întreaga Europă, cu standarde comune de proiectare şi utilizare, în contextul în care, până acum,, iniţiativele politice au vizat în principal combustibilii şi vehiculele, fără a lua în considerare distribuţia combustibililor.
Combustibili curaţi întâmpină trei obstacole principale, respectiv costul ridicat al vehiculelor, un nivel scăzut de acceptare din partea consumatorilor, precum şi lipsa staţiilor de reîncărcare şi realimentare, se precizează într-un comunicat dat publicităţii la Bruxelles. CE propune stabilirea unui pachet de obiective obligatorii pentru statele membre în ceea ce priveşte infrastructura destinată combustibililor curaţi, cum ar fi energia electrică, hidrogenul şi gazul natural, precum şi standarde comune la nivelul UE pentru echipamentele necesare.
'Dezvoltarea unor combustibili alternativi inovatori este o modalitate evidentă de a creşte în Europa eficienţa utilizării resurselor, de a reduce dependenţa excesivă de petrol şi de a promova un sector al transporturilor care să fie pregătit să răspundă cerinţelor secolului al XXI-lea. Până în 2020, numărul vehiculelor electrice aflate în circulaţie în China şi în SUA va depăşi 6 milioane, conform estimărilor celor două ţări. Aceasta este pentru Europa o ocazie excelentă să îşi construiască o poziţie puternică pe o piaţa globală în plină dezvoltare', a declarat Siim Kallas, comisarul european pentru transport, în cadrul unei conferinţe de presă.
Pachetul privind energia nepoluantă pentru transport constă într-o comunicare privind o strategie europeană în materie de carburanţi alternativi, o directivă privind infrastructura şi standardele şi un document de însoţire care să descrie un plan de acţiune pentru dezvoltarea de gaz natural lichefiat (GNL) în sectorul transportului maritim.
Situaţia punctelor de încărcare cu energie electrică variază considerabil în UE, lideri în domeniu fiind Germania, Franţa, Olanda, Spania şi Marea Britanie. Propunerea legislativă a Comisiei prevede să se impună, în fiecare stat membru, un număr minim de puncte de reîncărcare echipate cu o priză comună. Obiectivul este de a avea un număr suficient de puncte de încărcare, astfel încât producătorii de automobile să se poată lansa într-o producţie de masă, la preţuri rezonabile.
O priză comună la nivelul UE este un element esenţial pentru adoptarea pe scară largă a acestui combustibil, iar CE a anunţat joi că priza de 'tip 2' va servi drept standard comun în întreaga Europă, pentru a pune capăt incertitudinilor de pe piaţă.
În ceea ce priveşte staţiile de alimentare cu hidrogen, acestea există deja în număr semnificativ în Germania, Italia şi Danemarca, deşi unele dintre acestea nu sunt accesibile publicului. Sunt încă necesare standarde comune pentru anumite componente, cum ar fi furtunurile pentru combustibil. Conform prezentei propuneri, staţiile de alimentare existente vor fi conectate pentru a forma o reţea cu standarde comune, asigurând mobilitatea vehiculelor pe bază de hidrogen. Aceasta se aplică celor 14 state membre care dispun în prezent de o reţea de hidrogen.
Referitor la GNL, utilizat pentru transporturile maritime şi fluviale, CE menţionează că infrastructura GNL pentru alimentarea vaselor este într-un stadiu foarte incipient, doar Suedia având instalaţii de stocare pentru GNL la scară mică. Pentru navele maritime, există planuri de construire a unor astfel de instalaţii în alte câteva state membre. CE propune ca, până în 2020 şi, respectiv, 2025, să se instaleze staţii de realimentare cu GNL în toate cele 139 de porturi maritime şi fluviale care fac parte din reţeaua centrală transeuropeană de transport. Nu este vorba despre mari terminale de gaz, ci de staţii de realimentare fixe ori mobile, fiind vizate toate porturile principale din UE.
Gazul natural lichefiat este utilizat şi de camioane, însă există doar 38 de staţii de alimentare în UE. În acest caz CE propune ca, până în 2020, să se instaleze staţii de realimentare la fiecare 400 km pe şoselele care fac parte din reţeaua centrală transeuropeană de transport.
AGERPRES
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau