Va fi China producătorul de mașini al viitorului? Moartea lentă a industriei auto germane
Dimensiune font:
Dacă citim unele dintre cele mai recente titluri din mass-media germană, cu siguranță pare că nemții sunt îngrijorați de faptul că piața va fi inundată de mașini chinezești.
Principalul tabloid german, Bild, a publicat articole pline de panică, atrăgând atenția că mașinile chinezești vor inunda Germania și că și-au „triplat cota de piață”. O privire mai atentă asupra datelor arată însă că această creștere de 300% a avut loc exclusiv pe piața vehiculelor electrice (EV) și nici acolo mașinile chinezești nu sunt cele mai populare. Pornind de la cifre istorice de vânzări foarte scăzute, cota de piață a autoturismelor nou înmatriculate în perioada ianuarie-aprilie 2023 a fost de 0,8 la sută, comparativ cu cota de aproape 60% a producătorilor germani de automobile.
Totuși, există tendințe care ar putea face titlul senzaționalist al tabloidului Bild mai realist decât pare acum. Puterea industriei auto germane a fost motorul cu ardere internă și, în timp ce VW, Mercedes și BMW încep să investească mai multe resurse în dezvoltarea vehiculelor electrice, acestea sunt încă depășite de Tesla lui Elon Musk pe terenul lor, iar cota de piață a modelelor chinezești mai ieftine va continua cu siguranță să crească. Urmând exemplul Bild, Politico s-a întrebat dacă „Das Auto” poate supraviețui tranziției de la motorul cu ardere internă.
Ceea ce toate aceste titluri ignoră, însă, este că această tranziție nu este condusă de piață și de consumatori, ci, în schimb, este un proiect de sus în jos împins de legislatori, autorități de reglementare și de acordarea de subvenții masive, notează UnHerd. Când guvernul german a redus sprijinul financiar acordat consumatorilor pentru achiziționarea de vehicule electrice cu baterii la începutul anului 2023, cifrele vânzărilor s-au prăbușit cu 83% între decembrie 2022 și ianuarie anul următor. Interzicerea motoarelor cu combustie internă și subvenționarea vehiculelor electrice sunt amenințări mai mari pentru industria auto germană decât China, deși aceasta din urmă va profita cu siguranță de pe urma acestor politici.
Avantajul Chinei
Mașinile convenționale constau în mare parte în oțel și fier, doi factori care sunt abundenți în lume. Vehiculele electrice, pe de altă parte, sunt mai puțin complexe din punct de vedere ingineresc, dar necesită minerale mai rare care intră în producția de baterii și ajută la ușurarea mașinii, pentru că aceste baterii au o greutate suplimentară semnificativă. Nu este surprinzător că furnizarea acestor minerale (numite adesea „minerale energetice”) este dominată de China, oferind între 50 și 80% din ceea ce este necesar în prezent. Beijingul este la fel de dominant în producția de baterii pentru vehicule electrice, China fiind gazda a șase dintre cei mai mari zece producători, o poziție de neegalat care este doar întărită de integrarea verticală a lanțului de producție de vehicule electrice. Prin comparație, chinezii dețin mai mult control asupra acestor lanțuri de aprovizionare decât are OPEC asupra aprovizionării cu țiței.
În multe privințe, mașinile electrice sunt un vis chinezesc: necesită mai puține piese mobile și nu sunt la fel de intensive în inginerie ca mașinile tradiționale, ceea ce face producția lor la scară largă mai ușoară. Avantajul vechi de zeci de ani al ingineriei germane sofisticate ar putea deveni mai puțin relevant în comparație cu producția de masă standardizată, un punct forte al sectorului de producție chinez.
Dacă Europa și SUA își urmăresc proiectele de a forța motorul cu ardere internă să iasă de pe piață și de a-l înlocui cu vehicule electrice, i-ar face Chinei o mare favoare, subliniază sursa citată. Distrugerea industriei auto autohtone pentru a o înlocui cu vehiculele altcuiva este cât se poate de aproape de o definiție a sinuciderii economice.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau