„Gaițele” și clanul Duduleanu revin la Teatrul Național „Vasile Alecsandri”
Dimensiune font:
Una dintre cele mai cerute și mai apreciate piese din dramaturgia românească, „Gaițele” de Alexandru Kirițescu, revine la Teatrul Național Iași după 33 de ani, într-o montare provocatoare, semnată de Ovidiu Lazăr (coincidență sau nu, în cel de-al 33-lea an al angajării sale la Naționalul ieșean). Premiera va avea loc pe 11, 12 ianuarie, la ora 19:00, la Sala Mare.
Regizorul Ovidiu Lazăr abordează acest text aflat de ceva timp în „portofoliul său de intenții”, alături de o echipă artistică valoroasă, excelent aleasă. Este vorba despre actorii Mihaela Arsenescu Werner, Tatiana Ionesi, Irina Răduţu Codreanu, Andreea Boboc, Mălina Lazăr, Livia Iorga, Georgeta Burdujan, Dumitru Georgescu, Daniel Busuioc, Horia Veriveş, Diana Roman, Oana Sandu, Ioan Ursulescu, Radu Grăjdeanu, Bogdan Ionescu, Ştefan Neagu, scenografa Alina Dincă Pușcașu și asistenții de regie Alice Moisă și Matei Lazăr.
„Textul lui Kirițescu pune indirect în discuție una din metehnele incurabile ale românilor: ignorarea diferenței dintre familie și clan. Familia se bazează, se construiește și se menține pe sentimente reale, asumate, trăite, pe relații autentice, responsabile, firești, de ajutor reciproc, pe răbdare și pe toleranță. Clanul are ca reguli esențiale interesul și supraviețuirea pe cont propriu. Tot sistemul de personaje, de relații și de situații din Gaițele stă pe terenul mereu mișcător, perfid și păstos al CLANULUI, înțeles ca matrice formală de a trăi doar pentru tine, prin tine și cu tine ca unic aliat împotriva celorlalți. Spectacolul are două planuri vizibile: unul al gaițelor, stabile, devorante, înțepenite într-un trecut continuu care înseamnă prezent doar pentru ele, pe care și-l consumă jucând cărți, bârfind, certându-se, făcând și desfăcând intrigi uneori ieftine și agresive, cu adevărat primejdioase alteori. Își anexează sau vor să își anexeze, tropăind de implicare, terenuri, case, obiecte, rude, oameni”, a spus Ovidiu Lazăr.
Celălalt plan este cel al tinerilor care fie că luptă din răsputeri să aibă o viață personală într-un context ostil (Margareta), fie că nu își află rostul și locul în perimetrul dizolvant al clanului (Mircea Aldea), fie caută să se regăsească după ce s-au rătăcit prin vămile destinului (Wanda), sau care, pur și simplu, se opun nonșalant și fățiș gaițelor (Zamfira).
Cele două planuri se suprapun, se intersectează, se opun unul altuia, se agresează, și din toate aceste coliziuni cu scântei și/sau armonii aparente se naște râsul amplu, plânsul surdinizat, viața însăși. „Am construit câteva teme/motive care intervin ritmat pe parcursul acțiunii: cearta care izbucnește brusc, constant, intens, neprevestită de nimic și care este, de fapt, un modus vivendi al clanului Duduleanu; cortegiul funerar care trece sau care se întoarce, mereu altfel, pentru că la urma urmei, morți sau vii, oamenii sunt și vor rămâne diferiți; telefonul care sună intempestiv, insistent, persistent, ca o chemare... și încă alte câteva teme/motive care potențează ritmurile acestei comedii cu accente dramatice și o fac adevărată, dinamică, actuală”, a completat Ovidiu Lazăr.
O scriitură gen pilon
De-a lungul anilor, în rolul Anetei Duduleanu din „Gaițele”, la Teatrul Național, au fost distribuite nume sonore ale scenei ieșene de teatru: Marioara Davidoglu, în montările din anii 1948 și 1957, Margareta Baciu, în 1972, Virginia Raiciu, în ´87, iar în spectacolul lui Ovidiu Lazăr, actrița Mihaela Arsenescu Werner, societar al Naționalului ieșean, care, acum 33 de ani, interpreta magistral rolul Margaretei. „Margareta este un rol care mi-a plăcut foarte mult. A și fost remarcat de presă și critica de specialitate. Acuma am trecut peste un prag, peste un pod, sper să reușesc, cu experiența dobândită între timp. Recunosc că este o bucurie să joc această partitură. Am contribuit și eu la această opțiune de repertoriu”, a spus Mihaela Arsenescu Werner. În spectacolul lui Ovidiu Lazăr, actrița interpretează rolul Anetei Duduleanu: „Îmi place imens de mult textul. L-am propus de mult. Este un text de public. Este o scriitură gen pilon. Adică este genul de text care aproape că se pune singur în scenă”.
Perioada de lecturi a contat foarte mult mai ales pentru tinerii actori care s-au întâlnit pentru prima oară cu personajele. „A fost o plăcere și o bucurie să mă întâlnesc cu acest personaj, să repet în acest spectacol, Chiar discutam înainte să aflu că sunt în această distribuție, auzisem că se va monta la teatru, eram însă 90% sigur că nu o să fac parte din distribuție. Îi spuneam Mălinei că nu o să lipsesc din sală de la repetitii”, a spus actorul Dumitru Georgescu.
Dacă în urmă cu 33 de ani rolul Margaretei era interpretat de Mihaela Arsenescu Werner în piesa regizată de Ovidiu Lazăr personajul prinde viață datorită tinerei actrițe Mălina Lazăr. „Niciodată nu m-am gândit că lucrez cu tata. Cel puțin nu așa am pus problema. În teatru întotdeauna a fost vorba de actriță-regizor. Că ne-am mai ciondănit, că poate unii nu pleacă acasă și mai au de discutat anumite probleme de la repetiții e altceva. Trebuie să spun, nu pentru că este tatăl meu, dar ca regizor este un om care intră în interiorul personajelor și, oricât de cinic ar părea, le scoate sufletul și ni-l pune nouă pe tavă pentru a înțelege cât mai bine rolul și să-l transpunem pe scenă într-un mod cât mai original”, a spus Mălina Lazăr.
Anul acesta, actrița Georgeta Burdujan, Froilen în „Gaițele”, împlinește 35 de ani de teatru; spectacolul este un moment fericit de marcare a acestui parcurs remarcabil al carierei sale. Următoarea reprezentație va avea loc pe 23 ianuarie, ora 19:00, Sala Mare.
„Gaiţele” reprezintă una dintre cele mai valoroase piese din dramaturgia românească. „Cuibul de viespi”, cum s-a numit în 1930, când a fost jucată prima dată la Craiova de trupa „Bulandra”, a cunoscut mai multe variante, prezentate pe mai toate scenele ţării, cu un succes enorm.
Maura ANGHEL, Laura RADU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau