T. O. Bobe, Contorsionista: review de Cosmin Borza

default

Dimensiune font:

| 30-10-2012 14:13

T. O. Bobe, Contorsionista, Editura Humanitas, Bucureşti, 2011, 284 p.

review de COSMIN BORZA

Statutul lui T. O. Bobe în cadrul noii generaţii de prozatori autohtoni este de invidiat. După ce a debutat într-o companie mai mult decât onorantă (în „Tabloul de familie” din 1995), scriitorul născut la Constanţa a beneficiat de un succes de critică şi de public cvasi-unanim datorită romanului „Cum mi-am petrecut vacanţa de vară” (2004, reeditat în 2007 şi în 2011, poate şi pentru că, alături de „Exuviile” Simonei Popescu ori de „Cruciada copiilor” a Florinei Ilis, a ajuns una dintre „lecturile suplimentare” preferate din învăţământul preuniversitar). În plus, pentru a-i găsi un corespondent lui Bobe în proza românească, e necesar apelul la vârfurile „optzecismului”. Doar acolo poate fi întâlnit un apetit similar pentru registre şi stiluri narative atât de arborescente şi de rafinat-manieriste, pentru înscenări ludice intertextuale, pentru deconspirări ale convenţiilor ficţionalităţii, pentru pastişe şi parodii cât o proză scurtă, pentru „însemnări la firul ierbii” pe care se încastrează reflecţii livreşti ori inflexiuni poetice, pentru metanaraţiuni istoriografice burleşti, de nu chiar bufe, pentru „epicul ipotetic” şi „fantezismul alegoric”, pentru dislocări halucinante ale temporalităţii, spaţialităţii şi perspectivelor sau instanţelor narative, pentru „tratamente fabulatorii” ale psihologiilor şi trăirilor cotidiene. Aproape nici nu mai surprinde, aşadar, faptul că noul său volum „Contorsionista” este promovat în mediul online prin intermediul unei judecăţi foarte măgulitoare aparţinându-i lui Mircea Cărtărescu: „O lecţie de literatură pe lângă care mai toate cărţile din ultima vreme par opere de diletant”.

Torsiuni, convulsii şi crispări epice

Într-adevăr, cele opt proze care compun „Contorsionista” se delimitează marcat de direcţiile literare recente, includ experimente narative pe care le credeam imposibil de revigorat, iar diversitatea strategiilor şi procedeelor implicate se pretează unui întreg curs, nu doar unei lecţii de literatură.

Schiţa (de doar şase pagini) care dă titlul volumului include o viziune parodică a perfecţiunii tehnico-artistice, cu efecte legitimatoare (auto)ironice pentru proiectul narativ al lui T. O. Bobe din 2011. Dacă autorul afirmă – într-un interviu video – că ideea cărţii este strâns legată de întâlnirea cu ilustraţia de pe coperta volumului „Transformations” al lui Joyce Tenneson, Laura Vlad, protagonista prozei titulare, apelează la aceeaşi imagine pentru a-şi justifica importanţa carierei de contorsionistă. Crescută până la vârsta de şaisprezece ani exclusiv în lumea circului, de o mamă trapezistă şi un tată dresor, adolescenta este ferită de dileme în ceea ce priveşte viitoarea meserie, dar „anxietatea influenţei” modelelor de profesionalism oferite de bunic (iluzionistul şi directorul circului), de părinţi şi de verişoarele-acrobate o duc pe Laura până în pragul tulburărilor psihice. Aceasta pentru că, în acel univers, perfecţiunea este vitală, iar oamenii renunţă la orice formă de reflexivitate pentru a-şi şabloniza complet existenţa. Gândurile, trăirile şi vorbele se clişeizează programatic şi se repetă obsedant. Când bunicul o anunţă că va primi propriul număr, contorsionista, nesimţindu-se pregătită pentru o asemenea încercare, „se zbate în menghina alegerii dintre datorie şi conştiinţă”, plânge, „fuge să-şi găsească alinare la sânul familiei” şi hotărăşte că doar prin exerciţii susţinute va reuşi să nu-şi încalce „principiile sale ferme despre viaţă şi despre profesie”.

Un conglomerat de stereotipii ameninţă nu doar viaţa Laurei, dar şi proza lui T. O. Bobe. Iar soluţia evadării din captivitatea convenţiilor de mentalitate şi de imaginar devine o profesiune de credinţă a autorului valabilă pentru toate prozele din volum. Contorsionista realizează – în finalul naraţiunii – că perfecţiunea gesturilor sale este afectată de „costumul verde de gimnastă”. Renunţând la el, adolescenta reuşeşte să-şi atingă „cele două perechi de buze”: „Se afunda, cum se spune, în voluptate, iniţial doar cu vârful limbii, apoi cu dinţii, cu nasul, cu obrajii, înaintând cu hotărâre pe calea gloriei, până la umeri şi, pe urmă, dincolo de ei, până la talia subţire, curbată […], pătrunzând în sine cu uimire, cu bucurie, descoperind limite din ce în ce mai plăcute, pentru a le explora curioasă, pentru a le lăsa după aceea în urmă.”. În logica realistă a prozei de până la epilog, Laura se eliberează de presiunea familiei şi îşi regăseşte identitatea prin revelarea extatică a sexualităţii. În logica abisal-psihologizantă şi fantasmatic-fabulatorie, ce caracterizează întreaga carte, Bobe iniţiază – pe urmele lui Mircea Cărtărescu, Gheorghe Crăciun, George Cuşnarencu etc. – coborâri iluminatorii în irealitatea imediată care permit amplificări „monstruoase” – când magice, când burleşti-groteşti, când pur şi simplu pedant-artistice – ale derizoriului cotidian ori ale platitudinii sentimentale.

Un asemenea mecanism creator-compensativ devine şi mai programatic în celelalte texte din „Contorsionista”, unificate oricum prin tematica erotică, dar şi prin personajele dotate cu o hiperacuitate perceptivă care determină o raportare paradoxală, chiar oximoronică, la real: pe cât de minuţios este radiografiat imediatul existenţial, pe cât de în filigran sunt lucrate portretele şi cadrele naturale, pe atât de buimaci se dovedesc protagoniştii lui T. O. Bobe, ca şi când ar lua parte la halucinaţii cvasi-coşmareşti, la deliruri patologice sau la reverii doar fragmentar controlate.

Un romantism reîntors

„Răpirea din serai”, de pildă, stabileşte destul de vădit o complementaritate între exotismul kitsch al faimoasei carpete şi viaţa plat-inerţială a doi amanţi, colegi de redacţie la un ziar dintr-o Constanţă comunistă. Eşuaţi sentimental, consumându-şi legăturile amoroase în spaţii insalubre, obligaţi să colaboreze la scrierea şi ilustrarea unor articole propagandistice, Dinu şi Anda îşi cer să se „vrăjească” reciproc, însă puseurile lor bovarice accesează doar universuri „de serai”, opulente la nivel vizual, dar total vidate de substanţă existenţială sau măcar imaginativă.

Alte patru proze – „Cea mai frumoasă femeie din lume”, „Irina. I se duce un fir la ciorap”, „Nemuritorul”, „Bună dimineaţa, cimpanzeeo” – se construiesc tot în jurul unor poveşti fracturate de iubire, cu actanţi aflaţi tot în căutarea contorsionată a unor soluţii de a suporta sau depăşi ruptura mai degrabă psihică, decât sentimentală. În fapt, aceasta e şi particularitatea eroticului la T. O. Bobe: cu toate că trăiesc prin şi printre simulacre, pe care le conştientizează adesea, cu toate că suportă alienarea şi unidimensionalitatea unei lumi definitiv scindate şi consumeriste inclusiv spiritual, îndrăgostiţii din „Contorsionista” împărtăşesc o concepţie aproape romantică asupra iubirii. Obstacole de-a dreptul metafizice se opun constant împlinirii ei, năzuinţe purist-estetizante o colorează, în timp ce despărţirile sau proximitatea lor generează reacţii şi stări torsionate, obsesiv-compulsive, rătăciri onirice ori pusee (de)mitizante macrantropice.

De aici, gama foarte diversă de structuri narative din textele lui Bobe: de la autoficţiuni ce glisează spre scenarii hollywoodiene închinate eternului feminin ori spre evocări poetice ale iubirii adolescentine („Cea mai frumoasă femeie din lume”), la stilul indirect liber ce surprinde o dramatică năruire interioară, combinând într-un ritm coşmaresc rătăcirea abulică pe străzile oraşului, rememorarea unei iubiri trecute, sufocarea nepotului lăsat în grijă şi dispariţia fantasmatică a protagonistei („Irina. I se duce un fir la ciorap”), la introspecţii care radiografiază dedublările, scindările şi mortificările interioare aduse de iubirea neîmpărtăşită într-o nuvelă fantastică şi livrescă alertă, ostentativ haotică spaţio-temporal („Nemuritorul”), până la naraţiunea la persoana a II-a menită să deconspire crispările şi vulnerabilităţii tinerei părăsite în tentativa sa de a camufla înstrăinarea traumatică de propriul sine („Bună dimineaţa, cimpanzeeo”).

Cazuri aparte rămân celelalte două proze, cele mai experimentale şi mai eteroclite stilistico-narativ din cartea lui T. O. Bobe: „Cum am întemeiat Montrealul”, respectiv „Tandreţea felinelor mici”. Ambele implică inedite naraţiuni palimpsestice, ludice, alegorice ale forţei întemeietoare de lumi a cuvintelor/imaginaţiei, dar şi inspirate travestiuri burleşti sau chiar subminări bufe ale capacităţii literaturii de a transfigura derizoriul existenţei cotidiene. Numai că astfel de inserturi metanarative narcisiace funcţionează uneori în gol. Jocurile textuale sunt cel mai adesea previzibile sau oferă senzaţia de „deja lu”, după cum reluarea obsesivă a unor procedee epice, mixajele lirico-metaforizante şi implicarea repetată a oniricului ori fantasticului în epilogul prozelor ajung să dea seama de manierismul auctorial şi mai puţin de convulsiile psihologice ale personajelor sau de torsiunile dezechilibrante ale realului. O suprasaţietate tehnică, narativă şi stilistică afectează toate textele din „Contorsionista”.

E şi acesta unul dintre preţurile artistice pe care T. O. Bobe se vede nevoit să le plătească de vreme ce alege, probabil involuntar, să revigoreze tocmai modelele narative de care „optzecişti” ca Petru Cimpoeşu, Horia Ursu sau Cristian Teodorescu s-au detaşat pentru a se reinventa.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei