„Sistemul de pensii private a avut cel mai important rol în listarea Hidroelectrica”

4-dan-armeanu-vicepresedinte-asf

Dimensiune font:

| 21-08-2023 16:49

 * consideră Dan Armeanu, vicepreşedinte ASF, care susține că „fondurile de pensii au subscris aproape jumătate din IPO (46,85%), ceea ce reprezintă în jur de 10% din capitalul social al Hidroelectrica şi au asigurat listarea integrală numai în România”

Oferta publică de vânzare de acţiuni derulată de către Fondul Proprietatea cu acţiunile Hidroelectrica, principalul producător de energie electrică din România, s-a încheiat cu un real succes pentru piaţa de capital din ţara noastră. Listarea Hidroelectrica S.A. a fost cea mai mare listare din U.E. şi a treia cea mai mare din lume şi reprezintă poate cel mai important pas în vederea îndeplinirii criteriilor setate de MSCI (Morgan Stanley Capital International) pentru promovarea pieţei locale de capital la statutul de piaţă emergentă.

Acest succes nu ar fi fost posibil fără implicarea sistemului de pensii private care deţine cea mai mare acumulare de capital românesc, de aproximativ 24 de miliarde de euro, şi cei mai mari investitori instituţionali din România.

Un rol determinant în cadrul acestei operaţiuni l-au avut fondurile de pensii private atât prin participarea activă în cadrul emitentului Fondul Proprietatea, cât şi prin achiziţionarea unui pachet semnificativ de acţiuni în cadrul ofertei. Astfel, prin exercitarea drepturilor de vot în cadrul adunărilor generale ale Fondului Proprietatea, fondurile de pensii private au determinat listarea integrală a acţiunilor Hidroelectrica S.A. numai în România, la Bursa de Valori Bucureşti.

Premergător ofertei de listare, în vederea facilitării accesului fondurilor de pensii private la companii în care statul român deţine mai mult de 50% din capitalul social, au fost introduse modificări legislative precum stabilirea limitei de expunere la 10% din activele unui fond de pensii în cazul acestor emitenţi. De asemenea, au fost introduse şi prevederi referitoare la perioada de reîncadrare în limitele gradului de risc în cazul în care, ca urmare a efectuării investiţiei, ar fi fost depăşit gradul de risc asumat prin prospectul schemei de pensii.

În contextul noilor tendinţe europene privind energia verde, al pactului verde european, al politicilor de mediu, fondurile de pensii au început să-şi îndrepte investiţiile şi către instrumente financiare „verzi” pe măsura ce administratorii şi-au integrat factorii ESG în strategiile de investiţii. Hidroelectrica este un emitent care îndeplineşte standardele ESG (Environmental, Social, Governance), criterii importante în analiza companiilor în care sunt investite activele fondurilor de pensii. Astfel, fondurile de pensii private au achiziţionat acţiuni în valoare totală de 4,37 mld. lei (PII+PIII), valoare ce reprezintă 3,82% din totalul activelor fondurilor de pensii, procent calculat la data de 14.07.2023.

 

Total sistem  

Procent oferta  IPO

Procent emitent

Procent total active sistem

IPO

46,85%

9,34%

3,82%

4-Aug-23

 

9,71%

4,06%

 

Din totalul acţiunilor oferite în cadrul ofertei de vânzare de către Fondul Proprietatea, fondurile de pensii private au achiziţionat 46,85%, reprezentând un total de 9,34% din totalul acţiunilor emise de Hidroelectrica S.A.  La data de 04.08.2023, ponderea deţinerilor fondurilor de pensii din totalul acţiunilor Hidroelectrica S.A. este de 9,71% în valoare totală de 4,75 mld. lei.

Mai mult, din evolutia cursului acţiunilor se observă o stabilizare a acestuia la un nivel superior preţului din IPO ceea ce înseamnă beneficii suplimentare pentru participanţi.

Fondurile de pensii private reprezintă cel mai mare investitor instituţional prezent pe bursa românească şi care a asigurat succesul tuturor listărilor companiilor de stat din România. De asemenea, la finalul lunii iulie 2023, valoarea totală a deţinerilor fondurilor de pensii private în companii româneşti listate la BVB a fost de 5,67 mld. EUR, reprezentând 1,76% din PIB. Portofoliul fondurilor de pensii private este investit în proporţie de 25,1% din total active în acţiuni, dintre acestea 96% reprezintă acţiuni ale companiilor româneşti listate la BVB.

Sistemul pensiilor private este o piaţă stabilă, strict reglementată şi atent supravegheată din perspectiva respectării prevederilor legale şi a riscurilor potenţiale care asigură dezvoltarea pieţei de capital din România. Este un sistem robust de acumulare pentru o pensie, ce creează bunăstare economică prin efectele de multiplicare pe care le generează în economia românească. Astfel, fondurile acumulate şi investite prudent, contribuie la asigurarea unei alternative de finanţare a societăţilor viabile, care generează plusvaloare economică.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

România rămâne liderul inflației din UE
19/11/2024 18:38

De opt luni consecutive, inflatia anuală din Romania este cea mai ridicată din Uniunea Europeană. În octombrie, cresterea preturilor din UE a urcat de la 2,1% in septembrie la 2,3%, in timp ce in tara ...

Berăria H: Viziunea noastră este să creăm un district al vieții sociale din Iași/Primele detalii despre investiție
19/11/2024 17:52

  Berăria H are in lucru un master-plan pentru proiectul pe care vrea să-l deruleze la Iasi, la fosta fabrică Tigarete. În septembrie 2024, cunoscuta berărie din Bucuresti ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei