„În spatele unui personaj, poţi să oferi din tine unele trăiri de care ştii doar tu”

Diana-Bucur

Dimensiune font:

| 02-07-2022 16:11

Dialog cu soprana Diana Bucur, de la Opera Naţională Română din Iaşi

 

Nu ştiu cum o fi să cânţi în duet pe scenă cu soprana Diana Bucur, ştiu doar cât de frumos umple sala de concerte şi cât de savuros poate fi un dialog cu ea. Ieşeanca pasionată de muzică nu este numai un artist apreciat, ci şi o femeie veselă, care slujeşte arta cu sufletul. Am stat de vorbă cu Diana Bucur despre muzică, despre oameni şi despre pasiunea cu care dă viaţă personajelor pe scenă, dar şi despre noi traiectorii, soprana mărturisind că va renunţa la linia lirică pentru cea dramatică.

- De câtă vreme cânţi, Diana?

- Din liceu, adică… Stai să calculez (iar ochii i se ridică puţin – n.r.). De 30 de ani, Doamne, o viaţă de om, ai putea spune. O viaţă frumoasă.

- Şi când ai cântat primă oară? Să fi fost în copilărie, aşa cum facem mai toţi, imagindu-ne în faţa unui public darnic cu aplauzele?

- Nici vorbă! Când eram copil nu îmi plăcea opera, dar nici o respingeam. Eu oricum eram în domeniul muzicii, cântam la vioară şi nu am avut o atitudine totală de refuz. Cred că a fost o combinaţie – am vrut să renunţ la vioară, pe care o studiasem până în clasa a opta cu un entuziasm moderat şi am găsit opera. Acum, dacă mă uit în urmă, de fapt aşa a fost să fie. Ei, şi în clasa a opta, la examenul de admitere în liceu, am schimbat orientarea. Ştiam că am voce, am dat admitere la canto la Liceul Octav Băncilă”. Aşa a început legătura mea cu opera. A început să-mi placă treptat, i-am dat de gust. Am început să învăţ cum se cântă, ceea ce anterior mi se părea complicat. Este o muncă de o viaţă, toată viaţa înveţi, trebuie să perfecţionezi, să fii atent cu vocea care este un instrument pretenţios.

- Cum i-ai dat de gust operei?

- Ascultând mult, făcând studiu personal. Când efectiv munceşti, cînd studiezi, lucrurile se schimbă în bine. Spre exemplu, nu-mi plăcea „Traviata, apoi a devenit preferata mea. Şi asta a fost posibil doar aducând rolul pe scenă, cântând.

- Şi uite aşa muzica ţi-a devenit nu doar un partener, ci a adus şi un loc de muncă.

- Când eram în primul an la Conservator aici, la Iaşi, pentru că eu mai urmasem alţi trei la Chişinău, am intrat în Corul Operei, unde am cântat timp de şase ani. Între timp, avusesem roluri mai mici şi la un moment dat am decis să particip la examenul de solist. Se întâmpla prin 1999 şi uite dacă vrei, putem socoti din nou – sunt solist de aproape 20 de ani.

- O altă parte din viaţa unui om, cum ai spus. Mă întreb câte roluri ai avut ca solist?

- În jur de 20. Mi-aş fi dorit să fie mai multe, dar depinzi de repertoriul instituţiei, dar şi de tipul de voce. Eu fiind lirică, rolurile sunt oarecum limitate. De ceva timp m-am decis să schimb şi să trec înspre dramatic. Când ajungi la un anumit timp al vieţii nu te mai prind unele roluri lirice. Şi apoi, sunt atât de mulţi tineri frumoşi şi talentaţi şi ar fi păcat să nu fie ei în aceste roluri. Recunosc, nu am luat această decizie foarte uşor! Va fi un alt drum, va trebui să uit ce am făcut până acum şi să învăţ lucruri noi. Am început deja cu rolul Neda”, din Paiaţe.

 

- Spuneai de tineri. Care a fost primul rol ca solistă?

- Musetta, din Boema, un rol frumos. Apoi am fost şi Mimi, despre care cred că mi s-ar fi potrivit mai mult, dar totul a ieşit foarte bine. Mai avusesem câteva apariţii, dar primul rol a fost Musetta. M-am simţit minunat, la fel ca şi acum. Eu cred în ideea că în tot ce faci trebuie să pui pasiune, dragoste. Trebuie să duci totul cu bine la capăt, altfel nu are rost. Nu este cale de mijloc. Eu fac ceea ce fac cu multă dăruire şi nu mă văd făcând altceva .

- Cum dai viaţă unui personaj? Cum îl însufleţeşti?

- Primii paşi ţin de procedura clasică, de distribuţie. În urmă cu mai mult timp dirijorul făcea distribuţia în roluri, cunoscând aptitudinile fiecărui solist. De câţiva ani se participă la casting. Odată primit rolul, înveţi partitura, cel mai bine este acasă, asculţi alte montări, treci la înţelegerea textului. Ajută mult să cunoşti măcar un pic limba în care se cântă, italiana în general. Se cântă mult în italiană. Dacă mai ştii şi germana este extraordinar. Apoi urmezi cerinţele regizorale şi tragi cu ochiul la tine, la sufletul tău şi îţi pui talentul la treabă. Dacă eu nu cred în personajul pe care ar trebui să îl interpretez nu urc pe scenă, empatia este foarte importantă pentru mine.

- Personajul preferat?

- Mi se pare deja un clişeu ca şi răspuns, „Violetta Valery din „Traviatta, dar cred că acesta este. În acel rol ai multë de arătat, multe de pus din tine. Aşa este mereu când trăieşti din plin viaţa personajului căruia i-ai dat viaţă.

- Mă întreb cât primesc spectatorii din ceea ce dai. Ai avut şi reacţii nu foarte bune?

- Au fost. Eu am dat tot din mine, însă percepţiile sunt diferite, oamenii filtrează altfel decât ai vrea sau simţi tu. Au auzit unele comentarii care nu mi-au plăcut şi m-au afectat foarte mult. După ce am trecut peste moment, am ajuns la înţelegerea faptului că oricât te-ai strădui, tot vor fi voci care vor comenta. Atunci a fost momentul în care am decis să cânt şi să joc pentru mine. Dacă eu sunt bine cu mine, totul va fi bine în jur.

- Ai cântat de curând în „Nunta lui Figaro”, în rolul Contesei. Personajele îşi pun amprenta şi pe solist şi mă întreb unde este Contesa în Diana Bucur?

- (râde) Cine mă cunoaşte ar spune că nu este chiar aşa, dar este un pic din „contesă” în mine. Este undeva în adâncul sufletului, o simt.

- Şi cum o aduci pe scenă? Cum se transformă femeia în blugi în doamna cu crinolină?

- Revin la ceea ce am spus – contesa există în mine şi nu trebuie decât să fac conexiunea cu ea. Sigur, mă vei întreba cum fac această legătură, dar nu m-am gândit niciodată la Cum. O fac şi gata. Cu toţii putem aduce la suprafaţă unele trăiri din noi dacă există şi contextul, şi momentul potrivit. Cred că are legătură cu faptul că pe scenă devii un personaj. În spatele unui personaj, poţi să oferi din tine unele trăiri de care ştii doar tu, sunt doar ale tale şi le dezvălui rareori.

- Am vorbit despre viaţa ta de pe scenă, dar cea reală cum este?

- Viaţa mea reală a bătut istoriile de pe scenă. Au fost multe întâmplări neobişnuite pe care le-am trăit şi la care nu m-aş fi gândit niciodată. În viaţa reală sunt fiică, mama Smarandei şi a lui Luca, sunt prietenă, stau la poveşti cu oamenii buni… Mama e cel mai greu rol fiindcă nu îţi dă nimeni indicaţii cum şi ce trebuie să faci. Când mă uit la copiii mei mă întreb oare când a trecut timpul? Parcă mai ieri au venit pe lume...

- Până aici nu ai vorbit deloc de muncă, ci doar de pasiune. Ai muncit mult în cariera ta?

- Ce înseamnă mult? La noi, munca nu se rezumă la opt ore pontate zilnic. Dacă mult înseamnă pregătirea, studiul personal, căutările continue în a găsi cea mai bună abordare a rolului, da, pot spune că am muncit, dar de fapt aceste lucruri sunt cele care contează, care te ajută să te împlineşti profesional. Eu nu m-am gândit niciodată munca e ceva greu de făcut, însă m-am preocupat îndeaproape de tot ceea ce implică profesia mea. Studiez aproape zilnic, caut metode noi de exprimare, vreau să fac totul perfect.

- Ai cântat şi peste graniţele ţării. Cum este publicul din afară, unde ţi-a plăcut cel mai mult?

- Peste tot mi-a plăcut, dar în Italia m-am simţit cel mai bine. Publicul este cald, prietenos, iubeşte muzica şi ştie foarte bine ce şi cum se cântă. Am fost surprinsă, într-un an, să constat că publicul italian cunoaşte foarte bine ceea ce se petrece pe scenă sau ceea ce ar trebui, ce categorie de voce se potriveşte şi ce nu. Îmi amintesc cu drag de un concert de exemplificare ce încheia un masterclass de pian susţinut la Frosinone de o prietenă de-a mea. După concert, aflându-mă pe o străduţă, am cerut câteva informaţii de la doi bătrânei foarte simpatici. Aaaa, soprană”, au exclamat, apoi m-au întrebat De care?, Lirică”, le- am răspuns. „Aaaa, minunat. Deci cânţi Violetta, Gilda, Mimi şi multe alte roluri”. Am fost plăcut surprinsă!

- Ai avut şi roluri în teatru, ai jucat în „Cerere în căsătorie”. Cum a fost?

- (râde) Mereu am vrut să fiu actriţă, de când eram în clasele primare, dar nu am avut suficientă încredere în mine, nu aveam curaj. Teatrul a rămas un vis ascuns într-un colţ de suflet şi am tânjit mereu după el. Acasă am multe discuri cu marii actori, cumpărate în copilărie, pe care le ascult. La un moment dat, în mine s-a făcut un declic -- „Opera este un teatru pe muzică”, mi-am spus, şi ceva din mine s-a însufleţit. Deci pot să fac o combinaţie, pot să joc şi să cânt în acelaşi timp. Ştiindu-mi gândurile, actorul şi regizorul Radu Ghilaş m-a distribuit într-un rol în piesa „Cerere în căsătorie”, care se joacă la Ateneu, şi în care îmi folosesc calităţile de cântăreaţă şi acordeonistă mai mult decât cele de actor. Spectacolul mi-a adus mari bucurii, am mers şi în turneu în patru oraşe din Ucraina – Kiev, Herson, Odessa şi Nizhin. Publicul ne-a primit cu multă căldură, chiar dacă am jucat în româneşte. Aici ne-a ajutat Cehov, piesa semnată de el fiind foarte cunoscută. Recunosc că mi-ar plăcea să fac comedie. Îmi plac mult rolurile de operetă, care combină teatrul cu muzica, unde mă simt foarte bine, cum ar fi „Rosalinda” din „Liliacul”. Te distrezi împreună cu ceilalţi şi-mi place.

- Te invit la un exerciţiu de imaginaţie. Aş vrea să creionezi o scenă în care ai avea rolul vieţii tale ca solist...

- Este o provocare ce apasă foarte multe resorturi. Nu m-am gândit niciodată la un rol precis, dar uneori m-am văzut pe scena unei mari opere. E puţin utopic, dar aşa văd eu cu ochii sufletului şi ai minţii. Port o rochie roşie superbă, simt un parfum deseori asemănător celui din sticluţa de „Cherrish” de la Ghost, cu o notă dominantă de trandafir, aşa o percep eu. Pe scenă sunt doar eu cu orchestra, iar publicul este un tot cu mine. Cânt şi vibrăm împreună. Superb tablou!

A consemnat Maura ANGHEL

 

Când nu cânt, citesc foarte mult, mai fac şi sport. De gătit, să zic că mă descurc. Nu pictez, în schimb fiica mea mânuieşte penelul foarte frumos, a moştenit darul de la mama. De fapt, mama era un talent în sine, ştia să facă de toate. Eu de la ea am vocea, a cântat şi ea muzică populară în tinereţe şi încă mai există unele înregistrări în arhiva Radio” – soprana Diana Bucur

 

 

 Interviu realizat în martie 2018.

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62719, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62720, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 1.374 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62721, Carte funciara 62721; -teren in suprafata de 1.165 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62722, Carte funciara 62722; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 94/17.10.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 4.250 mp, situat in extravilanul satului Razboieni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62548, Carte funciara 62548; -teren in suprafata de 3.080 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 61364, Carte funciara 61364; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 89/27.07.2023. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
„Noi artiștii, avem nevoie de întâlniri cu oameni din toate mediile, altfel riscăm să avem o viziune extrem de îngustă asupra lumii în care trăim, să ne izolăm într-o bulă”
25/09/2024 18:48

Cand ne gandim la teatru, de multe ori ne limităm imaginar la scenele mari ale oraselor, la clădirile impozante ale scenelor nationale sau la publicul sofisticat care asistă la premiere. Dar teatrul, in esen ...

„Viitorul medicinii tradiționale chineze în România pare promițător, cu posibilități de integrare în sistemul de sănătate”
21/09/2024 10:04

- Cum a inceput călătoria dumneavoastră in domeniul medicinei traditionale chineze? Ce v-a atras initial către această formă de medicină? - Călătoria mea in medicina traditională chineză (MTC) a i ...

„Dacă spectatorii se recunosc în personajele pe care le jucăm și măcar pentru o secundă, cred că ne-am făcut treaba”
21/09/2024 09:44

Una dintre cele mai vechi forme de artă, teatrul are un impact profund asupra dezvoltării culturale si emotionale a oamenilor, in special asupra adolescentilor, care se află intr-o perioadă de formare a ide ...

„Un curs de cinematografie îi pregătește pe copii să devină oameni asumați”
21/09/2024 09:24

- Cum a apărut ideea de a organiza un curs de cinematografie dedicat copiilor? Ce v-a inspirat să creati acest program? - Încă de pe vremea cand fetita mea era mică si practica modellingul si avea di ...

  „Oamenii caută adesea să aibă experiențe inedite care să le ofere amintiri de neuitat”
21/09/2024 08:23

Romanii au avut o vară plină in acest an, date fiind cifrele companiilor de turism. Cele mai populare destinatii au fost Turcia, Grecia, Egipt, Bulgaria, dar si turismul intern, atat la mare, cat si la munte. ...

„E nevoie de crearea unei comunități care să mențină viu teatrul de animație și de păpuși”
21/09/2024 08:21

„V-ati intrebat vreodată cum se nasc marile capodopere ale literaturii, care ne fac să visăm, indiferent de varstă sau de istorie? 20K leghe sub mări este o aventură in laboratorul de creatie a ...

Top 8 tehnologii auto care vor revoluționa industria în viitorul apropiat
27/08/2024 10:34

Top 8 tehnologii auto care vor revolutiona industria in viitorul apropiat Industria auto se află intr-o perioadă de transformare rapidă, impulsionată de inovatii tehnologice care promit să schimbe radi ...

Scandal între frații Ionuț și Tudor Chirilă. Cei doi au avut relații tensionate în perioada copilăriei și a adolescenței
07/07/2024 18:47

Viata lui Tudor Chirilă (50 de ani) a fost una plină de aventuri si intamplări pe care clar nu le va uita niciodată. Prezent la podcast-ul lui Mihai Bobonete, artisul a povestit despre conflictele intre el ...

„Gastronomia românească nu este doar despre gusturi, ci și despre povești”
16/05/2024 20:09

Dar gastronomia traditională romanească nu este doar despre alimente si retete. Este un ambasador al valorilor noastre, o modalitate de a celebra comunitatea si de a ne conecta la rădăcinile noastre. Prin i ...

„Vinul este o artă complexă”
16/05/2024 12:20

Oenologia, stiinta si arta vinului, ocupă un loc special in cultura umană, fiind mai mult decat o simplă activitate de producere si consum a băuturilor. Este o lume complexă si fascinantă care impleteste ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei