„E nevoie de crearea unei comunități care să mențină viu teatrul de animație și de păpuși”
Dimensiune font:
* dialog cu actorul Silviu Ruști, co-fondator al trupei de teatru independent „Magic Puppet”
„V-ați întrebat vreodată cum se nasc marile capodopere ale literaturii, care ne fac să visăm, indiferent de vârstă sau de istorie? 20K leghe sub mări este o aventură în laboratorul de creație al lui Jules Verne, așa cum ni-l imaginăm noi, cei din secolul XXI. Vom călători peste mări și țări împreună cu îndrăgitele personaje verniene, care se vor (re)inventa sub ochii noștri”, spun organizatorii celei de-a XVII-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași (FITPTI), care se va deschide pe 3 octombrie. Spectacolul va putea fi văzut pe 7 octombrie (de la orele 11.30 și 17.30), la Sala Mică, pe scena căreia va fi montat un imens bazin cu apă. Detalii despre spectacol am obținut de la actorul Silviu Ruști, co-fondator al trupei de teatru independent „Magic Puppet” din Cluj.
- De ce ați ales tema romanului lui Jules Verne pentru acest tip de spectacol inovator?
- Cred că ar trebui să încep prin a pune într-un context crearea spectacolului „20k leghe sub mări”. Teatrul Magic Puppet și-a deschis porțile în martie 2020, cu două săptămâni înainte de începerea pandemiei. Eram plini de avânt pentru a porni stagiunea când a venit necunoscutul. Era pentru prima dată când aveam o „casă” a noastră și ne gândeam la o direcție a teatrului. Până atunci aveam două tipuri de servicii. Aveam spectacole și ateliere pentru copii și performance-uri stradale pentru toată familia, multe dintre ele create în stilul steampunk. Dar pentru că pandemia a venit cu multe cheltuieli, dar și cu timp liber, am decis să scriem un proiect la AFCN. Ne gândeam că am vrea să avem un spectacol nu doar pentru copii, ci și pentru adulți, un spectacol care să lase publicul cu dorința de aventură. Fiind pasionați de curentul steampunk am căutat texte, romane care să aibă legătură cu asta și așa am re-descoperit romanele lui Jules Verne și implicit „20 000 leghe sub mări”, considerat precursorul curentului steampunk. Astfel am început să creăm spectacole de teatru de păpuși pentru tineri și adulți, iar din toamna lui 2023 să avem prima stagiune de teatru de păpuși pentru adulți din țară.
- Ce v-a inspirat să aduceți în scenă acest spectacol unic cu marionete subacvatice, inspirat din „20.000 de leghe sub mări”?
- Încă de la început spectacolul beneficia de doi regizori, Adina Lazăr (regie dramatică) și Delia Gavlițchi (regie păpuși). Și pentru a fi mai coerent, am optat pentru crearea a două planuri, cel jucat de actori și cel „din apă” jucat de păpuși. Voiam să facem spectatorul să simtă cât mai autentic povestea verniană așa că am optat pentru crearea unui spectacol de teatru itinerant. Nu ne-am gândit la unicitate, ci mai degrabă voiam să pară cât mai realist.
„Decorul subacvatic a fost recreat de trei ori, pentru că de fiecare dată era mult prea ușor și presiunea apei îl ridica la suprafață”
- Cum v-a venit ideea de a folosi marionete subacvatice? Ce provocări ați întâlnit în realizarea acestui concept?
- Odată hotărât că scenele de păpuși aveau să prezinte lumea acvatică am început să cochetăm cu ideea unui acvariu și să facem niște marionete care să pară că sunt în apă. Ca inspirație aveam „Mica Sirenă” de la Teatru din Arad, regizat de Victor Ioan Frunză, unde e folosit un acvariu cu pereți dubli și dă impresia că păpușile sunt în apă. Dintr-una în alta venise ideea de a umple acvariul cu apă și de aici a pornit toată nebunia. Decorul subacvatic a fost recreat de trei ori, pentru că de fiecare dată era mult prea ușor și presiunea apei îl ridica la suprafață. În final s-a creat un decor din polistiren, sculptat și golit pe interior care a fost umplut cu fier-beton, momentan cântărind câteva zeci de kilograme.
- Care a fost procesul de creație și dezvoltare a marionetelor subacvatice? Cum reușiți să dați viață acestor păpuși într-un mediu atât de neobișnuit?
- Pentru început, cei doi scenografi cu care am lucrat (Vlad Mureșan și Florin Suciu) au căutat materialele potrivite din care să poată fi construite păpușile și decorul. Fiind imersate în apă ele trebuiau să reziste la umezeală, dar totuși să fie flexibile și să le și putem mânui, să avem control asupra lor. Astfel s-a „patentat” un fel de plastilină care acoperă structura internă a marionetelor. Destul de atipic e faptul că marionetele nu au fire de ață, cum e normal, ci de sârmă foarte subțire, care e destul de maleabilă și rigidă totodată ca să poată fi controlată în apă.
- Ce v-a atras inițial la lumea teatrului de marionete și cum ați ajuns să explorați această formă de artă în moduri atât de creative?
- Atât Florin, cât și eu am descoperit magia teatrului de păpuși datorită doamnei Mona Chirilă care ne-a chemat la Teatrul „Puck”. Amândoi, fiind absolvenți de Artă dramatică la Cluj, nu aveam deloc de-a face cu păpușile. Dar o dată cunoscând această lume, am descoperit ceva ce ne-a plăcut. Cred că asta a stat la crearea bazelor Teatrului „Magic Puppet”. Încă de la început ne-am dorit ca prin fiecare spectacol să explorăm o altă latură a teatrului de păpuși. Așa am trecut de la păpuși Bi-Ba-Bo la păpuși de carnaval, de la păpuși de ventriloc la marionete cu tijă, de la păpuși cu wayang la bunraku sau chiar marionete subacvatice.
„ Din păcate, pe plan național observ o îndepărtare a păpușilor din spectacolele teatrelor de profil”
- Credeți că acest tip de spectacol poate fi o modalitate eficientă de a atrage tinerii la teatru? Cum reușiți să îi implicați și să le captați interesul?
- Sperăm acest lucru! La spectacolele noastre încercăm să implicăm cât mai mult publicul, de aceea multe dintre ele sunt interactive. Scopul spectacolului e să stârnească spectatorul în descoperirea romanelor lui Jules Verne, încercând prin asta să promovăm cititul și explorarea, aventura. În același timp, urmărim parteneriate cu diferite unități de învățământ din Cluj pentru a organiza spectacolul pentru elevi, acțiune care s-a desfășurat deja pentru mai multe licee din Cluj Napoca. Spectacolul a fost creat în egală măsură pentru copii cât și pentru adulți. Există un fir epic general pe care îl poate înțelege oricine, însă și multe subteme. Alexandra Felseghi (dramatizare) a adaptat textul la publicul de astăzi pornind cu istoria de dinaintea istoriei, adică relația lui Jules Verne cu editorul său, și prezentând diferite teme relevante astăzi cum ar fi izolarea impusă de pandemie, discriminarea de gen s.a.
- În era digitală, tinerii au acces la diverse forme de divertisment. Ce credeți că oferă teatrul cu marionete, în special în această abordare subacvatică, care poate concura cu noile tehnologii?
- Un lucru mai puțin știut este că spectacolul „20k leghe sub mări” a fost filmat cu o cameră 360 grade și a fost difuzat, în pandemie, în varianta VR. Fiind o tehnologie destul de nouă (pentru noi) putem spune că ne-am înhămat la (puțin) mai mult decât puteam duce. Și marionete subacvatice și teatru imersiv și spectacol VR, asta dintr-un singur AFCN! Ceea ce a rămas și ne place sunt scenele de teatru de păpuși pentru că a fost filmat în apă și practic păpușile sunt lângă spectator și se vede mult mai bine fluiditatea mișcărilor. Avem în plan să reluăm aceste înregistrări, măcar pentru scenele de păpuși, dar asta poate cu altă ocazie.
- Cum vedeți evoluția teatrului de marionete în viitor, mai ales în contextul experimentelor artistice neconvenționale precum acesta?
- Din păcate, pe plan național observ o îndepărtare a păpușilor din spectacolele teatrelor de profil. Încet, încet sunt mai multe spectacole cu actori costumați decât cu păpuși, specificul teatrului de animație devind uneori opțional. Cred că e nevoie de crearea unei comunități care să mențină viu teatrul de animație și de păpuși în țara noastră. Noi asta încercăm să facem prin proiectele pe care le avem.
- Ați avut vreo experiență sau influență personală care v-a determinat să explorați spectacolele de acest tip?
- Cred că cel mai mult ne-au influențat imaginile și înregistrările celor de la Handspring Puppet Company din Africa de Sud.
- Ce impact sperați să aibă acest spectacol asupra publicului și ce mesaj doriți să transmiteți prin intermediul lui?
- Pe lângă temele principale ale spectacolului ne dorim să facem cunoscut specificul teatrului de păpuși și animație publicului larg și să combatem preconcepția că teatrul de păpuși e doar pentru copii.
A consemnat Maura ANGHEL
Caseta 1
„20k leghe sub mări”, de Alexandra Felseghi. după Jules Verne. Regia: Adina Lazăr, regie păpuși: Delia Gavlițchi, scenografia: Florin Suciu, asistent scenografie: Vlad Mureșan, muzica: Paul Tonca, tehnic: Alexandru Bote. Din distribuție fac parte Andreea Ajtai, Oana Nemeș, Oana Tămaș, Silviu Ruști, Florin Suciu și Dragoș Lupău.
„Descoperiți magia și aventura în 20K Leghe Sub Mări, un spectacol de teatru de păpuși pentru tineri, inspirat de geniul literar al lui Jules Verne. Acest spectacol unic vă invită să pătrundeți în laboratorul de creație al celebrului autor, reimaginat pentru publicul din secolul XXI. Alături de personaje îndrăgite și reinventate, spectatorii vor porni într-o călătorie fascinantă peste mări și țări, descoperind sub ochii lor nașterea marilor capodopere care ne fac să visăm la aventuri nesfârșite.
Un aspect remarcabil al acestui spectacol de aventură este că toate scenele cu păpuși se desfășoară într-un acvariu impresionant de 600 de litri, aducând la viață universul subacvatic al lui Verne într-un mod spectaculos și vizual captivant. Mai mult, este conceput ca un spectacol itinerant, începând în foaierul teatrului și ghidând publicul printr-o experiență imersivă care culminează cu o întoarcere în foaier pentru final. Nu este doar o reprezentație, ci o aventură interactivă și educațională, care îi încurajează pe tineri să exploreze și să aprecieze literatura clasică într-un mod nou și inovator. 20K Leghe Sub Mări promite să fie o experiență memorabilă pentru tinerii iubitori de aventură și pentru oricine este fascinat de lumea subacvatică și de poveștile nemuritoare ale lui Jules Verne”.
Caseta 2
Spectacolele de teatru, o formă de artă clasică și dinamică, sunt un element esențial în peisajul cultural. La Magic Puppet, spectacolele combină tradiția teatrală cu inovații contemporane, creând experiențe memorabile pentru publicul de toate vârstele. Spectacolele trupei sunt concepute pentru a stârni curiozitatea, a educa și a încânta, combinând elemente vizuale impresionante, povești captivante și performanțe de excepție. Indiferent dacă sunt destinate copiilor sau adultilor, spectacolele Magic Puppet sunt create pentru a oferi o experiență teatrală autentică, învăluită în magie și creativitate. Prin abordarea unică și diversificată, trupa contribuim la îmbogățirea scenei artistice și la promovarea artei teatrale ca un mediu esențial pentru exprimarea creativă și culturală.
Caseta 3
Teatru pentru tineri și adulți
Spectacolele Magic Puppet destinare publicului adult sunt o colecție unică și variată de experiențe care îmbină arta tradițională a păpușăriei cu tehnici contemporane de teatru pentru a explora noi teritorii expresive. Fiecare spectacol este gândit pentru a se potrivi perfect cu atmosfera intimă a sălilor de teatru, creând o experiență captivantă și memorabilă pentru publicul adult, provocându-i să privească păpușăria dintr-o perspectivă nouă și matură.
Caseta 4
Teatru pentru copii
Spectacolele pentru copii de la Magic Puppet sunt o explozie de culoare și creativitate, fiecare dintre ele conceput pentru a stârni imaginația și a oferi educație prin divertisment. Fiecare spectacol este gândit să fie nu doar o experiență distractivă, ci și una educativă, încurajând dezvoltarea cognitivă și emoțională a copiilor prin artă și poveste.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau