„Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o din lumea teatrului este să nu-mi fie frică să îmi exprim ideile”

interviu
interviu2

Dimensiune font:

| 15-04-2024 12:36

 * dialog cu tinerii actori ai trupei „Domino” de la Liceul Waldorf Iași

Într-o lume a viitorului, devenită, între timp, tot mai mult, una a prezentului, oamenii au încetat „de la sine” să mai citească, dornici de distracţii mai facile. În acest context, cartea a devenit un obiect periculos şi interzis, deoarece atentează la idealul de fericire promovat în societate prin faptul că i-ar putea face pe oameni să gândească şi astfel să realizeze cât de lipsite de sens sunt vieţile lor. Acesta ar fi, pe scurt, subiectul piesei „Fahrenheit 45”, pe care tinerii actori ai trupei „Domino” de la Liceul Waldorf Iași o vor prezenta la Ateneul Național. În piesă, inspirată de romanul SF publicat în 1953, scris de autorul american Ray Bradbury, Pompierii au rolul de a „apăra” cetăţenii de acest „pericol” şi incendiază, în urma denunţurilor, cărţile şi casele care le adăpostesc.

Personajul central, Guy Montag, este un pompier care îşi face de zece ani datoria, fără a pune la îndoială necesitatea acestei profesii. Întâlnirea cu adolescenta Clarisse McClellan, atipică, liberă în interior, spontană în manifestări, constituie declicul în urma căruia Montag înţelege că trăieşte într-o lume în care valorile sunt răsturnate şi normalitatea, firescul, omenescul au devenit delicte ce sunt pedepsite drastic. Cum va rezolva criza morală declanşată de această revelaţie? Rămâne de văzut!

Trupa DOMINO de la Liceul Teoretic Waldorf Iași, coordonată de profesor Olimpia Popescu, a câștigat multe premii la festivaluri de teatru pentru elevi. Între acestea, în 2017 a obținut, prin Rinocerul roșu, Marele Premiu al Festivalului „Hai la teatru!”, organizat de Teatrul „Luceafărul” Iași, în timp ce la ediţia din acest an a aceluiaşi festival a primit, prin spectacolul Fahrenheit 451, Premiul al III-lea, precum şi un Premiu Special de Interpretare acordat lui Kamal Badarnih pentru rolul Căpitanului Beatty. Am stat de vorbă cu prof. Olimpia Popescu și cu tinerii actori despre teatru, inclusiv despre inspirație și munca pe scenă

- Care sunt principalele aspecte pe care le luaţi în considerare când alegeţi sau creaţi piese de teatru pentru a le interpreta?

Prof. Olimpia Popescu - În pedagogia Waldorf se pune un foarte mare accent asupra dezvoltării capacității creatoare a copilului, de aceea materiile și activitățile artistice sunt prezente pe tot parcursul traseului educațional. Cântatul vocal sau la un instrument, teatrul, desenul, pictura, modelajul, sculptura etc. sunt importante nu în virtutea propriei lor valori artistice, ci ca realizări ale unui tânăr care s-a format datorită acestor activități, alături de cele cognitive, și care a crescut și s-a îmbogățit prin această activitate, în întrecere cu sine însuși, și nu în întrecere cu alții.

Teatrul, de exemplu, se face de la clasele mici împreună cu învățătorul și, pe măsură ce copiii cresc, se abordează conținuturi din ce în ce mai profunde. În gimnaziu, dar mai ales în liceu, se ajunge la performanțe artistice remarcabile, deși nu acesta este scopul inițial. Reprezentațiile pe scena unui teatru în fața unui public variat, participarea la festivaluri și la turnee în țară și în străinătate, recunoașterea meritelor artistice prin câștigarea unor premii importante sunt consecințe firești ale unei activități artistice constante. E cu atât mai interesant faptul că, cel mai adesea, la aceste performanțe se ajunge prin îndrumarea făcută de profesorii de la clasă, de specialități diverse, nu de specialiști (actori, regizori). Uneori însă ne bucurăm de susținerea efortului de către absolvenți, deveniţi studenți la actorie/actori, sau părinți actori. Încercăm, prin teatru, nu doar să-i facem să se deschidă spre artă, ci și să-i ajutăm să-și înfrunte fricile, emoțiile, să se descopere și să se autodepășească, să învețe a lupta cu provocările. Astfel fiecare clasă reprezintă o trupă de teatru, nefiind respins nimeni, chiar dacă nu manifestă înclinație sau talent în domeniu. În clasa a XI-a sau a XII-a se dă „examenul de maturitate” în domeniul teatral, tinerii actori dovedind măiestrie în interpretarea unor roluri complexe. Mișcarea scenică, luminile, coloana sonoră ating, de asemeni, cote profesioniste. Creșterea nivelului se certifică prin numeroase premii de interpretare dar, mai ales prin aprecierea publicului și, cel mai important, prin trăirea intensă și identificarea elevilor cu personajele cărora le dau viață.

Când aleg textul spectacolului, ţin cont de preocupările şi nevoile celor din trupă, precum şi de anumite abilităţi individuale sau colective care se pot pune în valoare (am propus un spectacol muzical-coregrafic unei clase în care se aflau instrumentişti şi interpreţi vocali foarte buni, de exemplu).

- Cum vă pregătiţi pentru a intra în rolurile personajelor şi a le da viaţă pe scenă?

Sofia - Pentru a interpreta cât mai bine pe scenă, încerc întâi să-mi adun gândurile, apoi încep să refac povestea personajului pe care îl întruchipez. Mă gândesc la vârsta, la familia şi la motivele din spatele acţiunilor sale. De exemplu, doamna Bowles, personajul pe care îl joc în Fahrenheit 451, are în jur de 30 de ani, doi copii şi consideră cărţile un risc enorm, dar nu se gândeşte la propria persoană, ci la copiii săi care pot fi puşi în pericol dacă ea face ceva greşit. În scenă acest lucru nu este verbalizat, dar ca actor depind de aceste mici detalii, care mă ajută să mă conectez cu personajul 100%.

Emma - Înainte de a intra pe scenă de obicei încerc să-mi aduc aminte toate indicaţiile primite de-a lungul repetiţiilor referitoare la personajul meu. Mă mai uit pe scenariu pentru a fi sigură că nu mă încurc în replici şi încerc să îmi păstrez calmul şi să mă gândesc că scena va merge bine. Pentru a intra mai bine în pielea personajului, mă gândesc la situaţia în care se află acesta şi la emoţiile prin care trece.

- Care este cea mai mare provocare cu care v-aţi confruntat în timpul repetiţiilor şi cum aţi depăşit-o?

Kamal - Cea mai mare  provocare cu care a trebuit să mă confrunt în timpul repetiţiilor a fost procesul de a intra în pielea personajului (căpitanul Beatty, în cazul meu), punându-mi întrebări despre el, despre trecutul lui, despre gândurile şi intenţiile sale. Metoda, aflată de la coordonatorii noştri, necesită un timp mai lung, dar rezultatele ei merită.

- Cum colaboraţi între voi pentru a crea o atmosferă autentică şi plină de încredere în timpul spectacolelor?

Smaranda - Chiar dacă nu suntem tot timpul cei mai buni prieteni şi mai există unele certuri între noi, încercăm ca înainte de spectacol să uităm totul şi să ne susţinem reciproc. Încurajările şi îmbrăţişările oferite de colegii de trupă, înainte să urcăm pe scenă, chiar fac difererența.

- Cum gestionaţi emoţiile puternice pe care le puteţi experimenta în timpul interpretării unor scene intense sau emoţionante?

Aysha - Gestionarea acestor emoţii puternice pentru mine înseamnă să le transfer personajului meu. Îmi construiesc personajul cu ele.

Iulia - În timpul interpretării, realistic vorbind, încerc să mă pun în pielea personajului şi să simt emoţiile pe care acesta le are, uitând de propriile mele trăiri.

- Cum vă inspiraţi şi ce vă motivează să continuaţi să exploraţi lumea teatrului?

Teodor - Este foarte multă muncă în spatele fiecărei piese, repetiţii de 11-12 ore uneori, dar, atunci când suntem pe scenă şi dăm tot ce avem mai bun, conştientizăm că merită efortul. Ne inspirăm prin faptul că ne punem în locul personajului pe care îl interpretăm şi cunoaştem povestea din spatele lui.

Nicos - Pe mine mă inspiră şi mă motivează persoanele cu care lucrez şi pe care le cunosc prin intermediul teatrului.

Smaranda - Motivul pentru care iubesc să fac teatru şi aştept cu nerăbdare fiecare spectacol este emoţia. De fiecare dată când sunt în culise alături de colegi, gata să începem, cel mai frumos sentiment mă cuprinde, acelaşi cu cel pe care îl regăsesc şi în privirile celor din public la finalul reprezentaţiei.

Iulia - Pe mine mă motivează să continui să explorez lumea teatrului forma de exprimare, deoarece, datorită ei, te poţi simţi auzit. Nu eşti tu acela de pe scenă, dar personajul pe care îl întruchipezi transmite un mesaj, la rândul lui, care poate deschide ochii publicului.

- Care sunt beneficiile pe care le observaţi în dezvoltarea personală a membrilor trupei prin intermediul participării la activităţile teatrale?

Alesia - Fiind o persoană introvertită, pot spune că, după mai multe reprezentaţii teatrale, am început să îmi ies din carapace şi să las deoparte frica de penibil. Am observat, datorită teatrului, că oamenii nu judecă, ci apreciază mult persoanele ce au curajul să se exprime fără să le fie frică de judecata celorlalţi.

David - Beneficiile pe care le-am observat în urma participării la activităţile teatrale sunt: o bună comunicare şi colaborarea între membrii grupului, ajutorul oferit unul altuia în situaţii critice, determinarea fiecăruia în realizarea spectacolului.

- Ce lecţii importante aţi învăţat din experienţele voastre în teatru şi cum vă influenţează acestea în afara scenei?

 Smaranda - Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o din lumea teatrului este să nu-mi fie frică să îmi exprim ideile. Mereu când dăm de greu la repetiţia unei scene şi nu ştim cum să o îmbunătăţim, ideile pe care le descoperim alături de coordonatorii noştri salvează situaţia. Acest lucru mă ajută mult şi în viaţa de zi cu zi deoarece îmi dă încredere în mine, în ideile mele.

David - O lecţie pe care am învăţat-o din experienţele noastre în teatru este să ne asumăm responsabilitatea, indiferent de greutăţi sau situaţii dificile, care pot apărea pe parcursul pregătirii şi realizării scopului nostru.

A consemnat Maura ANGHEL

 

Caseta 1

Realizatorii spectacolului:

Coordonator: profesor OLIMPIA POPESCU

Regia: actor KATERINA MATEI

Scenografie, afiş: ALESIA PRĂJESCU

Video, sunet: TEODOR COLISNIC

Distribuția:
Guy Montag: TEODOR COLISNIC
Mildred Montag: CASIANA PICHIU
Clarisse McClellan: AYSHA SALE
Căpitanul Beatty: KAMAL BADARNIH
Stoneman: FREDERIC CORAD
Black: NICOLAOS KARAPAPAZOGLOU
Bătrâna: IULIANA RUSU
Doamna Phelps: BIANCA GHINESCU
Doamna Bowels: SOFIA COMAN
Granger: VLAD HULUB
Fred Clement: CODRIN HOTĂRANU
Doctorul Simmons: EMMA POPISTAŞU
Profesorul West: ALESIA PRĂJESCU
Pastorul Padover: DAVID NECHIFOR
Profesorul Faber: SMARANDA CHILCOŞ

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Lovitură pentru DNA - Dumitru Buzatu câștigă spectaculos în instanță: probele esențiale sunt excluse
29/04/2024 19:39

Cel mai mare si mai mediatizat flagrant al DNA, realizat in dosarul de mare coruptie in care fostul presedinte al Consiliului Judetean Vaslui, Dumitru Buzatu, a fost trimis in judecată sub acuzatia de a fi pre ...

Accident mortal la Flămânzi
29/04/2024 13:23

Un bărbat a murit şi un altul a fost rănit in urma unui accident rutier produs in noaptea de duminică spre luni pe un drum judeţean care leagă oraşul Flămanzi de comuna Prăjeni, au anunţat reprezentan ...

Dublă surpriză a Romanian Creative Week pentru comunitatea artistică: magazin offline și platformă online pentru vânzarea lucrărilor artiștilor invitați
29/04/2024 13:06

Romanian Creative Week (RCW), cel mai important eveniment dedicat industriilor creative din UE, si partenerii săi au pregătit, odată cu cea de-a patra editie, două surprize speciale pentru comunitatea art ...

Filarmonica MOLDOVA din Iași vă invită la concertele din 10 și 17 mai!
29/04/2024 12:45

Vineri, 10 mai 2024, ora 19:00 - Casa de Cultură a Studentilor Iasi – CONCERT SIMFONIC Orchestra simfonică a Filarmonicii MOLDOVA din Iasi Dirijor: RADU POSTĂVARU Solist: DRAGOS MÂNZA - vioar ...

Temperaturile mari din aprilie nu ridică semne de întrebare
29/04/2024 11:45

Încălzirea record cu care se confruntă lumea nu depăşeşte limitele modelelor climatice, chiar dacă mai sunt unele "lucruri ce trebuie explicate", a declarat pentru AFP climatologul Robert ...

Un șofer de la Ambulanță a făcut AVC în timp ce se afla la volan
29/04/2024 11:12

Un ambulantier in varstă de 57 de ani, de la substatia de ambulantă Rădăuti a SAJ Suceava, a făcut, sambătă, un accident vascular cerebral (AVC) in timp ce se afla la volan, in misiune de salvare, anunt ...

  Alege bunătățile de Paște, de la Mamma Mia!
29/04/2024 08:00

  Alege bunătătile de Paste, de la Mamma Mia! Sărbătorile Pascale sunt despre bunătate, familie, bucurie si bucate traditionale. Asa că adună-i pe cei dragi la masă si bucurati-vă de gustul ...

Spectacol plin de emoție la Opera Iași, în Joia Mare
29/04/2024 07:54

Prima reprezentatie a lunii mai programată de Opera Natională Romană din Iasi are loc joi. De la ora 18:30, in Sala Mare, publicul va putea urmări un spectacol incărcat de emotie, lucrarea vocal-simfonic ...

Iașul, dominat de violență. Poliția rezistă cu greu
29/04/2024 07:45

În realitate, cel puţin pe raza judeţului Iaşi, e, de departe, cea mai frecventă infracţiune. Lovire sau alte violenţe, articolul 193 din Noul Code Penal. Adică, pumni in cap, şuturi in figură, c ...

Liceul de Informatică are două echipe în finala celui mai important concurs de robotică din lume!
29/04/2024 07:45

Bucurie, preţuire şi admiraţie pentru echipele CyLiis & Peppers. Cele două echipe de la Liceul Teoretic de Inflormatică „Grigore Moisil” din Iaşi s-au calificat la MTI 2024, una dintre cel ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei