Codul haosului
Dimensiune font:
Propunerile de modificare a noului Cod Rutier stârnesc nervozitate în rândul şoferilor. Dacă documentul va intra în vigoare în forma actuală, aceştia din urmă ameninţă cu proteste de amploare. Actul normativ se află la a doua modificare în ultimii ani, iar premierul şi ministrul de Interne o forţează acum pe a treia.
Noul Cod Rutier stârneşte revoltă în rândul şoferilor. Nici poliţiştii rutieri nu văd prea bine noile propuneri, chiar şi pe cele revizuite. Modificările au fost semnificative, cea mai mare amendă fiind de 9.600 lei, faţă de 16.000 lei propuşi în primă fază, iar suspendarea permisului, după un accident grav, urmând să fie pe o perioadă doi ani, faţă de cinci. În ceea ce priveşte sancţiunile prevăzute la clasa a VI, acestea sunt cuprinse între 51 şi 120 de puncte de amendă. Asta înseamnă că un şofer va fi obligat să scoată din buzunar până la 9.600 lei şi nu-şi va putea ridica permisul până nu face dovada achitării amenzii. O altă propunere-şoc vizează suspendarea permisului de conducere pe o perioadă de doi ani, în cazul accidentelor urmate de vătămarea corporală sau decesul victimei, atunci când norma de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii în sens opus celui normal, depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată.
Şoferii ameninţă cu proteste
Dacă aceste prevederi vor fi puse în aplicare, şoferii ieşeni susţin că vor ieşi în stradă. „Bineînţeles că nu îmi convin modificările. Nu sunt de acord cu cei care nu stau la culoarea roşie a semaforului sau conduc haotic, însă trebuie să luăm în calcul şi erorile umane. Poate transporţi o persoană la spital în stare critică şi e galben la semafor. De unde scoţi atâţia bani din buzunar? Trebuie să-ţi vinzi maşina ca să plăteşti amenda. Vom ieşi în stradă, dacă se va vota în forma actuală”, a spus Andrei Gugeanu, conducător auto de peste 7 ani. Unii dintre cei mai loviţi de noile prevederi ar fi taximetriştii. „Din punctul meu de vedere, nu o să treacă în forma actuală, pentru că amenzile sunt foarte mari şi nu va vota niciun parlamentar. Orice amendă trebuie calculată la venitul minim pe economie. Dacă, totuşi, va fi votat în forma actuală, vom fi nevoiţi să apelăm la biciclete, dar şi aici avem o problemă: nu avem piste”, a declarat, ironic, Mircea Manolache, preşedintele Camerei Taximetriştilor Iaşi.
Circulaţie „la mica înţelegere”?
Acesta atrage atenţia că şi infrastructura din România e „la pământ”. „Ce facem în acest caz? Începem să mutăm blocurile ca să facem străzi sau vom face autostrăzi suspendate, după ideea lui Oprescu? În situaţiile acestea pot da amenzi şi de 20.000 lei. De exemplu, în Napoli se circulă la mica înţelegere. Dacă e roşu la semafor scoţi capul pe geam şi te lasă să treci. Mai trebuie să ţinem cont că de la o zi la alta parcul auto este într-o continuă creştere”, a completat reprezentantul Taximetriştilor.
Rutierii, pro şi contra
Nici poliţiştii rutieri nu văd prea bine actuala formă a noului cod rutier. Părerile sunt împărţite. „Viitoarea legislaţie rutieră trebuie să fie una europeană. Trebuie ţinut cont foarte mult de infrastructură şi de logistică. De exemplu, acum, dacă ţi s-a suspendat permisul pentru 90 de zile pentru consum de alcool la volan, faci cerere şi îl ridici după doar 30. Nici aşa nu e bine. În Elveţia, spre exemplu, amenzile se dau în funcţie de cât de burduşit ai contul bancar. Or, nici aşa nu e bine”, a opinat un lucrător din cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere Iaşi. Potrivit acestuia, mulţi şoferi vor avea de suferit dacă noul cod va fi votat în forma actuală. „Vorbim aici de angajaţi, care sunt constrânşi de patroni să ajungă într-un timp cât mai scurt la destinaţie, căci altfel îşi riscă slujba. Mai trebuie făcute modificări şi la această variantă şi va trece cu uşurinţă”, a exemplificat sursa citată. Cu alte cuvinte, vom vedea ce variantă va rămâne finală. Fie aceasta şi construim autostrăzi suspendate ceea ce e practic imposibil, fie mai reduc din sancţiuni. (Andrei Hurbea)
* * *
Cea mai mare amendă propusă este de 9.600 lei, iar suspendarea permisului după un accident grav ar putea fi decisă chiar şi pe o perioadă doi ani
* * *
„Vom ieşi în stradă dacă se va vota în forma actuală” - Andrei Gugeanu, şofer
* * *
„Orice amendă trebuie calculată la venitul minim pe economie” - Mircea Manolache, preşedintele Camerei Taximetriştilor Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau