* dacă în 2011 pierderile au fost de 7,78 milioane lei, regia de transport a înregistrat în 2012 cu un nou deficit semnificativ, de 11,5 milioane lei * creşterea preţului la combustibili şi scăderea numărului de călători sunt principale cauze ale dezastrului financiar
Socoteala din târg nu se potriveşte cu cea de pe stradă şi cu atât mai puţin cu cea de prin garajele sau depourile regiei locale de transport public. Dacă în luna aprilie 2012 şefii RATP susţineau că vor încheia anul fără pierderi, într-un audit întocmit de SC Expert Audit SA Iaşi se arată faptul că regia încheie exerciţiul financiar al anului 2012 cu o pierdere în valoare de 11.487.830 lei. În principal, există cinci cauze care au condus spre o astfel de situaţie, dintre care două au avut efecte cu adevărat dramatice. Prima dintre ele ar constitui-o creşterea preţurilor de achiziţie la materialele consumabile. „Cea mai mare creştere s-a înregistrat la motorină, de la 5,03 lei/litru preţ mediu de achiziţie în anul 2011, la 5,71 lei/litru în 2012. Diferenţa de 0,68 lei per litru a condus la un plus de cheltuieli cu combustibilii în valoare de 1.872.531 lei (n.r. - 2,753.722 litri consumaţi la RATP anul trecut)”, se arată în raportul de audit. A doua cauză face referire la numărul călătorilor transportaţi, inferior estimărilor şefilor regiei, în condiţiile în care tariful biletelor a rămas neschimbat. „Nerealizările veniturilor din activitatea de bază se datorează reducerii cererii ca urmare a crizei financiare existente la nivelul întregii economii naţionale, precum şi menţinerii unui tarif suportabil pentru călător, care nu exprimă valoarea unei călătorii, pentru a nu scădea şi mai mult numărul de călători”, mai spun şefii regiei. Aşa se facă că, la un venit estimat de 89.294.000 lei, s-au realizat venituri de 75.956.474 lei. Acestor cauze li se adaugă cheltuielile cu penalităţile şi despăgubirile pentru neplata la timp a datoriilor aferente bugetului de stat, celui local şi furnizorilor, în valoare de peste 2,5 milioane lei, cheltuielile cu dobânzile aferente achiziţiei de mijloace fixe în leasing şi diferenţele nefavorabile de curs valutar.
Salariile angajaţilor nu cresc nici în 2013
Veştile rele nu se opresc aici. Anul acesta, pentru angajaţii regiei nu sunt prevăzute majorări salariale. Potrivit prevederilor Legii 293/2011. operatorii economici care au înregistrat pierderi în anul precedent sau care primesc subvenţii de la bugetul local, nu pot depăşi nivelul cheltuielilor cu salariile realizate în anul precedent. Pentru 2013, fondul de salarii brut a fost estimat la aproape 28,22 milioane lei, cu tot cu prime oferite de Paşte şi Crăciun. Nici anul acesta nu se vor acorda tichete de masă, câştigul mediu lunar pe salariat urmând a fi de 1.672 lei.
Plan de măsuri copy-paste
Cât priveşte planul măsurilor vizând îmbunătăţirea situaţiei transportului în comun ieşean, acesta este identic cu cel de anul trecut! Aidoma altor ani, RATP continuă să transporte pensionari, fără să vadă însă vreun leu din ceea ce, în mod normal, ar trebui decontat de municipalitate. Prin urmare, şefii regiei susţin că se impune grabnic decontarea acestor sume, bani cu care s-ar evita creşterea penalităţilor către terţi. Dincolo de bani, transportul public ar fi mult mai eficient dacă s-ar mări viteza comercială prin crearea unor benzi exclusiv pentru mijloacele de transport, propunere despre care se tot vorbeşte de ani buni, fără ca în realitate să se întâmple ceva notabil. (Tudor Damaschin)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<>
Adauga comentariul tau