Românii au încă prea multe mașini pe benzină și motorină. Banca Mondială recomandă Guvernului să ne TAXEZE până renunțăm la ele
Dimensiune font:
România „nu este în grafic” pentru realizarea obiectivului climatic stabilit pentru 2050 în cazul sectorului transporturilor, iar Guvernul trebuie să ia măsuri, prevede Raportul de Ţară privind Clima şi Dezvoltarea pentru România al Grupului Banca Mondială.
Printre măsurile recomandate de Banca Mondială (BM) este și taxarea vehiculelor în funcţie de emisiile de CO2, vizând şi importurile de second-hand, scrie Agerpres.
Autorii raportului susțin că Guvernul României ar trebui să adopte o „strategie cuprinzătoare de decarbonizare conform principiilor „Evită-Schimbă-Îmbunătăţeşte”.
Strategia presupune ca Guvernul să „încurajeze” evitarea călătoriilor care nu sunt necesare, în special a călătoriilor motorizate, fără a limita accesul la bunuri şi servicii, schimbarea cu trecerea la moduri mai sustenabile de deplasare, cum ar fi mobilitatea activă, transportul public şi transportul intermodal de mărfuri şi îmbunătăţirea tehnologiei vehiculelor pentru a obţine câştiguri în materie de economie de combustibil şi, până la urmă, emisii zero.
Strategiile de „Evitare” în cazul transportului de călători ar trebui să se concentreze pe crearea unor evoluţii orientate pe tranzit. Acestea ar trebui să permită un acces mai mare la servicii în comunităţi compacte, cu utilizare mixtă, în combinaţie cu accesul la distanţă, facilitat de tehnologie, la locul de muncă şi la servicii, acestea putând limita nevoia de deplasări lungi, dar şi nevoia de navetă zilnică. În ceea ce priveşte transportul de mărfuri, centrele de consolidare, digitalizarea logisticii, partajarea de active şi utilizarea de vehicule de capacitate mare ar putea reduce distanţa medie parcursă pe unitate de mărfuri.
„Astfel de măsuri ar putea să conducă singure la o reducere cu 10% a emisiilor de GES din transport”, punctează raportul.
În ceea ce privește persoanele, strategia prespune „stimularea” trecerii de la călătoriile cu mașina personală la transportul în comun. BM recomandă, pentru zonele urbane, investirea în infrastructura de ciclism „extinsă, sigură, atractivă și coezivă”.
Printre altele, raportul mai recomandă și alte măsuri precum: spaţiu dedicat pentru vehiculele de transport public; strategii de parcare şi managementul accesului inclusiv instrumente de stabilire a preţurilor); îmbunătăţirea integrării, fiabilităţii şi acoperirii serviciilor de transport public.
În ceea ce privește transportul non-urban, raportul recomandă dezvoltarea de căi ferate de mare viteză (HSR), care încă nu există în ţară.
Toate aceste măsuri au fost anunțate de R3media ca urmări clare a legii mobilității urbane, adoptate în primăvară de Parlament. În replică, s-a spus atunci că astfel de măsuri reprezintă o „conspirație”. Iată că acum, Banca Mondială – o instituție extrem de influentă – recomandă guvernului exact măsurile care vor duce la ceea ce R3media avertiza atunci: eliminarea mașinilor personale, în detrimentului transportului în comun și a mersului pe jos.
Vehiculele au o durată de viață prea lungă în România
Banca Mondială se plânge, în raport, că vehiculele au o durată de viață prea lungă în România și asta ar putea întârzia semnificativ „decarbonizarea sectorului, chiar dacă toate vehiculele de călători şi furgonetele noi sunt cu emisii zero până în 2035, conform regulamentului UE adoptat recent”.
Banca Mondială nu menționează faptul că vehiculele cu viață lungă sunt mai ușor de întreținut și au costuri reduse de mentenanță.
Taxă pe distanța parcursă
Banca Mondială afirmă că, în condițiile scăderii numărului de mașini pe bază de combustibil, va fi nevoie de alte taxe care să înlocuiască banii colectați din taxele pe combustibil.
Una dintre ideile BM este aceea de a taxa oamenii pe baza distanței pe care vor să o parcurgă.
„Pentru reuşita decarbonizării va fi nevoie să se schimbe modul în care sunt colectate venituri de la utilizatorii de transport. Trecerea la vehiculele electrice va duce la o reducere semnificativă a veniturilor din taxa pe combustibili şi vor fi necesare mecanisme alternative de finanţare, de exemplu taxe pe bază de distanţă. Aceste taxe ar putea ajuta la internalizarea anumitor externalităţi din transport, în afară de emisii, şi ar putea sprijini şi o tranziţie justă şi incluzivă”, punctează experţii BM.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau