42 de ani de la lansarea primului avion românesc de pasageri, Rombac 1-11. România intra în topul exclusivist al țărilor producătoare de avioane pentru pasageri
Dimensiune font:
Pe 27 august sau implinit 42 de ani de când România lansa primul avion de pasageri construit integral în țara noastră, modelul Rombac 1-11.
Acum 42 de ani, evenimentul istoric avea loc în prezența primului președinte al României, Nicolae Ceaușescu.
Cu această lansare, România era a doua țară comunistă care producea avioane de pasageri cu reacție și doar a șasea din lume.
Țara noastră era într-o companie selectă alături de SUA, URSS, Franța, Marea Britanie, Canada și Brazilia.
Un model fiabil și ieftin
Modelul Rombac 1-11 era un avion de tip mediu curier, cu capacitatea de a transporta 120 de pasageri pe distanțe de până la 4.500 kilometri și o viteză de 950 km/oră.
Avionul a produs integral în România: fiecare piesă s-a făcut într-o fabrică românească.
În perioada 1982-1989, nouă astfel de avioane au fost produse și livrate companiei Tarom.
Cu toate acestea, ceea ce distinge cu adevărat Rombac 1-11 de alte aeronave este recordul său remarcabil de siguranță. În peste trei decenii de operare, nu a existat niciun accident major, iar niciun pasager nu a pierdut viața la bordul acestui avion. Astăzi, două dintre aceste avioane sunt încă în funcțiune, servind o companie aviatică din Pakistan, subliniind astfel durabilitatea și calitatea remarcabilă a designului și construcției românești.
Primul zbor al aparatului de concepție românească a avut loc pe ruta Bucureşti-Timişoara, rută operată până atunci de avioane sovietice de tip Iliuşin IL-18 sau Antonov AN- 24 cumpărate din Uniunea Sovietică. De fapt, Ceaușescu dorea ca în câțiva ani compania Tarom să înlocuiască avioanele de producţie sovietică cu cele românești, iar în acest fel, să îşi manifeste independenţa faţă de Moscova și în ceea ce privește aeronautica.
Trebuie amintit faptul că în acei ani, toate companiile aviatice din ţările comuniste operau zborurile de pasageri, pe distanţe medii, numai cu avioane de tip Tupolev TU-154 sau Iliuşin IL-18 și numai Tarom-ul avea posibilitatea să opereze și cu avioane produse în ţară.
Rombac 1-11, un avion 100% sigur
Un lucru absolut remarcabil la acest avion românesc este faptul că acesta deţine câteva recorduri cu care puţine aeronave se pot lăuda.
Astfel, niciun Rombac 1-11 nu s-a prăbuşit, niciun pasager nu a murit la bordul unui astfel de avion și mai mult decât atât, în peste 30 de ani de exploatare, avionul românesc nu a fost implicat în vreun incident tehnic major.
De altfel, un număr de două avioane Rombac 1-11 continuă să opereze și astăzi pentru o companie aviatică din Pakistan. Astfel, este de admirat faptul că, de când există aviaţie civilă în lume, sunt foarte puţine acele aeronave care să aibă cifra zero în dreptul accidentelor aviatice sau a incidentelor tehnice majore.
Avionul Rombac 1-11 folosit de președintele Nicolae Ceaușescu a fost scos la licitație în 2021.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau