Inițiativa Buzău: Colaborarea dintre comercianți, RetuRO și autorități locale pentru succesul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR)

WhatsApp Image 2024-11-18 at 14.18.48(1)

Dimensiune font:

| 18-11-2024 14:48

 Într-o inițiativă care ar putea deveni model de bune practici în România, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco Buzău 2009, în parteneriat cu autoritățile locale, au lansat un program pentru implementarea punctelor de colectare a ambalajelor SGR. Această colaborare este menită să sprijine micii comercianți și să faciliteze accesul cetățenilor la punctele de returnare pentru a-și recupera garanția. Prin instalarea automatelor de colectare (RVM-uri) și un management eficient al ambalajelor care fac obiectul SGR, proiectul susține comunitatea locală, prin facilitarea organizării de puncte de colectare în proximitate.

 1. Ați decis să veniți în sprijinul micilor comercianți din județul Buzău pentru ca aceștia să își poată îndeplini obligația legală de organizare a punctelor de returnare a ambalajelor ce fac obiectul SGR. De ce și cum faceți acest lucru?

Sprijinul acordat micilor comercianți din județul Buzău pentru organizarea punctelor de returnare a ambalajelor în cadrul Sistemului Garanție-Returnare (SGR) este esențial din mai multe motive. În primul rând, multe persoane din mediul rural întâmpină dificultăți în a-și recupera garanția pentru ambalaje, deoarece încă nu au acces la infrastructura necesară în localitățile lor. Acest proiect facilitează recuperarea garanțiilor și oferă beneficii, atât pentru cetățeni, cât și pentru micii comercianți, care își pot crește vânzările prin participarea la acest sistem.

Pe lângă asta, proiectul sprijină și UAT-urile în gestionarea și raportarea ambalajelor colectate, contribuind astfel la atingerea obiectivelor de mediu și la responsabilizarea comunităților în ceea ce privește reciclarea.

Într-adevăr, ne-am decis să venim în sprijinul micilor comercianți și, totodată, al UAT-urilor pe raza cărora aceștia își desfășoară activitatea. Monitorizăm permanent situația deșeurilor din județ, iar odată cu lansarea programului SGR am observat că lipsa spațiului de depozitare, a personalului pentru colectarea manuală și a cunoștințelor privind gestiunea ambalajelor returnabile sunt probleme frecvent întâmpinate de micii comercianți.

O parte a acestui program va fi RVM-ul mobil care ne va facilita colectarea ambalajelor cu garanție din comunele cu un flux scăzut de ambalaje. Această soluție este folosită și în alte țări care au implementat programul SGR.

În urma discuțiilor cu reprezentanții UAT-urilor, am decis împreună că ar trebui să montăm aparate RVM, pe care le considerăm soluția optimă. Astfel, toți micii comercianți din județ vor putea participa la acest program, iar cetățenii care returnează ambalajele vor avea posibilitatea de a alege comerciantul unde să folosească voucherul sau opțiunea de returnare în numerar a garanției. 

2. Care este infrastructura proiectului și care sunt beneficiile pentru micii comercianți?

Proiectul prevede montarea de automate tip RVM, acele automate de colectare automată a ambalajelor, în colaborare cu  UAT-urile din județul Buzău și cu micii comercianți. Pentru început, dorim montarea acestora în acele UAT-uri care au un flux mare de ambalaje, urmând ca ulterior să extindem proiectul în funcție de celelalte cerințe din județ.

Beneficiile pentru micii comercianți sunt semnificative, de la creșterea vânzărilor (atragerea de clienți care, în majoritatea cazurilor, folosesc voucherele primite de la automate pentru a face cumpărături în magazin), la reducerea încărcării personalului și până la optimizarea spațiului de depozitare, adică eliminarea spațiului ocupat pentru stocarea sacilor cu ambalaje și reducerea riscului de blocaj operațional.

Prin aceste măsuri, ne propunem să ușurăm activitatea micilor comercianți și să creăm o infrastructură sustenabilă de gestionare a deșeurilor, cu un impact pozitiv asupra comunităților locale.

3. Ce rol joacă UAT-urile sau ADI (Asociație de Dezvoltare Intercomunitară) în acest proces?

Noi, ca ADI, suntem inițiatorii proiectului și parte din contractul de implementare, având un rol central în asigurarea bunei desfășurări a acestuia. În această calitate, ADI acționează ca liant între comercianți si UAT-uri. UAT-urile pun la dispoziție spațiile necesare pentru montarea automatelor RVM și beneficiază direct de colectarea separată a deșeurilor de ambalaj, realizată într-un mod eficient și controlat. Astfel, contribuția UAT-urilor este esențială pentru succesul proiectului, asigurând sprijin logistic și facilitând accesul cetățenilor la acest serviciu.

Până în acest moment nu am putut implementa acest proiect din motive de natură financiară și operațională. În primul rând, conform legii, garanțiile plătite ar trebui sa treacă prin bugetul local, lucru care este imposibil (sau aproape imposibil). De asemenea, presiunea asupra bugetului local generată de achiziția unui aparat RVM este mare în majoritatea cazurilor. În al doilea rând, pentru a avea succes, aceste RVM-uri trebuie operate de către specialiști, companii care au experiență în domeniu. Soluția fezabilă pentru gestionarea ambalajelor a fost identificată de către ADI și implică colaborarea cu un operator privat cu experiență în domeniu, care se va ocupa și de fluxul financiar. În egală măsură, experiența dovedită în gestionarea ambalajelor și proactivitatea în identificarea soluțiilor viabile necesare UAT-urilor au constituit premisele unui parteneriat public privat, în care toate părțile implicate își găsesc rolul specific. Rezolvarea situației gestionării ambalajelor, atât în mediul rural cât și în urban, își găsește soluția, în opinia noastră, prin acest gen de parteneriat. 

4. Cum au decurs până acum discuțiile cu UAT-urile?

UAT-urile membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Eco Buzău 2009 au primit cu entuziasm acest proiect, arătându-se foarte interesate de implementarea lui. Cerințele micilor comercianți pentru automate RVM erau deja ridicate, mai ales din cauza lipsei de spațiu de depozitare și a nevoii de a crea un cadru mai accesibil pentru cetățeni în vederea recuperării garanției. În multe cazuri, cetățenii erau nevoiți să transporte ambalajele până în alte localități dotate cu aceste automate pentru a-și putea recupera garanția. Această inițiativă le oferă o soluție locală și convenabilă, îmbunătățind astfel calitatea vieții în comunitate.

5. Cum își vor recupera cetățenii garanția?

Pentru a-și recupera garanția, cetățenii vor putea returna ambalajele la RVM-ul instalat. La finalul procesului de colectare, automatul va emite un voucher cu valoarea garanției aferente ambalajelor returnate, iar oamenii vor putea folosi voucherele fie pentru achiziția de produse, fie pentru a solicita returnarea în numerar a contravalorii la magazinele înrolate din raza UAT-ului.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:31

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62719, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62720, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 1.374 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62721, Carte funciara 62721; -teren in suprafata de 1.165 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62722, Carte funciara 62722; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 94/17.10.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 4.250 mp, situat in extravilanul satului Razboieni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62548, Carte funciara 62548; -teren in suprafata de 3.080 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 61364, Carte funciara 61364; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 89/27.07.2023. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
COMUNICAT DE PRESA ÎNCEPERE PROIECT COD SMIS 321044. Titlul proiectului: Digitalizarea activității DANEVI LOGISTIK GROUP S.R.L.
18/11/2024 16:26

COMUNICAT DE PRESA ÎNCEPERE PROIECT COD SMIS 321044. Titlul proiectului: Digitalizarea activitătii DANEVI LOGISTIK GROUP S.R.L. 

Risipa alimentară, paradoxul luxului în mijlocul sărăciei
18/11/2024 16:22

Conform estimărilor europene, risipa alimentară costă economia Uniunii Europene aproximativ 143 de miliarde de euro anual. Romania contribuie substantial la această pierdere, cu fiecare cetătean care arunc ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
18/11/2024 15:51

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850 

Digitalizarea activității HAMBURGG-SPEDITIONE SRL
18/11/2024 15:45

 COMUNICAT DE PRESA ÎNCEPERE PROIECT COD SMIS 319584 Data: Noiembrie 2024 Titlul proiectului: Digitalizarea activitătii HAMBURGG-SPEDITIONE SRL Beneficiar: HAMBURGG-SPEDITIONE SRL

Anunț tranșant din PSD despre creșterea taxelor și a TVA: Să fie limpede pentru toată lumea!
18/11/2024 15:35

TVA-ul nu va fi majorat anul viitor, sustine la RFI senatorul PSD Daniel Zamfir. El spune că dacă PSD va face viitorul Guvern, va reduce deficitul bugetar prin alte măsuri, fără să crească taxe si impozi ...

Trageri la Loteria Română: Vezi aici lista completă a numerelor câștigătoare la toate categoriile
17/11/2024 20:32

  Noi trageri la sorti au avut loc la Loteria Romană, duminică seara. Joi seară, un roman a castigat aproape 10 milioane de euro. Loteria Romană anunţă, joi seară, că s-a caştigat marele pre ...

Drumul expres Bacău – Piatra Neamț, scos la licitație!
17/11/2024 20:16

Consiliul de Administratie al CNIR a aprobat, la sfarsitul săptămanii trecute, lansarea licitatiei pentru proiectarea si executia Drumului Expres Bacău-Piatra Neamt, o investitie de peste 6 miliarde lei (fă ...

Leul rezistă la presiunile economice și politice
17/11/2024 20:06

Banca Natională continuă să monitorizeze cu atentie piata valutară pentru a proteja cursul leu/euro, principalul său instrument in lupta cu inflatia, si pentru a evita eventualele derapaje in perioada aleg ...

Ajutoare de la stat pentru hainele copiilor sărmani. Fiecare copil va primi 500 de lei pentru rechizite și îmbrăcăminte
17/11/2024 15:20

Elevii şi preşcolarii care provin din familii defavorizate primesc de săptămana viitoare un ajutor de la stat de 500 lei, pe un card special. Banii pot fi folosiţi doar pentru achiziţionarea de rechizite ...

Trucurile prin care supermarketurile te păcălesc să cumperi mai mult decât ai nevoie. Iată de ce ajungi să pleci cu portofelul gol
17/11/2024 11:05

  De la cardurile de fidelizare pană la asezarea pe rafturi, de la lipsa ferestrelor către exterior pană la schimbare pozitiei unor produse esentiale, supermarketurile folosesc toate str ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei