Cum îşi bat joc pieţarii de drepturile clienţilor FOTO
Dimensiune font:
Nereguli grave sesizate de reporterii ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei“ în pieţele ieşene * comercianţii îşi subestimează clienţii şi sfidează legea pe care o încalcă la vedere * nu doar că aparatele de marcat nu funcţionează, dar vânzătorii nu ştiu să le utilizeze pentru a putea înmâna bonuri fiscale * clienţii încep să îşi respecte drepturile şi să îi reclame prin TelVerde, apelând gratuit numărul 0800.800.085.
În ciuda avertizărilor şi a controalelor desfăşurate de inspectorii Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală, comercianţii ieşeni preferă în continuare să încalce legea şi să nu emită bonuri fiscale cumpărătorilor. Astfel, dacă în bazarele şi la tonetele din oraş, reporterii ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei“ au constatat lipsa totală de reacţie şi refuzul acestora de a le oferi bonuri clienţilor, în pieţe lucrurile sunt şi mai grave. Astfel, casele de marcat sunt puse în funcţiune doar la rugăminţile consumatorilor. „Dacă aşteptaţi puţin vă dau şi bon“, ne-a spus un vânzător al unei tonete din piaţa Alexandru cel Bun, în timp ce se chinuia să bage în priză aparatul şi să îl pornească, abia în jurul orei 13.00. Acesta a ţinut să menţioneze că aşa procedează după fiecare tranzacţie pe care o efectuează în ziua respectivă. „Nu fac economie la curent, dar am deschis-o dimineaţă casa de marcat şi am închis-o apoi. Oamenii nu prea îmi cer bonuri“, a adăugat acesta.
EXCLUSIV Tupeu fără limite la tonete FOTO
Mai mult, chiar dacă ar fi dispuşi să le înmâneze, vânzătorii nu ştiu să utilizeze casele de marcat reglementate de Fisc. „Aş vrea să vă dau, dar nu prea ştiu cum se foloseşte, ce trebuie să tastez. Aveţi nevoie neapărat, nu? Vă pot da o hârtie de aia cu ştampilă“, a insistat un alt vânzător. Asta în ciuda avertizărilor reprezentanţilor Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Iaşi că le este interzis să înmâneze clienţilor alte documente care atestă plata contravalorii bunurilor achiziţionate sau serviciilor prestate, decât bonurile fiscale eliberate obligatoriu de aparate de marcat electronice fiscale. Astfel, aceştia nu doar că riscă amenzi drastice, ci şi suspendarea activităţii.
Şiretlicurile comercianţilor, pedepsite de clienţi
Soluţiile pe care le găsesc agenţii comerciali pentru a încălca legea sunt diverse, dar cel mai frecvent aceştia aleg să îi găsească vinovaţi pe clienţi pentru lipsa solicitării bonurilor fiscale. De asemenea, conform inspectorilor de la Direcţia Generală Antifraudă Fiscală, o altă modalitate este de a amâna momentul nejustificat prin replici ca: „Este prea târziu şi la ora asta nu mai dăm bon fiscal“, aşteptând ca respectivii clienţi să renunţe şi să plece fără bon.Cu toate astea, mulţi dintre ei au început să îşi respecte drepturile şi să îi reclame prin intermediul TelVerde. Până în prezent, în regiunea Moldova, au fost înregistrate doar 10% dintre plângeri, din cele 264 de apeluri telefonice, înregistrate în total la începutul lunii martie. Orice client care nu primeşte bon fiscal poate face reclamaţie la TelVerde, apelând gratuit numărul de telefon 0800.800.085. Andra PETRARIU
„Am cumpărat o pungă de lapte din piaţa Alexandru cel Bun, de la una din tonetele de pe margine, şi nu am primit bon fiscal. Când am solicitat mi s-a spus că nu funcţionează aparatul de marcat şi dacă vreau musai pot veni a doua zi după el“- Alina Vieru, client
Producătorii agricoli care vor să îşi valorifice producţia în pieţe, oboare sau târguri o pot face în baza unui certificat de producător. Conform Art. 2 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, actualizată în 2015, pentru „comerţul ocazional cu produse agricole din producţie proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizaţi în condiţiile legii, în pieţe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate“ nu este obligatorie emiterea bonurilor fiscale.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau