Falimentul companiei Fortus SA pronunţat săptămâna trecută de către judecătorii de la Tribunalul Sindic Cluj

000000  ULTIMA-ORA

Dimensiune font:

| 03-12-2021 21:36

Falimentul companiei Fortus SA pronunţat săptămâna trecută de către judecătorii de la Tribunalul Sindic Cluj nu a stârnit nici un fel de emoţie publică. Pe de o parte era şi firesc. În primul rând, firma era ţinută în viaţă artificial de o perioadă foarte mare de timp. Diverse cercuri de interese aveau nevoie de un mort-viu de pe urma căruia să tragă diverse foloase materiale. La fel cum cioclii dansează pe lângă defuncţi aşa s-a întâmplat şi în cazul Fortus cu diversele părţi implicare în procesul de insolvenţă.

În urmă cu trei ani a circulat o ştire mai şocantă. Un bărbat din judeţul Mehedinţi şi-a ţinut tatăl mort în casă timp ce aproape un an ca să-i încaseze pensia în continuare. Informaţia ne mai spune că bărbatul decedat ar fi fost aşezat pe un pat şi acoperit cu paturi şi cearşafuri. Exact la fel s-a întâmplat şi cu societatea ieşeană, societatea care a fost mândria industriei comuniste, pe porţile căreia în momentul de glorie intrau zilnic circa 11.000 de angajaţi. Pentru comparaţie trebuie spus că firma de acum cu cei mai mulţi angajaţi din Iaşi abia atinge 3.000 de oameni, iar în sistemul de învăţământ preuniversitar din judeţ sunt în jur de 9.000 de persoane angajate.

În al doilea rând, ieşenii s-au obişnuit treptat cu situaţia în care se afla Fortus. Pas cu pas! Insolvenţa firmei a fost demarată în 2008, adică în urmă cu 13 ani. Mai mult, din 2015, adică din urmă cu şase ani, societatea nu mai este conectată la energie electrică şi gaze, prin urmare nu mai produce nimic de atunci. În tot acest timp, peisajul economic local s-a modificat total. Locul halelor întunecate şi friguroase în care săreau scântei din metalul prelucrat a fost luat de clădiri înalte cu pereţii acoperiţi cu sticlă în care lucrează mii de persoane, dar nu produc nimic palpabil, fac programe informatice, produse ce cer competenţe ridicate şi foarte ridicate. Fortus era un furnizor principal pentru industria grea şi pentru minerit. Tinerii de astăzi din Iaşi fac componente pentru industria auto, pentru maşinile electrice sau programe de gestiune pentru bănci şi diverse municiplităţi din vestul Europei sau din SUA. Poate de aici şi relativa indiferenţă care a însoţit procesul de trecere în nefiinţă a starului economiei socialiste.

Pe de altă parte, falimentul Fortus şi liniştea care l-a însoţit este nefirească. Lasă loc „vulturilor” să ciugulească nestingheriţi din pradă şi răneşte sentimentele celor peste 11.000 de oameni care au muncit acolo şi familiilor lor. Rămân în aer şi situaţia salariilor, şi a compensaţiilor neplătite în totalitate, sunt oameni care au lucrat acolo care mai revendică şi acum că situaţia lor financiară nu a fost tranşată corespunzător.

Un alt aspect controversat care rămâne cumva suspendat în timp şi cel mai probabil nu va fi rezolvat niciodată este situaţia vânzărilor de active sau a dărilor în plată efectuate în perioada de insolvenţa. Sunt voci şi nu puţine care spun că în acest timp s-au făcut tranzacţii la limită în detrimentul patrimoniului firmei şi în avantajul diverselor părţi implicate în procesul de intrare în incapacitate în plată. Procesul acesta lung, 13 ani, arată slăbiciunea Justiţiei de-a pune lucrurile în ordine şi a face dreptate. Amânarea nejustificat de lungă de-a pune căpat unei întreprinderi care se vedea de pe lună că nu mai are nici o şansă de a ieşi la liman a dat posibilitatea de a trage speze şi nu mici de pe urma unui mort-viu. De asemenea, trecerea timpului face spre imposibilă tragerea la răspundere a celor vinovaţi.

Combinatul nu a ajuns să acumuleze datorii imense de ordinul sutelor de milioane de lei din senin. A fost nevoie de timp şi de un cumul de factori ca să se ajungă în această situaţie. Chiar înainte de a intra în insolvenţă la cârma firmei se aflau oameni dintre care unii avea salarii şi de ordinul a 10.000 de euro (n.r. foarte mari şi pentru nivelul actul) în condiţiile în care firma nu îşi plătea angajaţii la timp, stătea pe un munte de datorii şi nu exista nici o speranţă că va putea obţine noi împrumuturi care să o ţină în viaţă, specula presa locală la vremea respectivă. Mai mult, nu exista viziune, fabrica era încremenită în vreme şi vremuri, nimeni din management nu a venit cu un proiect de produs salvator sau cu o piaţă nouă. Se cerea doar ajutorul statului pentru detensionarea situaţiei sociale. Şi totuşi nimeni nu a plătit! A rămas în urmă un munte de datorii, mare parte în dreptul statului, ceea ce ne face să credem că până la urmă această obligaţie va fi pusă în spinarea tuturor cetăţenilor, deci pierderea va fi socializată.

O mână de oameni vor câştiga totuşi din falimentul Fortus. Conform procedurii de faliment, activele firmei (clădirile, terenurile şi utilaje - dacă au mai rămas) vor fi scoase la licitaţie. Practica ne spune că ele nu vor putea fi valorificate la preţurile de piaţă, cel mai probabil vor fi adjudecate undeva la 30% din cât ar fi fost normal. Vulturii care zboară deasupra starului economiei comuniste văd la orizont o masă extrem de copioasă. Poftă bună, nu-i vina lor că adulmecă noi oportunităţi!  

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Viața la limită. România are cei mai săraci angajați din UE
24/11/2024 15:48

Romania detine un record trist in Uniunea Europeană: cel mai mare risc de sărăcie in randul salariatilor. Peste o treime din forta de muncă activă trăieste din salariul minim, iar pentru multi, acesta nu ...

Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei