Falimentul companiei Fortus SA pronunţat săptămâna trecută de către judecătorii de la Tribunalul Sindic Cluj

Dimensiune font:

| 03-12-2021 21:36

Falimentul companiei Fortus SA pronunţat săptămâna trecută de către judecătorii de la Tribunalul Sindic Cluj nu a stârnit nici un fel de emoţie publică. Pe de o parte era şi firesc. În primul rând, firma era ţinută în viaţă artificial de o perioadă foarte mare de timp. Diverse cercuri de interese aveau nevoie de un mort-viu de pe urma căruia să tragă diverse foloase materiale. La fel cum cioclii dansează pe lângă defuncţi aşa s-a întâmplat şi în cazul Fortus cu diversele părţi implicare în procesul de insolvenţă.

În urmă cu trei ani a circulat o ştire mai şocantă. Un bărbat din judeţul Mehedinţi şi-a ţinut tatăl mort în casă timp ce aproape un an ca să-i încaseze pensia în continuare. Informaţia ne mai spune că bărbatul decedat ar fi fost aşezat pe un pat şi acoperit cu paturi şi cearşafuri. Exact la fel s-a întâmplat şi cu societatea ieşeană, societatea care a fost mândria industriei comuniste, pe porţile căreia în momentul de glorie intrau zilnic circa 11.000 de angajaţi. Pentru comparaţie trebuie spus că firma de acum cu cei mai mulţi angajaţi din Iaşi abia atinge 3.000 de oameni, iar în sistemul de învăţământ preuniversitar din judeţ sunt în jur de 9.000 de persoane angajate.

În al doilea rând, ieşenii s-au obişnuit treptat cu situaţia în care se afla Fortus. Pas cu pas! Insolvenţa firmei a fost demarată în 2008, adică în urmă cu 13 ani. Mai mult, din 2015, adică din urmă cu şase ani, societatea nu mai este conectată la energie electrică şi gaze, prin urmare nu mai produce nimic de atunci. În tot acest timp, peisajul economic local s-a modificat total. Locul halelor întunecate şi friguroase în care săreau scântei din metalul prelucrat a fost luat de clădiri înalte cu pereţii acoperiţi cu sticlă în care lucrează mii de persoane, dar nu produc nimic palpabil, fac programe informatice, produse ce cer competenţe ridicate şi foarte ridicate. Fortus era un furnizor principal pentru industria grea şi pentru minerit. Tinerii de astăzi din Iaşi fac componente pentru industria auto, pentru maşinile electrice sau programe de gestiune pentru bănci şi diverse municiplităţi din vestul Europei sau din SUA. Poate de aici şi relativa indiferenţă care a însoţit procesul de trecere în nefiinţă a starului economiei socialiste.

Pe de altă parte, falimentul Fortus şi liniştea care l-a însoţit este nefirească. Lasă loc „vulturilor” să ciugulească nestingheriţi din pradă şi răneşte sentimentele celor peste 11.000 de oameni care au muncit acolo şi familiilor lor. Rămân în aer şi situaţia salariilor, şi a compensaţiilor neplătite în totalitate, sunt oameni care au lucrat acolo care mai revendică şi acum că situaţia lor financiară nu a fost tranşată corespunzător.

Un alt aspect controversat care rămâne cumva suspendat în timp şi cel mai probabil nu va fi rezolvat niciodată este situaţia vânzărilor de active sau a dărilor în plată efectuate în perioada de insolvenţa. Sunt voci şi nu puţine care spun că în acest timp s-au făcut tranzacţii la limită în detrimentul patrimoniului firmei şi în avantajul diverselor părţi implicate în procesul de intrare în incapacitate în plată. Procesul acesta lung, 13 ani, arată slăbiciunea Justiţiei de-a pune lucrurile în ordine şi a face dreptate. Amânarea nejustificat de lungă de-a pune căpat unei întreprinderi care se vedea de pe lună că nu mai are nici o şansă de a ieşi la liman a dat posibilitatea de a trage speze şi nu mici de pe urma unui mort-viu. De asemenea, trecerea timpului face spre imposibilă tragerea la răspundere a celor vinovaţi.

Combinatul nu a ajuns să acumuleze datorii imense de ordinul sutelor de milioane de lei din senin. A fost nevoie de timp şi de un cumul de factori ca să se ajungă în această situaţie. Chiar înainte de a intra în insolvenţă la cârma firmei se aflau oameni dintre care unii avea salarii şi de ordinul a 10.000 de euro (n.r. foarte mari şi pentru nivelul actul) în condiţiile în care firma nu îşi plătea angajaţii la timp, stătea pe un munte de datorii şi nu exista nici o speranţă că va putea obţine noi împrumuturi care să o ţină în viaţă, specula presa locală la vremea respectivă. Mai mult, nu exista viziune, fabrica era încremenită în vreme şi vremuri, nimeni din management nu a venit cu un proiect de produs salvator sau cu o piaţă nouă. Se cerea doar ajutorul statului pentru detensionarea situaţiei sociale. Şi totuşi nimeni nu a plătit! A rămas în urmă un munte de datorii, mare parte în dreptul statului, ceea ce ne face să credem că până la urmă această obligaţie va fi pusă în spinarea tuturor cetăţenilor, deci pierderea va fi socializată.

O mână de oameni vor câştiga totuşi din falimentul Fortus. Conform procedurii de faliment, activele firmei (clădirile, terenurile şi utilaje - dacă au mai rămas) vor fi scoase la licitaţie. Practica ne spune că ele nu vor putea fi valorificate la preţurile de piaţă, cel mai probabil vor fi adjudecate undeva la 30% din cât ar fi fost normal. Vulturii care zboară deasupra starului economiei comuniste văd la orizont o masă extrem de copioasă. Poftă bună, nu-i vina lor că adulmecă noi oportunităţi!  

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
SUBSCRISA Five Administration SPRL, in calitate de Administrator judiciar al debitoarei R-Agro Falciu SA -in reorganizare, organizeaza in perioada 16.04 -09.05.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobile aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: -Utilaje agricole lista nr. 1 -pret de pornire peste 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 16 -17.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 29 -30.04.2025, termen-limita inscriere: 28.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 07 -08.05.2025, termen-limita inscriere: 06.05.2025, ora 12:00. -Utilaje agricole lista nr. 2 -pret de pornire sub 9.000 Lei (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza licitatii: -Licitatia nr. 1 in perioada 17 -23.04.2025, termen-limita inscriere: 16.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 30.04 -02.05.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00; Licitatia nr. 3 in perioada 08 -09.05.2025, termen-limita inscriere: 07.05.2025, ora 12:00. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administratorul ui judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiilor nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administratoru lui judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confidentiali tate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 595 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire peste 9.000 Lei si de 119 Lei (TVA inclus) pentru bunurile care au pret de pornire sub 9.000 Lei si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenul-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie este cel mentionat mai sus, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five-advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la nr. 0762978187 sau e-mail: office@r-agro.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini.
Pentru Paște, românii alocă în medie 800 de lei și aleg, în mare parte, produse de la producători locali
09/04/2025 15:11

Romanii alocă, in medie, 800 de lei pentru masa si pregătirile de Paste, iar criteriul principal in alegerea produselor rămane sustinerea producătorilor locali, potrivit unui sondaj realizat de Raiffeisen B ...

Pensiile românilor, afectate indirect de tarifele lui Trump: suma enormă pierdută de fondurile din Pilonul II
09/04/2025 13:30

Pensiile romanilor, afectate de cresterea tarifelor din SUA. În prima săptămană a lunii aprilie 2025, Bursa de Valori Bucuresti (BVB) a inregistrat una dintre cele mai ample corectii din ultimul an, cu ...

LIVE Ultimul val de taxe vamale americane a intrat în vigoare / Scăderi pe bursele asiatice și europene, dolarul s-a depreciat abrupt, iar petrolul continuă să se ieftinească
09/04/2025 11:42

 Taxele vamale „reciproce” aplicate de SUA asupra importurilor din zeci de tări au intrat in vigoare miercuri, inclusiv enormele tarife de 104% pentru produsele chinezesti, presedintele americ ...

„PNRR: „DIGITALIZAREA SOCIETATII ELEMATIS TECH SRL”
09/04/2025 10:50

 Comunicat de presă de inceput    „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată DIGITALIZAREA IMM-URILOR - GRANT DE PÂNĂ LA 100.000 EURO PE ÎNTREPRINDERE CARE SĂ ...

Toată energia verde se adună la Romexpo între 9 și 11 aprilie, la cea mai mare expoziție green din România
09/04/2025 09:11

Green Energy Expo & Romenvirotec, cel mai amplu eveniment dedicat tehnologiilor verzi din Romania, are loc in perioada 9 - 11 aprilie la Romexpo. Potrivit organizatorilor, la ceremonia de deschidere vor lua ...

BNR avertizează asupra potențialului de creștere a inflației
08/04/2025 18:45

În comunicatul de presă care a fost publicat după sedinta de politică monetară a BNR, unde s-a decis mentinerea ratei de referintă la 6,50%, se arată că „potrivit actualelor evaluări, rata a ...

Noi prevederi privind selecţia şi mandatul administratorilor companiilor publice – Selecţia se face în cel mult 150 de zile, membrii CA nu pot fi angajaţi ai societăţilor
08/04/2025 18:03

 Guvernul a adoptat, in şedinţa de marţi, noi prevederi privind selecţia şi mandatul administratorilor companiilor publice. Procedura de selecţie a membrilor consiliilor de administraţie (CA) şi a ...

Martie, cea mai caldă lună din istoria înregistrărilor meteo
08/04/2025 13:54

Europa a cunoscut in 2025 cea mai caldă lună martie din istoria inregistrărilor, acest continent avand cea mai rapidă rată de incălzire din lume, a anunţat marţi observatorul european Copernicus, transm ...

România va avea încă un tunel în valoare de 6.7 miliarde de lei
08/04/2025 12:48

Contractul pentru ultimul sector neinceput din Autostrada Transilvania (A3) va fi semnat in această săptămană, anuntă ministrul Transporturilor. Contractul este unul record, de 6,62 miliarde de lei, pentru ...

Comunicat de presă – finalizare proiect „PNRR: Fonduri pentru Romania moderna si reformata!
08/04/2025 09:01

 Comunicat de presă – finalizare proiect „PNRR: Fonduri pentru Romania moderna si reformata!" U.A.T. COMUNA COPĂLĂU

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei