Chirica trimite un ultimatum primarilor din Zona Metropolitană!
Dimensiune font:
„Dacă nu vor achita costurile cu transportul din jurul zonei metropolitane, aveţi cuvântul meu de primar că oprim transportul public”, spune Mihai Chirica. Iritarea primarului este amplificată de faptul că solicitările pentru creşterea frecvenţei mijloacelor de transport pe rutele din ZMI, sau acordarea de facilităţi anumitor categorii se îndreaptă doar către municipalitatea ieşeană în loc să fie cerute spre rezolvare (şi) primarilor comunelor învecinate
Pe 2 ianuarie 2023, transportului public marca o premieră: curse de transport metropolitan deservite de CTP Iaşi, care fac legătura între municipiul şi localităţile limitrofe. Încă de pe atunci s-a dorit ca numărul traseelor să satisfacă toate solicitările ieşenilor din Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Holboca, Miroslava, Popricani, Rediu, Tomești, Țuțora sau Valea Lupului, numai că apariţia celor 30 de trasee era condiţionată de achiziţia de mijloace de transport. Nefiind suficiente autobuze, s-a trecut la un transport etapizat, în sensul că iniţial au fost operaţionale 12 trasee, ajungându-se în prezent la un total de 18. Alte 12 au statutul de „momentan indisponibil”, dar vor fi operabile cât de curând, dat fiind faptul că municipalitatea ieşeană a finalizat o lictaţie prin care va aduce în total 16 autobuze pe care le va folosi şi pentru zona metropolitană.
Paradoxal, însă, deşi au solicitat introducerea acestor trasee tocmai în ideea de a scăpa de transportatorii privaţi, care operau cu maşini uzate, la preţuri exorbitante şi fără nici un grafic prestabilit, ieşenii nu s-au dovedit a fi clienţii perfecţi. Ori, cel puţin, numărul lor nu a fost pe măsura estimărilor celor implicaţi în asigurarea transportului public metropolitan. De exemplu, în luna ianuarie, Primăria Aroneanu constata că fiecare semicursă care tranzitează localitatea are un număr mediu de 17-19 călători, care scade spre orele 20.30-21.00 (5-6 călători), pentru ca ultima semicursă să nu aibă niciun pasager. Evident, trebuiau realizate optimizări, schimbări de grafice şi o intensă promovare a acestui gen de transport. Lucruri care s-au întâmplat şi plin implicarea reprezentanţilor Asociaţiei de Transport Public Metropolitan Iaşi, care au făcut ieşenilor invitaţia de a veni cu propuneri şi sugestii astfel încât activitatea de transport public în Zona Metropolitană să devină eficientă şi atractivă în acelaşi timp. Primele discuţii au convers către două teme principale. Prima se referea la graficele mijloacelor de transport, care ar trebui corelate cu programul elevilor şi studenţilor, iar a doua la rutele care pot fi îmbunăţite pentru a prinde şi zone care, în acel moment, nu figurau în traseele propuse.
Primării bune de plată
Ajustările au îmbunătăţit situaţia, însă nu la un nivel mulţumitor, ceea ce însemna că primăriile sunt bune de plată pentru acele rute care duc lipsă de pasageri. „Pe toate traseele pe care vom opera în afara municipiului Iaşi, vom ţine într-o contabilitate separată fiecare traseu, astfel încât, la sfărşitul fiecărei luni să ştim care este situaţia economică a operării fiecărui traseu în parte. Dacă activitatea de operare pe comuna Aroneanu, sau Bârnova, este pozitivă şi nu aduce pierderi în balanţa comercială a companiei, atunci primarul sau Consiliul Local din acea localitate nu au nicio grijă, dacă este negativă, trebuie să-şi asigure, printr-o sumă de bani, reechilibrarea balanţei financiare. În felul acesta îşi vor putea gestiona foarte clar gratuităţile , alte facilităţi acordate prin lege (elevi, studenţi, persoane cu handicap) sau orice altă decizie pe care Consiliul Local o ia în favoarea unei anumite categorii sociale. În felul acesta, ne angajăm să operăm, conform unui plan de transport pe care ni-l asumăm fiecare autoritate locală”, spunea primarul Mihai Chirica. Edilul-şef a afirmat că, la nivelul primelor şase luni ale anului, sunt 2,3-2,4 milioane lei care trebuie acoperite de UAT-uri din ZMI.
Iaşul are rezerve limitate. Cine vrea autobuze, să le cumpere...
Deranjant este faptul că unii dintre cetăţenii Zonei Metropolitane se adresează Primăriei Iaşi atunci când vine vorba fie de transportul elevilor, fie de frecvenţa autobuzelor. Primarul Mihai Chirica spune că demersurile oamenilor trebuie să se îndrepte şi către primarii din comune, fie că vorbim de Bârnova, Tomeşti, Holboca, Miroslava, Aroneanu sau Rediu. „Noi facem nişte eforturi colosale şi noi tot discutăm cu primarii din zona metropolitană. Nu poate cetăţeanul din municipiul Iaşi să plătească serviciile publice de care beneficiază cetăţenii din respectivele comune. Dacă ei nu vor înţelege şi nu vor achita costurile cu transportul din jurul zonei metropolitane, aveţi cuvântul meu de primar că oprim transportul public. Nu poate cineva să stea cu cotele pe masă la o primărie din jurul Iaşului şi să le spună cetăţenilor duceţi-vă la Primăria Iaşi să vă asigure transport. Faptul că noi încercăm să devenim o comunitate intruzivă şi îi lăsăm pe fiecare să-şi dezvolte toate celelalte aptitudini prin utilizarea educaţiei ieşene, prin utilizarea serviciilor publice ieşene, utilizarea transportului public, este altceva, dar asta se face printr-un control reciproc al costurilor”, spune primarul Iaşului.
În ceea ce priveşte mărirea numărului de unităţi de transport, Mihai Chirica afirmă că acesta este şi un apanaj al primarilor din comunele învecinate Iaşului. „Noi nu mai avem de unde. Cine vrea mai multe autobuze, le cumpără, găseşte şi şoferi şi poate asigura transport din cinci în cinci secunde, nu-l opreşte nimeni. Municipiul Iaşi are rezerve limitate. Noi gestionăm 400.000 de cetăţeni, 60.000 de elevi, plus alţi aproape 60.000 de studenţi. Ne facem treaba noastră, colaborăm cu ceilalţi, dar fiecare trebuie să-şi asume ceea ce au promis în faţa alegătorilor şi ceea ce au în fişa postului”, spune edilul Iaşului. Dan CONSTANTINESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau